Studentenwelzijn als onderscheidend kenmerk

3 weken geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Studiekeuze, Hobéon Keurmerk voor Kwaliteit

Bob Schakenbos In een eerder blog schreven we al over de toenemende aandacht voor studentenwelzijn. Ook afgelopen periode was het weer volop in het nieuws naar aanleiding van het grote aantal nieuwe leden dat studentenverenigingen dit jaar mogen verwelkomen. Hieruit blijkt de behoefte van studenten aan sociaal contact, zo menen de studentenverenigingen. En ook tijdens de jaaropeningen van hogescholen hebben de bestuurders aandacht voor studentenwelzijn. Het komt steeds hoger op de bestuurlijke agenda te staan. Maar hoeveel kun, wil en moet je als hogeschool aan studentenwelzijn doen? Welke rol pakken de studenten zelf? En merken zij dat alle inspanningen van zowel de hogeschool als van zichzelf, hun welzijn daadwerkelijk verbeteren?

Lees blogbericht

Positioneren van de hogeschool door kennisontwikkeling

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Studiekeuze

Jos de Kock Is de knowhow binnen onze opleidingen in het sociale domein nog up-to-date in relatie tot de laatste ontwikkelingen in de jeugdbeschermingsketen? Hoe zorg ik ervoor dat binnen onze expertisecentra de landelijke gedragscode wetenschappelijke integriteit daadwerkelijk functioneert? Met ons lectoraat en onze masteropleiding op het gebied van ICT spelen we nadrukkelijk in op een werkveldbehoefte, maar hoe veranker ik daarin de eigen kleur van onze instelling?

Lees blogbericht

Meer ruimte voor hbo-masteropleidingen

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Studiekeuze, Ondernemerschap, Doelmatigheid

Frank Hendriks In de strategische agenda hoger onderwijs kondigde minister Bussemaker in 2014 aan meer ruimte te bieden voor hbo-masteropleidingen. Vandaag is een wijziging van de beleidsregel gepubliceerd waarmee de minister deze toezegging ook is nagekomen. Deze aanpassing is de eerste in een reeks van verwachte aanpassingen in het beleid.

Lees blogbericht

Toekomst van de Techniekopleidingen

7 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Studiekeuze, Doelmatigheid

Conny Ouwerkerk Het kan bijna niemand ontgaan zijn dat er weer meer aandacht is voor techniekopleidingen. Het gebrek aan technici en de noodzaak van de aansluiting op de behoefte in de praktijk kwamen wederom breed in het nieuws. Die berichtgeving gaat veelal voorbij aan de vele ontwikkelingen die gaande zijn, zoals het reduceren van de bachelors in het technische hbo–aanbod tot vier brede basis opleidingen. In dit weblog geven we een overzicht van de maatregelen en de actuele stand van zaken.

Lees blogbericht

Overzicht aanstaande wijzigingen in wet- en regelgeving hoger onderwijs

7 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Studiekeuze, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Frank Hendriks De start van een nieuw kabinet, een nieuwe minister van OCW en een nieuw jaar is een mooie aanleiding om aanstaande wijzigingen in wet- en regelgeving op een rijtje te zetten. Zoals u zult kunnen opmaken uit onderstaande bijdrage staan in 2013 op veel fronten voor de dagelijkse praktijk relevante wijzigingen op stapel.

Lees blogbericht

Het delen van jarenlang opgebouwde kennis en nieuw verworven kennis

7 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Studiekeuze, Ondernemerschap

Rob van der Hoorn Er is door Capgemini een steen gegooid door de ruiten van het loongebouw. Voorstellen om oudere werknemers een beetje in te laten leveren, en de gestaalde kaders zijn weer wakker. En dat net na een o zo rustige jaarwisseling. ‘Dit is onderdeel van de totaalvernietiging van de oudere werknemer’, zo laat bestuurder Castelein van vakbond De Unie optekenen in het Financieel Dagblad van 8 januari 2013. Wat een wreed begin van 2013.

Lees blogbericht

NSKO 2012: Gedifferentieerde ketenaanpak op basis van loopbaanankers

8 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Studiekeuze

Fred de Bruijn Sinds 2008 brengt Hobéon samen met Markteffect en Icares jaarlijks het Nationaal Studiekeuze Onderzoek Nationaal Studiekeuze Onderzoek (NSKO) uit. Het NSKO laat zien welke keuzes jongeren maken ten aanzien van een studie in het hoger onderwijs. Dit jaar is het NSKO uitgebreid met onderliggende drijfveren voor die keuzes. Daarvoor is gebruik gemaakt van de acht zogeheten loopbaanankers van Schein. De hierop gebaseerde analyses bieden een schat aan informatie voor allen die een rol spelen in het boeien en binden van jongeren voor en in het hoger onderwijs: de instellingen zelf, het toeleverend onderwijs en de werkveldpartners.

Lees blogbericht

De Academische Pabo: Juf (en meester) komt van de universiteit

8 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Primair onderwijs, Studiekeuze

Conny Ouwerkerk Door Conny Ouwerkerk en Ruud van der Herberg In 2008 zijn de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht samen gestart met de eerste Academische Pabo van Nederland. Inmiddels wordt deze bachelor, die zowel aan de eindtermen van een wo-bachelor Onderwijskunde als aan die van een hbo-bachelor leraar primair onderwijs voldoet, door verschillende onderwijsinstellingen (in een iets andere variant, meestal met een bachelor Pedagogiek) aangeboden. De studenten van de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) in Utrecht zijn afgelopen week afgestudeerd. Uit handen van staatsecretaris Zijlstra, een sterk voorstander van deze opleiding, ontvingen zij hun diploma.

Lees blogbericht