Kwaliteitszorg Onderzoek 2.0 – meer aandacht voor impact op onderwijs en beroepspraktijk

4 jaar geleden — Advisering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Onderzoek in het hbo

Remke Klapwijk De Vereniging Hogescholen komt op de valreep van 2015 met een nieuw brancheprotocol kwaliteitszorg onderzoek (BKO). Het opstellen van het protocol bleek niet eenvoudig en heeft voor heel wat discussie gezorgd.  Enerzijds was het doel namelijk om de kwaliteitszorg efficiënter te maken voor hogescholen, anderzijds leefde de wens om  - met het volwassen worden van het praktijkgericht onderzoek aan hogescholen – meer dan voorheen de nadruk te leggen op de opbrengsten en impact van het onderzoek voor onderwijs, innovatie van het werkveld en de bijdrage aan (wetenschappelijke) kennis-ontwikkeling. In dit blog beschrijven we het nieuwe protocol en de belangrijkste verschillen met het BKO uit de periode 2009-2015.

Lees blogbericht

Ontwerpgericht onderzoek past bij hogescholen

6 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Onderzoek in het hbo

Remke Klapwijk Gaan hogescholen het voortouw nemen in ontwerpgericht onderzoek en de kloof tussen onderzoek en praktijk dichten? Wetenschappelijk onderzoek is niet langer voorbehouden aan universiteiten met eeuwenlange onderzoekstradities. Wereldwijd zijn er steeds meer onderwijsinstellingen die onderwijs combineren met onderzoek (Hazelkorn 2004). Deze nieuwkomers hebben met elkaar gemeen dat zij de praktijkwaarde van onderzoek van groot belang achten. Ze willen geen onderzoek om het onderzoek, maar zorgen voor innovatie in het werkveld en het opleiden van reflectieve professionals. De opkomst van praktijkgericht onderzoek aan onze hogescholen past in deze trend.

Lees blogbericht