Examencommissie en studentenstress

6 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman Opleidingen en de hoger onderwijswetgeving stellen steeds meer de student centraal. Wanneer studenten in bijzondere omstandigheden verkeren, vereist dat voor examencommissies ook steeds meer een ‘op maat’ gerichte werkwijze, die hen voor nieuwe uitdagingen stelt. 

Lees blogbericht

Juridische kaders van student activerend leren

2 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman Veel opleidingen zijn bezig met Actief (academisch) Leren;  studenten in kleinere setting, met behulp van actieve werkvormen en praktijk- en probleemgestuurd onderwijs zoveel mogelijk bij het onderwijs betrekken. Dat vergt niet alleen inspanning van de opleiding en de docenten, ook van studenten wordt verwacht dat ze aanwezig  zijn bij (groeps)besprekingen,  participeren in discussies en tijdig hun opdrachten inleveren. In een aantal uitspraken heeft het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (hierna: CBHO) erop gewezen dat studenten voor wat betreft dat laatste een risico lopen door bijvoorbeeld tot het allerlaatste moment te wachten met het inleveren van een opdracht (en de computer crasht), zie bijvoorbeeld https://www.cbho.nl/zaken/2013219cbe

Lees blogbericht

Accreditatie 3.0: reflecties op wetsvoorstel 'Accreditatie op maat'

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs

Hobéon . In 2015 heeft minister Bussemaker de Tweede Kamer geïnformeerd over haar ambities t.a.v. het accreditatiestelsel in het hoger onderwijs. De kamerbrief was tevens een reactie op het advies ‘Accreditatie op maat’ van de stuurgroep Accreditatiestelsel 3.0. In de daarop volgende kamerdebatten bleek er geen (politiek) draagvlak voor pilots met instellingsaccreditatie. Thans wordt ingezet op een twee sporenbeleid:(1) optimaliseren accreditatiestelsel en (2) pilots instellingsaccreditatie/ alternatieve opleidingsaccreditatie. Onderdeel van spoor 1 de Wet accreditatie op maat. In de zomer van 2016 was het mogelijk om in het kader van een internetconsultatie op een conceptversie van deze wet te reageren. Hobéon heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. In deze bijdrage hebben wij een aantal punten uit onze inbreng opgenomen. Onze conclusie is dat voor het wetsvoorstel Accreditatie op maat in de huidige vorm een (strikte) noodzaak ontbreekt.

Lees blogbericht

Meer ruimte voor hbo-masteropleidingen

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Studiekeuze, Ondernemerschap, Doelmatigheid

Frank Hendriks In de strategische agenda hoger onderwijs kondigde minister Bussemaker in 2014 aan meer ruimte te bieden voor hbo-masteropleidingen. Vandaag is een wijziging van de beleidsregel gepubliceerd waarmee de minister deze toezegging ook is nagekomen. Deze aanpassing is de eerste in een reeks van verwachte aanpassingen in het beleid.

Lees blogbericht

Geen wetswijziging nodig voor erkenning nieuwe instellingen

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Wetgeving in het hoger onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Frank Hendriks Op 6 april 2016 deed de Raad van State een verrassende uitspraak in een procedure aangespannen door Welten, een financiële opleider met de ambitie om in de toekomst geaccrediteerde opleidingen aan te mogen bieden. In de uitspraak oordeelde de Raad van State dat een belangrijke eis in de procedure (de volledige cycluseis) geen basis in de wet heeft.In reactie op de uitspraak kondigde het ministerie van OCW aan met reparatiewetgeving te komen. In deze bijdrage betoog ik dat reparatiewetgeving onnodig is en bovendien contrair aan ingezet beleid in andere sectoren.

Lees blogbericht

Opleidingen in het hoger onderwijs: eens doelmatig, altijd doelmatig?

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Frank Hendriks ‘Schrap studie zonder kans op baan’ kopt de Telegraaf vandaag. Aanleiding is een voorstel van de VVD om bestaande opleidingen in het hoger onderwijs op een zelfde manier te toetsen op ‘doelmatigheid’ als nieuwe opleidingen. Als adviseur ben ik regelmatig betrokken bij de ontwikkeling en aanvraag van nieuwe opleidingen in het hoger onderwijs. In deze weblog bijdrage een korte reflectie op het voorstel.

Lees blogbericht

Accreditatie 3.0: Van krijtlijnen naar level playing field?

