‘Een onafhankelijke blik helpt ons verder’
Onderwijsinstellingen staan onder hoge druk: lerarentekorten, complexe ondersteuningsvragen en stevige maatschappelijke verwachtingen vragen om koersvast leiderschap en scherpe keuzes. Toch lukt het veel scholen om de kwaliteit van het onderwijs op peil te houden en zelfs te versterken. Bij Comenius Beroepsonderwijs Capelle (CBC) in Capelle aan den IJssel wordt daar actief op ingezet. Als onderdeel van een bredere kwaliteitsaanpak nam directeur Ertem Cevik het initiatief voor een externe kwaliteitsaudit door Hobéon.
Interview met Ertem Cevik, directeur van Comenius Beroepsonderwijs Capelle
CBC is een vmbo-school met 580 leerlingen en 85 personeelsleden. De school maakt deel uit van de Comenius Scholengroep, onderdeel van de Christelijke Vereniging voor Onderwijs (CVO). Directeur Ertem Cevik vertelt waarom hij koos voor een externe kwaliteitsaudit: ‘We hebben als CBC een kwaliteitskoers ingezet en waren daarom op zoek naar een onafhankelijke en deskundige blik van buitenaf om scherp te krijgen waar wij als CBC staan op het gebied van onderwijskwaliteit.’ De school wilde niet alleen een kwaliteitsmeting, maar ook gerichte handvatten om zichzelf verder te kunnen ontwikkelen. ‘Hobéon bleek daarvoor de juiste partner, met precies de expertise waarnaar wij op zoek waren.’
Breed draagvlak
De voorbereiding op de audit was zorgvuldig en werd breed gedragen. Cevik stelde een divers kernteam samen, bestaande uit collega’s uit alle geledingen van de school: van docenten en teamleiders tot een administratief medewerker en de conciërge. ‘Ik heb gevraagd wie het leuk zou vinden om deel te nemen. Dat is belangrijk. Zo hebben we het team in overleg samengesteld.’ Daarnaast was er veel aandacht voor het gezamenlijk doornemen van documenten en het gesprek over wat de audit precies inhoudt. ‘We zijn intern het gesprek gaan voeren: wat is er nou nodig voor zo’n audit? En daarin zijn we door Hobéon goed begeleid.’
Spanning én enthousiasme
De aankondiging van de audit riep gemengde reacties op in het team: ‘Er zijn natuurlijk collega's die het spannend vinden. Ze denken: oh, er komt iemand in mijn les kijken. Wat gaan ze over mij schrijven?’ Cevik nam actief het voortouw in het positief framen van de audit: ‘Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat dit iets moois is om ons verder te ontwikkelen.’ De audit bleek uiteindelijk een waardevolle ervaring. ‘Het feit dat we er nu, maanden later, nog steeds over praten, zegt genoeg. Het heeft echt effect gehad op het team.’
Bevestiging
Volgens Cevik leverde de audit vooral erkenning op: ‘We hebben het voornamelijk ervaren als een erkenning voor het harde werk dat we de afgelopen jaren hebben verzet.’ Natuurlijk waren er ook ontwikkelpunten, maar die werden niet als verrassend ervaren: ‘We hebben in het eindrapport niets gelezen dat we niet herkenden.’ De uitkomsten van de audit zijn inmiddels stevig verankerd in de school: ‘We nemen het op in onze kwaliteitsagenda en onze jaardoelstellingen. En we hebben het rapport met het hele team besproken, op een interactieve manier met 85 collega’s.’
We hebben het voornamelijk ervaren als een erkenning voor het harde werk dat we de afgelopen jaren hebben verzet.

Bredere kwaliteitscyclus
De resultaten uit de audit blijven niet hangen op schoolniveau. Cevik: ‘De uitkomsten worden ook op individueel niveau besproken. Wat betekenen ze voor het werk van collega’s? We hebben het niet gedaan om af te vinken. Iedereen weet wat er in het verslag staat. Dat is belangrijk.’ CBC ziet de audit als onderdeel van een bredere kwaliteitscyclus. Cevik: ‘Wat mij betreft doen we dit elke twee jaar. In de tussenliggende jaren voeren we interne audits uit. Zo ontstaat een ritme waarin mensen zich bewust blijven van de kwaliteit van ons onderwijs.’ De eerstvolgende interne audit staat al gepland, met als hoofdthema basisvaardigheden, een onderwerp dat in Hobéons auditrapport als aandachtspunt werd genoemd.
Waardevolle input
De audit ondersteunt ook de externe verantwoording richting bestuur en ouders. ‘De uitkomsten zijn besproken in de deelraad, waar ook ouders vertegenwoordigd zijn. We hebben ze ook gedeeld via de nieuwsbrief.’ Cevik onderstreept dat kwaliteitszorg niet alleen de taak van leidinggevenden is: ‘Of je nou een 9 of een 10 krijgt, dat is voor mij niet relevant. Wel dat iedereen, van conciërge tot administratief medewerker, continu bezig is met de kwaliteit van ons onderwijs.’ De audit van Hobéon ziet Cevik dan ook als meer dan een momentopname: ‘Het is een ontwikkelinstrument. Daarom heb ik dit initiatief genomen en ik zou het anderen zeker aanbevelen. De kwaliteitsaudit van Hobéon ondersteunt ons bij het bewust en onderbouwd verbeteren van ons onderwijs.’
Download interview Ertem Cevik (pdf)
Meer weten over kwaliteitsaudits?
Ben je benieuwd wat we voor jouw school kunnen betekenen? Neem dan contact op met onze collega's Marvin Leerdam of Olga de Bas of kijk op ons aanbod organisatieontwikkeling.
De school wilde niet alleen een kwaliteitsmeting, maar ook gerichte handvatten om zichzelf verder te kunnen ontwikkelen.
Met dank aan Eric Weijers voor de uitwerking van het interview.