Een auditpanel dat staat als een huis
Werk je op een hogeschool en ben je betrokken bij accreditaties in het hoger onderwijs? Dan weet je vast wel dat het auditpanel aan bepaalde eisen moet voldoen. Die eisen lijken vanzelfsprekend. Bij nader inzien blijken ze soms genuanceerder te liggen dan je misschien zou denken.
In dit artikel krijg je meer inzicht in het proces van panelsamenstelling dat wij voor jou (kunnen) verzorgen. Je leest waar wij op letten bij de vereiste deskundigheden van de individuele leden en je krijgt tips voor het voordragen van kandidaten. Zo verloopt het traject voor jou hopelijk helder en voorspelbaar. Uiteraard doen wij sowieso ons best om dat zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Wij maken het opleidingen graag zo makkelijk mogelijk. Het uitzoekwerk rond de samenstelling van panels nemen wij je grotendeels uit handen. Wij zorgen graag voor de optimale balans tussen de wensen van de opleiding en de eisen van de NVAO.
Ter informatie: de vereiste deskundigheden vind je samengevat even verderop in dit artikel. De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) die het panel van deskundigen beoordeelt en benoemt, actualiseert jaarlijks de uitvoeringsregels van het accreditatiekader. Die zijn hier te vinden. Hoofdstuk 12 gaat specifiek over de eisen die de NVAO aan auditpanels stelt.
Focuspunten
Allereerst is het goed om te weten dat het panel als geheel aan de deskundigheden moet voldoen. Met andere woorden: niet alle panelleden hoeven alle deskundigheden in huis te hebben. Als panellid A bijvoorbeeld niet over toetsdeskundigheid beschikt, dan kan panellid B dat afdekken.
Tip Heb je kandidaten op het oog? Denk dan niet alleen aan mensen uit het onderwijs, maar bijvoorbeeld ook uit het werkveld. Zo verspreiden we de deskundigheden over het panel.
Een tweede aandachtspunt waar wij op letten, is de eis dat er voldoende overlap moet zijn tussen de panels binnen een visitatiecluster. Dat wil zeggen: een aantal panelleden neemt deel aan audits van verschillende hogescholen binnen het cluster.
Tip Heb je in een landelijk overleg contact met andere hogescholen die de NVAO in hetzelfde cluster heeft ingedeeld als jouw opleiding? Bespreek dan alvast met elkaar mogelijkheden om die overlap te bereiken. Wij doen dan daarna ons best om die te bewerkstelligen.
Een derde aspect waar we alert op zijn, is dat de deskundigheid recent is. Wat verstaat de NVAO daaronder? Dat de benodigde ervaring niet ouder is dan vijf jaar. Het komt bijvoorbeeld voor dat iemand jarenlang les heeft gegeven, maar niet meer in de afgelopen vijf jaar. Als diegene in die periode ook niet op een andere manier direct bij onderwijs betrokken is geweest, dan krijgt die persoon helaas geen ‘vinkje’ bij onderwijsdeskundigheid.
Uiteraard heeft deze kandidaat wel degelijk onderwijsexpertise. Alleen telt de NVAO de ervaring opgedaan in die daaraan voorafgaande jaren niet mee in de beoordeling van het panel. Geen nood, want in zo’n geval zorgen we ervoor dat een ander panellid deze eis afdekt, met recente ervaring. Natuurlijk checken we dit tijdens de panelsamenstelling zorgvuldig om latere verrassingen te voorkomen.
Tot slot is deelname aan een panel pas definitief als de NVAO de aanvraag daarvoor heeft goedgekeurd. Tot die tijd kunnen er veranderingen optreden in de samenstelling. Goede communicatie vinden we belangrijk. Daarom zorgen we tijdens het proces voor tijdig en voldoende contactmomenten, zodat je weet waar je aan toe bent en we adequaat kunnen overleggen.
Niet alle panelleden hoeven alle deskundigheden in huis te hebben
Welke expertise is nodig?
Dan nu de deskundigheden samengevat die het panel als geheel moet afdekken (exclusief de deskundigheid die het student-lid inbrengt). De volledige tekst met alle vereisten vind je in hoofdstuk 12 in de uitvoeringsregels van het accreditatiekader van de NVAO.
Vakdeskundigheid
Tenminste één panellid heeft actuele kennis van en gezag binnen het vakgebied en draagt actief bij aan de ontwikkeling ervan. Dit kan bijvoorbeeld blijken uit congresbijdragen, publicaties of prijzen.
Onderwijsdeskundigheid
Tenminste één panellid heeft recente ervaring met het geven en/of ontwerpen van onderwijs op hetzelfde niveau en dezelfde oriëntatie als de te beoordelen opleiding. Ook is diegene vertrouwd met het didactische concept daarvan.
Tenminste één ander panellid heeft recente ervaring met het geven en/of ontwerpen van onderwijs op hetzelfde of een ander niveau en dezelfde of een andere oriëntatie als de te beoordelen opleiding.
Toetsdeskundigheid
Tenminste één panellid heeft kennis van en ervaring met toetsing en examinering. Dit kunnen we onder andere aantonen door BKE/SKE-certificering of aanwijzing als examinator. Ook lid zijn van een toets- of examencommissie en betrokken zijn bij stage – en afstudeerbeoordeling tellen mee.
Internationale deskundigheid
Tenminste één panellid kan een inhoudelijke vergelijking maken met verwante/vergelijkbare buitenlandse opleidingen. Deze deskundigheid kan iemand bijvoorbeeld hebben verworven door les te geven in het buitenland of deelname aan internationale onderwijsssamenwerkingen.
Werkvelddeskundigheid
Tenminste één panellid heeft actuele kennis van het beroepenveld en van de eisen die gesteld worden aan afgestudeerden. Dit blijkt bijvoorbeeld uit een positie bij een representatieve werkgever of actieve betrokkenheid bij brancheorganisaties. Ook uitgebreide ervaring als stagebegeleider komt in aanmerking.
Visitatie- of auditdeskundigheid
Tenminste één panellid heeft ervaring met externe beoordelingsprocedures in het hoger onderwijs en kennis van het NVAO-beoordelingskader en de accreditatieprocedure. Dit kunnen we bijvoorbeeld aantonen door eerdere deelname aan visitaties.
Uiteraard staan alle vereisten op de website van de NVAO zelf uitgebreid beschreven.
Contact
Wens je meer praktische tips of zoek je hulp bij het samenstellen van panels? Wij hebben ervaren panelsamenstellers in dienst die inmiddels enkele honderden panels met goed gevolg hebben voorgedragen aan de NVAO.
Laat je panelaanvraag aansluiten bij de eisen van de NVAO