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Wetgeving in het hoger onderwijs

Ruud van der Herberg Met in ons achterhoofd de ambitie van minister Bussemaker - ‘Ik wil een accreditatiestelsel dat meer vorm is gegeven vanuit vertrouwen, waarin de student centraal staat, de docent meer eigenaar is, verbeterpunten herkenbaar zijn voor docenten, er een beter evenwicht is tussen ervaren lasten en baten en met meer ruimte voor vernieuwing en verbetering’ 1 - nam ik samen met enkele collega's de afgelopen periode deel aan de drukbezochte workshops van de NVAO.

Lees blogbericht

De Wet Versterking bestuurskracht en de aangescherpte rol van opleidingscommissies in kwaliteitszorg

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman De Tweede Kamer heeft in het wetsvoorstel Versterking bestuurskracht ingezet op een forse versteviging van de rol van de opleidingscommissie. Naast overleg en advies over de inrichting van de opleiding en de interne kwaliteitszorg, krijgen zij nu ook instemmingsrechten op onderdelen.De vergroting van verantwoordelijkheden, ook voor en na de accreditatie van de opleiding, zal gepaard moeten gaan met verdere professionalisering en profilering van de commissies zelf.

Lees blogbericht

Zet rechter streep door 'nominaal is normaal'?

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks De afgelopen jaren is bij veel hoger onderwijsinstellingen de norm voor het bindende studieadvies verhoogd. Bij de Erasmus Universiteit geldt  het adagium ‘nominaal is normaal’, ofwel  de norm ligt op het verplicht halen van alle 60 studiepunten in het eerste jaar van inschrijving. Maar verdraagt deze norm zich wel met het wettelijke kader?

Lees blogbericht

Accreditatie 3.0: Verantwoording in verhouding tot ruimte voor verbetering

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Hobéon . Op 1 juni 2015 heeft minister Bussemaker de Tweede Kamer geïnformeerd over haar ambities t.a.v. het accreditatiestelsel in het hoger onderwijs. De kamerbrief was tevens een reactie op het advies ‘Accreditatie op maat’ van de stuurgroep Accreditatiestelsel 3.0. Op woensdag 30 september vindt er over de kamerbrief een Algemeen Overleg plaats in de Tweede Kamer. In deze weblogbijdrage gaat wij nader in op een belangrijk onderdeel (en knelpunt) van het accreditatiestelsel, namelijk de balans tussen verbeteren en verantwoorden.

Lees blogbericht

Accreditatie 3.0 : Extended peer review

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Hobéon . Op 1 juni 2015 heeft minister Bussemaker de Tweede Kamer geïnformeerd over haar ambities t.a.v. het accreditatiestelsel in het hoger onderwijs. De kamerbrief was tevens een reactie op het advies ‘Accreditatie op maat’ van de stuurgroep Accreditatiestelsel 3.0. Op woensdag 30 september vindt er over de kamerbrief een Algemeen Overleg plaats in de Tweede Kamer. Vooruitblikkend naar dit overleg gaan wij in deze weblogbijdrage in op de noodzaak om binnen het accreditatiestelsel altijd een periodieke externe beoordeling op opleidingsniveau te laten plaatsvinden.

Lees blogbericht

Aansprakelijkheid en inspanningsplicht van de instelling bij studievertraging

4 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman In een serie bijdragen op dit weblog worden de komende tijd voor de praktijk belangrijke rechterlijke uitspraken besproken en in een context geplaatst. In de eerste bijdrage van deze serie gaat Pieter Huisman (senior adviseur bij Hobéon en tevens bijzonder hoogleraar onderwijs-recht aan de Erasmus School of Law) in op uitspraken over de aan-sprakelijkheid van onderwijsinstellingen, een thema waar instellingen in het hoger onderwijs in toenemende mate mee geconfronteerd worden.

Lees blogbericht

Intrekking aanwijzing examinatoren

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks Volgens de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) moeten examencommissies examinatoren aanwijzen. Deze examinatoren zijn belast met het afnemen van tentamens en het vaststellen van de uitslag daarvan. De aanwijzing van examinatoren roept veel vragen op, zo merken wij in onze adviespraktijk. In deze bijdrage gaan wij aan de hand van een rechterlijke uitspraak in op één van deze vragen; mag een aanwijzing ook worden ingetrokken?

