
Leergang leiderschap middenmanagement
Een sterk middenmanagement is de sleutel tot stabiel en krachtig onderwijs. Goed leiderschap speelt tevens een cruciale rol in het behoud van leraren en het verbeteren van de onderwijskwaliteit. De tekorten in het middenmanagement blijven aanhouden, wat de urgentie onderstreept van gerichte investeringen in leiderschapsontwikkeling en personeelsbehoud.
Investeer in de ruggengraat van je onderwijsorganisatie: het middenmanagement!
Leergang leiderschap middenmanagement
Leidinggeven aan kwaliteit!
In het onderwijs staat het middenmanagement onder druk. Door hoge werkdruk en complexe functies, almaar groeiende verantwoordelijkheden, de sandwich-positie en door een gebrek aan ondersteuning valt er veel middenmanagement uit. Dit leidt tot instabiliteit binnen teams en opleidingen en het belemmert de ontwikkeling van een sterke kwaliteitscultuur.
Van primair tot wetenschappelijk onderwijs zijn bekwame leidinggevenden onmisbaar voor duurzame onderwijskundige vooruitgang en cultuurverandering. Goed leiderschap draagt bovendien bij aan het behoud van leraren en het verbeteren van de onderwijskwaliteit.
De noodzaak is duidelijk: investeren in leiderschapsontwikkeling is investeren in de toekomst van het onderwijs.
Doel leergang
Deze leergang ondersteunt middenmanagers praktisch én strategisch, met als doel: meer continuïteit, sterkere teams en betere onderwijskwaliteit.
Je werkt aan duurzaam leiderschap dat niet alleen vandaag het verschil maakt, maar ook bijdraagt aan de lange termijn: het versterken van de onderwijskwaliteit, een positieve kwaliteitscultuur, heldere koers en toekomstbestendige inzetbaarheid.
Voor wie?
Middenmanagement (inclusief startende) uit de gehele onderwijskolom, dus van het primair onderwijs tot het wetenschappelijk onderwijs (met HRM verantwoordelijkheid).
Werkvorm
Deze leergang wordt aangeboden als een serie van vier themabijeenkomsten. Deelnemers kunnen ook per thema intekenen.
De thema's zijn:
- Strategische ondersteuning in de onderwijscontext
- Opleidingsjaarplannen-en-beleid-implementeren, hoe doe je dat?
- Hrm-ondersteuning
- Inrichten van de kwaliteitszorgcyclus
Kosten
De investering voor deze leergang bedraagt € 499,- exclusief btw per thema. De locatie is Rijswijk.
Data thematrainingen 2025 - 2026
28 oktober 2025 | Strategische ondersteuning in de onderwijscontext |
18 november 2025 | Opleidingsjaarplannen en beleid implementeren. Hoe doe je dat? |
10 februari 2026 | HRM-ondersteuning |
14 april 2026 | Inrichten van de kwaliteitszorgcyclus |
De investering voor deze leergang bedraagt € 499,- exclusief btw per thema.
De vier themabijeenkomsten zijn:
1. Strategische ondersteuning in de onderwijscontext
- Hoe vertaal je organisatiedoelen en beleid naar concrete plannen.
- Ondersteunen bij het opstellen van opleidingsjaarplannen of beleidsdocumenten. Rekening houden met samenhang.
- Kennis van wet- en regelgeving. Denk aan rechten en plichten van studenten/leerlingen en medewerkers, passend onderwijs en Examenreglementen.
- Strategische personeelsplanning.
2. Opleidingsjaarplannen en beleid implementeren. Hoe doe je dat?
- Adviseren bij het inrichten of verbeteren van werkprocessen.
- Ondersteunen bij het opzetten van projectstructuren of het managen van projecten.
- Helpen bij het prioriteren van werkzaamheden en het aanbrengen van focus.
- Draagvlak en betrokkenheid bij team creëren.
3. HRM-ondersteuning
- Begeleiden van gesprekken met medewerkers (functionerings-, ontwikkel- of verzuimgesprekken).
- Ondersteuning bij teamontwikkeling, groepsdynamiek of conflicthantering. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van instrumenten zoals de Human Synergistics-analyse, waarmee teamdynamiek in kaart wordt gebracht en begeleid.
- Ondersteunen bij werving & selectie of bij het opstellen van functieprofielen. Sturen en begeleiden op duurzame inzetbaarheid van medewerkers.
4. Inrichten van de kwaliteitszorgcyclus
- Voorbereiden op inspectiebezoeken, audits of visitaties.
- Kwaliteitscultuur.
- Ondersteunen bij het opzetten of verbeteren van kwaliteitszorgsystemen (PDCA-cyclus, evaluaties).
- Meedenken over het meten en verbeteren van onderwijskwaliteit.
- Analyseren van studenttevredenheid, rendementen en andere kwaliteitsindicatoren. Zicht op ontwikkeling als kwaliteitsindicator.
Trainer Heleen Hanssens

Heleen Hanssens, onderwijsexpert met focus op kwaliteitscultuur
Trainer Anna Smit
Anna Smit, onderwijsexpert met focus op opleidingsmanagement

Trainer Roel van Krieken

Roel van Krieken, onderwijsexpert met focus op strategie en governance
Trainer Pieter Huisman

prof. mr. Pieter Huisman, hoogleraar Onderwijsrecht
Individuele maatwerktrajecten
Wij bieden tevens individuele maatwerktrajecten gericht op specifieke ondersteuningsvragen, zoals:
- Begeleiding bij de implementatie van kwaliteitszorgprocessen en kwaliteitscultuur.
- Voorbereiding op audits, visitaties en inspectiebezoeken.
- Ondersteuning bij verandertrajecten of strategische dan wel onderwijskundige implementaties.
InCompany
Deze leergang kunnen wij ook InCompany organiseren, desgewenst met maatvoering op specifieke vragen of casussen.
Heb je vragen over de leergang mail dan met anna.smit@hobeon.com