groepsfoto middenmanagement

Leergang leiderschap middenmanagement mbo

Een sterk middenmanagement is de sleutel tot stabiel en krachtig onderwijs. Goed leiderschap speelt tevens een cruciale rol in het behoud van leraren en het verbeteren van de onderwijskwaliteit. De tekorten in het middenmanagement blijven aanhouden, wat de urgentie onderstreept van gerichte investeringen in leiderschapsontwikkeling en personeelsbehoud. 

Investeer in de ruggengraat van je onderwijsorganisatie: het middenmanagement!

Leergang leiderschap middenmanagement mbo

Leidinggeven aan kwaliteit!

In het onderwijs staat het middenmanagement onder druk, ook in het mbo. Door hoge werkdruk en complexe functies, almaar groeiende verantwoordelijkheden, de sandwich-positie en door een gebrek aan ondersteuning valt er veel middenmanagement uit. Dit leidt tot instabiliteit binnen teams en opleidingen en het belemmert de ontwikkeling van een sterke kwaliteitscultuur.

Bekwame leidinggevenden zijn onmisbaar voor duurzame onderwijskundige vooruitgang en cultuurverandering. Goed leiderschap draagt bovendien bij aan het behoud van leraren en het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Daarnaast is het beheersen van onderwijskundige- en kwaliteitsprocessen essentieel om je rol als manager succesvol te vervullen. 

De noodzaak is duidelijk: investeren in leiderschapsontwikkeling is investeren in de toekomst van het onderwijs.

Doel leergang

Deze leergang ondersteunt middenmanagers praktisch én strategisch, met als doel: meer continuïteit, sterkere teams en betere onderwijskwaliteit.
Je werkt aan duurzaam leiderschap dat niet alleen vandaag het verschil maakt, maar ook bijdraagt aan de lange termijn: het versterken van de onderwijskwaliteit, een positieve kwaliteitscultuur, heldere koers en toekomstbestendige inzetbaarheid.

Voor wie?

Middenmanagement (inclusief startende) in het mbo (met HRM verantwoordelijkheid). 

Meerwaarde

De meerwaarde van deze leergang ligt in het objectief bespreken van dilemma’s, het leren van elkaars ervaringen en het belichten van verschillende perspectieven om de leiderschapsstijl verder te ontwikkelen.

De kern van de leergang wordt gevormd door reflectie, intervisie en persoonlijk leiderschap.
Centraal staan bijv. de vragen: 
•    Hoe pak ik mijn rol nu op?
•    Wat heb ik zelf te doen in mijn rol als middenmanager? 
•    Wat is het effect van mijn handelen?
•    Welke impact heb ik – en welke impact wil ik hebben?
 

Werkvorm 

We werken met casuïstiek uit de praktijk van de deelnemers en verrijken deze met ondersteunende theorie. De trainer fungeert als adviseur en zorgt voor verdieping, zodat reflectie leidt tot concrete actie. Samen onderzoeken we wat er speelt, welke aanpakken effectief zijn en hoe je als professional kunt groeien in een steeds veranderende onderwijscontext. De theorie omvat de volgende thema's: 

  1. Strategische ondersteuning in de onderwijscontext
  2. Opleidingsjaarplannen-en-beleid-implementeren, hoe doe je dat?
  3. Hrm-ondersteuning
  4. Inrichten van de kwaliteitszorgcyclus


Kosten

De investering voor deze leergang bedraagt € 799,-  exclusief btw per dag. De locatie is Rijswijk. 
 

Data 2026

14 april 2026inschrijven                                                       
19 mei 2026inschrijven

De investering voor deze leergang bedraagt € 799,-  exclusief btw per dag. 

De vier thema's zijn:

1. Strategische ondersteuning in de onderwijscontext
 
  • Hoe vertaal je organisatiedoelen en beleid naar concrete plannen.
  • Ondersteunen bij het opstellen van opleidingsjaarplannen of beleidsdocumenten. Rekening houden met samenhang.
  • Kennis van wet- en regelgeving. Denk aan rechten en plichten van studenten/leerlingen en medewerkers, passend onderwijs en Examenreglementen.
  • Strategische personeelsplanning.

 

2. Opleidingsjaarplannen en beleid implementeren. Hoe doe je dat?
  • Adviseren bij het inrichten of verbeteren van werkprocessen.
  • Ondersteunen bij het opzetten van projectstructuren of het managen van projecten.
  • Helpen bij het prioriteren van werkzaamheden en het aanbrengen van focus.
  • Draagvlak en betrokkenheid bij team creëren.
3. HRM-ondersteuning
 
  • Begeleiden van gesprekken met medewerkers (functionerings-, ontwikkel- of verzuimgesprekken).
  • Ondersteuning bij teamontwikkeling, groepsdynamiek of conflicthantering. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van instrumenten zoals de Human Synergistics-analyse, waarmee teamdynamiek in kaart wordt gebracht en begeleid.
  • Ondersteunen bij werving & selectie of bij het opstellen van functieprofielen. Sturen en begeleiden op duurzame inzetbaarheid van medewerkers. 

 

4. Inrichten van de kwaliteitszorgcyclus
  • Voorbereiden op inspectiebezoeken, audits of visitaties.
  • Kwaliteitscultuur.
  • Ondersteunen bij het opzetten of verbeteren van kwaliteitszorgsystemen (PDCA-cyclus, evaluaties).
  • Meedenken over het meten en verbeteren van onderwijskwaliteit.
  • Analyseren van studenttevredenheid, rendementen en andere kwaliteitsindicatoren. Zicht op ontwikkeling als kwaliteitsindicator. 

Waarom Hobéon?

Hobéon beschikt over ervaren trainers die niet alleen kennis hebben van leiderschap, maar ook van kwaliteitsvraagstukken in het onderwijs. Zij brengen praktijkervaring en theoretische kaders samen, waardoor deelnemers zowel inzicht als handvatten krijgen.

Trainer Heleen Hanssens

HH IV IA

Heleen Hanssens, onderwijsexpert met focus op kwaliteitscultuur

 

Trainer Anna Smit

Anna Smit, onderwijsexpert met focus op opleidingsmanagement

Anna Smit Leergang LSMM

Trainer Roel van Krieken

Roel van Krieken LG MM

Roel van Krieken, onderwijsexpert met focus op strategie en governance

Trainer Pieter Huisman

Pieter Huisman Leergang mm

prof. mr. Pieter Huisman, hoogleraar Onderwijsrecht

Individuele maatwerktrajecten

Wij bieden tevens individuele maatwerktrajecten gericht op specifieke ondersteuningsvragen, zoals:

  • Begeleiding bij de implementatie van kwaliteitszorgprocessen en kwaliteitscultuur.
  • Voorbereiding op audits, visitaties en inspectiebezoeken.
  • Ondersteuning bij verandertrajecten of strategische dan wel onderwijskundige implementaties.


InCompany

Deze leergang kunnen wij ook InCompany organiseren, desgewenst met maatvoering op specifieke vragen of casussen.  

Heb je vragen over de leergang mail dan met anna.smit@hobeon.com