Lees blogbericht

Titulatuur in het hoger onderwijs: de spelregels

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks Met de inwerkingtreding van de Wet kwaliteit in verscheidenheid hoger onderwijs hebben Nederlandse hbo-opleidingen de mogelijkheid om de graden Bachelor en Master aan te vullen met de toevoeging ‘of Arts’ of ‘of Science’ als dat in internationaal perspectief de gangbare titel is voor die opleiding. Er gelden echter wel een aantal spelregels met betrekking tot de nieuwe titulatuur. In de praktijk roepen deze veel vragen op zo merken wij en zijn de (wettelijke) kaders niet voor een ieder helder. Reden voor ons om een aantal basisbegrippen t.a.v. titulatuur in het hoger onderwijs in deze weblog voor u op een rijtje te zetten.

Lees blogbericht

Naar doelmatig en toekomstgericht beroepsonderwijs

5 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Wetgeving in het hoger onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Conny Ouwerkerk In samenwerking met Marvin Leerdam Net als in het hoger onderwijs (ho), werkt  ook het mbo  aan doelmatigheid van het opleidingsaanbod. De uitwerking van doelmatigheid verschilt echter sterk: het mbo heeft nu vooral een regionale focus en het ho een bovenregionale of zelfs een landelijke. En in het mbo wordt onderling veel 'uitgeruild', terwijl in het ho vooralsnog de nadruk ligt op de beoordeling van de doelmatigheid van het aanbieden van nieuwe opleidingen.

Lees blogbericht

Tweede Kamer corrigeert voorstel: examencommissies niet verantwoordelijk voor organisatie tentamens

5 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks In februari 2014 schreef ik in een weblogbijdrage over een voorstel tot wijziging van de hoger onderwijswetgeving. Ik uitte daarin mijn bezwaren tegen een voorstel om examencommissies verantwoordelijk te maken voor de  organisatie van en de procedures voor het afnemen van tentamens en examens. Gisteren heeft de Eerste Kamer ingestemd met het onderliggende wetvoorstel. Onderdeel van het aangenomen voorstel is een door de Tweede Kamer aangebrachte wijziging die helderheid verschaft over de rol van examencommissies.

Lees blogbericht

Clustervisitaties vanuit dubbele invalshoek

5 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Wetgeving in het hoger onderwijs

Ruud van der Herberg Op dit moment is de discussie over de toekomstige opzet van de visitaties in het hoger onderwijs volop gaande. Een deel van het debat lijkt uitermate praktisch. Daar gaat het om de indeling van visitatiegroepen: welke opleidingen brengen we samen in welke visitatiegroep? Het debat over die indeling maakt echter twee verschillende invalshoeken van opleidingskwaliteit zichtbaar en met name het spanningsveld tussen die twee.   

Lees blogbericht

Voorstel wijziging wetgeving examencommissies slaat de plank mis

5 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks In 2010 zijn door de Wet versterking besturing de wettelijke bepalingen inzake examencommissies ingrijpend herzien. Met de wijzigingen werd de positie van de examencommissie versterkt en werd (vrij naar onderwijsinspectie) een transitie van de examencommissie van boekhouder naar (ook) het wakend oog beoogd. Het uitgangspunt bij de wetswijzigingen in 2010 was (volgens de toelichting bij de wetgeving) “het vergroten van de onafhankelijkheid en deskundigheid van de examencommissie.” Een taakverschuiving (verbreding) “van procedure naar kwaliteit” werd beoogd.

Lees blogbericht

Samenhang en verschil tussen clustergewijze accreditatie, clusters en visitatiegroepen in het hbo

5 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Frank Hendriks Vanaf 1 januari 2014 treedt (getrapt) de Wet versterking kwaliteitsborgen hoger onderwijs (hierna: WVK)  in werking.Onderdeel van deze wet is onder meer de invoering van clustergewijze accreditatie in het hoger onderwijs. Door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zijn alle instellingen per brief geïnformeerd over de inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving. De brief en de (inwerkingtreding van) wetswijzigingen blijkt veel vragen op te roepen.

Lees blogbericht

Overzicht aanstaande wijzigingen in wet- en regelgeving hoger onderwijs

6 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Studiekeuze, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Frank Hendriks De start van een nieuw kabinet, een nieuwe minister van OCW en een nieuw jaar is een mooie aanleiding om aanstaande wijzigingen in wet- en regelgeving op een rijtje te zetten. Zoals u zult kunnen opmaken uit onderstaande bijdrage staan in 2013 op veel fronten voor de dagelijkse praktijk relevante wijzigingen op stapel.

Lees blogbericht