Blog

Eigen inkleuring van het auditprogramma

Sinds de NVAO opleidingen meer vormvrijheid biedt in de manier waarop ze panelleden kunnen informeren, hebben wij als evaluatiebureau opleidingen aangemoedigd deze vrijheid te pakken en innovatieve bezoekprogramma’s op te stellen. 

Door Rianne Versluis

Deze vormvrijheid van het bezoekprogramma leidt tot allerlei inkleuringen, waarbij panelleden bijvoorbeeld kenmerkende (les)situaties kunnen aanschouwen of horen. Deze interactieve aanpak biedt vaak meer inzicht dan het lezen van de door de opleiding opgestelde Zelfevaluatie en helpt de panelleden zich een compleet beeld te vormen van de kwaliteit en inhoud van de opleiding.

We hebben in de afgelopen jaren tal van interessante en creatieve voorbeelden / programma’s gezien waarmee opleidingen hun eigen kleur en profilering tijdens de visitatie naar voren hebben gebracht. 

Eigen inkleuring

Aan de slag in het lokaal
Zo had een opleiding Logopedie een fysieke rondleiding georganiseerd; in een lokaal demonstreerden studenten (en docenten) d.m.v. aansprekende voorbeelden het curriculum. Ook konden de panelleden zelf een logopedie-(adem)oefening uitvoeren. De panelleden ervaarden zo hoe bepaalde vaardigheden of kennis wordt overgedragen aan studenten.

Studentreis
Bij een opleiding Vormgeving volgden de panelleden in een speciaal ingericht lokaal de ‘studentreis’. Tijdens deze reis demonstreerden studenten uit elk studiejaar een of meerdere van hun kenmerkende opdrachten. Daarmee werd ook de opbouw in zelfstandigheid en complexiteit in de opdrachten helder.

Bijwonen les 
Bij een tweedegraads lerarenopleiding Nederlands woonden de panelleden een literatuurles bij. Een les zoals de studenten van deze lerarenopleiding die met leerlingen op hun eigen school zouden kunnen uitvoeren. Dus een les waarbij de docent  het principe ‘teach as you preach’ in praktijk bracht.

Ontwikkeling beroepsprodukt
Bij een opleiding Mechatronica demonstreerde een student een product. Hij had dit product samen met twee andere studenten ontwikkeld. De andere studenten studeerden aan de opleidingen Verpleegkunde en ICT. Het product was bedoeld voor gebruik in een ziekenhuis. Deze opdracht was onderdeel van het project ‘Smart Solution Semester’. Dit project staat jaarlijks op het rooster voor alle bacheloropleidingen van de hogeschool. Het panel kon nu met eigen ogen zien hoe een project vorm en inhoud krijgt.

Interactie tussen studenten
Tijdens de visitatie van een masteropleiding Pedagogiek woonde het panel een ‘check-in’ bij. Studenten bespraken in kleine groepjes wekelijks hun opdrachten. Ze stelden elkaar verdiepende vragen en gaven elkaar feedback en adviezen. Dit gaf de panelleden een goed beeld van hoe de opleiding de studenten stimuleert om met en van elkaar te leren.

Eindexamens en exposities
Kunstvakopleidingen nodigen panelleden met regelmaat uit om bij eindexamens en exposities aanwezig te zijn. Dit gebeurt in juni of juli, tijdens het jaar van de audit. Panelleden kunnen dan live zien of horen welk niveau de afstudeerders gerealiseerd hebben. Ook mogen ze de beraadslaging van de eindexamencommissie bijwonen. Dit geeft inzicht in hoe de opleiding de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid heeft geborgd en hoe het eindcijfer tot stand komt.

Als evaluatiebureau denken we graag mee over passende programma’s voor locatiebezoeken.

We concluderen dat de eigen invulling van het bezoekprogramma heeft geleid tot meer inzicht bij panelleden. Dit geldt vooral als de opleiding goed heeft nagedacht over voorbeelden en interactieve programma’s. Dan zien de panelleden met eigen ogen wat er in de opleiding gebeurt. 

Wij delen bovengenoemde en legio andere goede voorbeelden graag met opleidingen. Als evaluatiebureau denken we graag mee over passende programma’s voor locatiebezoeken.


Opleidingen in het hoger onderwijs kunnen Hobéon als evaluatiebureau inschakelen voor het uitvoeren van een visitatie. Een panel van deskundigen beoordeelt dan de kwaliteit van de opleiding. Dit doet het panel op basis van een documentenanalyse gecombineerd met een locatiebezoek. Opleidingen mogen dus zelf een programmavoorstel doen voor het locatiebezoek. 

De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) accrediteert opleidingen, zodat zij door de overheid erkende diploma's mogen uitreiken.