Thema Hobéon Special 2016 'Toekomstgericht opleiden'

2 jaar geleden

 


Toekomstbestendig onderwijs

Het onderwijs heeft meerdere opties om invulling te geven aan toekomstbestendig onderwijs. De twee uitersten zijn maximaal flexibiliseren en een brede, algemeen vormende basisopleiding. Het ene uiterste betekent in onze opvatting dat de opleiding voortdurend aansluit bij de meest actuele vraag van bedrijven en instellingen. Bij het andere uiterste ontwikkelen studenten kennis, vaardigheden en een houding om voortdurend in te kunnen spelen op nieuwe gebieden. Een mantra die steeds luider klinkt is dat we opleiden voor beroepen die er nog niet zijn.

Wat zeggen de geinterviewden over het onderwerp

Wat zijn de opvattingen van opleiders en bestuurders? Welke positie kiezen zij tussen de twee uitersten? Gaan ze voor flexibilisering, voor Bildung of kiezen ze een derde weg? En wat betekent die keuze voor de leerling, student of cursist? Wat zijn de consequenties voor docenten? Hoe organiseren zij zich rond dynamische, flexibele leerprocessen? Wat betekent dit voor (zelf)sturing, voor hun rol als expert, coach of anderszins en wat vraagt dit van de inzet van opleiders, werkveld en overheid?

In deze Special interviewden wij een vijftiental opleiders en bestuurders over het thema.

Monique Vogelzang, inspecteur generaal van het Onderwijs: “De spannendste experimenten vinden met name plaats rond overgangen, bijvoorbeeld tussen het voortgezet onderwijs en het mbo. In het mbo ontstaan stimulerende  samenwerkingsrelaties tussen onderwijs en bedrijfsleven''.

Marjolein ten Hoonte, Randstad Groep Nederland: “Is de toekomst onzeker? Hij is ánders. Wíj vinden hem onzeker. In de toekomstige wereld moet je je persoonlijke competenties kennen en de kans krijgen om die te ontwikkelen''.

Paul Rullmann, voorzitter CDHO en lid RvT ROC Nova College: ‘Je vertrekt vanuit het heden en probeert met medeneming van de hele klassieke erfenis zo ver mogelijk vooruit te denken. Maar je kunt de toekomst niet voorzien. Daar hoef je ook niet ingewikkeld over te doen''.

Huib de Jong, rector Hogeschool van Amsterdam:‘'We experimenteren met het vergroten van de chaos''.


Benieuwd naar de visie van de anderen?

Met trots presenteren wij interviews met:

  • Monique Vogelzang, inspecteur-generaal Inspectie van het Onderwijs
  • Mariëtte Hamer, voorzitter SER
  • Paul Rullmann, voorzitter CDHO, SURF en lid RvT ROC Nova College
  • Miranda Valkenburg, voorzitter Stichting HBO-I en onderwijsmanager Informatica en Technische Informatica Hogeschool Rotterdam.
  • Kees Heek, voorzitter De Meerwaarde en Henk van Esch, bestuurslid Barneveldse Industriële Kring 
  • Marjolein ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt en MVO bij Randstad Groep Nederland
  • Gerard Adema, directeur Centre of Expertise Water Technology en Nelleke van Dorenmalen directeur Wetsus Academy
  • Esther Crabbendam, voorzitter van FNV Jong
  • Bert Beun, bestuursvoorzitter ROC Deltion College
  • Mike Broekhuizen, directeur Bedrijfstakschool Anton Tijdink en Kees Nieuwenhuijse, ROC Graafschap College
  • Antoinette van Berkel, Lucie te Lintelo, adviseurs onderwijs en Huib de Jong, rector Hogeschool van Amsterdam
  • Kete Kervezee, voorzitter van de Adviescommissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen, en Klaus Boonstra, directeur College Zorg
  • Mariëtte Siemons, secretaris Stichting Khan Academy Nederland
  • Diederik Zijderveld, bestuurslid Avans Hogeschool
  • diverse Hobéon adviseurs.

 

Special bestellen?

Wilt u de Hobéon Special die in januari verschijnt ontvangen? Dat kan. Vul uw (adres)gegevens in en wij sturen de Hobéon Special kosteloos naar u toe.

Hobéon Special is een magazine waarin we actuele onderwerpen en (de gevolgen van) toekomstige ontwikkelingen in ons en uw werkterrein belichten.

Bekijk alle nieuwsberichten