Uitdagende vraagstukken in de sector jeugdzorg en wat Hobéon daarin kan betekenen

10 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Jeugdzorg

Jos de Kock De sector jeugdzorg weet zich voortdurend gesteld voor uitdagende vraagstukken. En die beperken zich niet tot slechts de financiële vraag of voldoende middelen gevonden kunnen worden om de nodige jeugdhulp aan kinderen en jongeren aan te kunnen bieden. Hoe verbeter je de samenwerking tussen hulpverleners en leraren in het onderwijs? Hoe zorg je voor het up-to-date houden van opleidingen in het sociale domein in relatie tot de laatste ontwikkelingen in de jeugdbeschermingsketen? Hoe optimaliseer je de keten van jeugdzorg en onderwijs in je gemeente?

Lees blogbericht

Hobéon goes International ... Office

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Internationalisering

Rob van der Hoorn We zitten in de zomerperiode en veel mensen genieten nog lekker van een welverdiende vakantie. Het weer in Nederland is natuurlijk fantastisch, maar toch gaan veel mensen naar het buitenland. Dit geeft een extra dimensie aan de vakantiebeleving, vindt u niet? Ditzelfde geldt voor studenten en hun studieloopbaan. Het onderwijs in Nederland is van hoog niveau, maar buitenlandervaring geeft toch een extra (leer)dimensie aan de studie. Het Erasmus+ subsidieprogramma ondersteunt en stimuleert buitenlandse uitwisselings- en kennisdelingsprojecten. Het Nationaal Agentschap Erasmus+ controleert of toegekende subsidies op juiste wijze door onderwijsinstellingen worden besteed. De afgelopen periode is Hobéon door diverse onderwijsinstellingen benaderd met de vraag of wij een proefaudit kunnen uitvoeren bij hun International Office in voorbereiding op het bezoek van het Nationaal Agentschap Erasmus+. 

Lees blogbericht

Certificeren van schoolleiders PO - Onderwijskundig gedreven onderzoek

3 jaar geleden — Kwaliteit & Ontwikkeling, Primair onderwijs, Persoonscertificering

Rob van der Made In cao-afspraken hebben sociale partners vastgelegd dat schoolleiders in het primair onderwijs  voor 1 januari 2018 moeten voldoen aan de registratiecriteria van het Schoolleidersregister Primair Onderwijs (SRPO). Deze verplichting geeft professionalisering een prominente plek op de agenda van het primair onderwijs. De afgelopen periode hebben panels meerdere audits bij schoolopleidingen en assessmentbureaus uitgevoerd. We maken de tussenstand op van bevindingen en aandachtspunten in onze auditpraktijk. In dit Weblog behandelen we het praktijkonderzoek dat studenten in het kader van hun schoolleidersopleiding uitvoeren.

Lees blogbericht

Certificeren van schoolleiders PO - Effectmeting in de praktijk

3 jaar geleden — Kwaliteit & Ontwikkeling, Primair onderwijs, Persoonscertificering

Rob van der Made In cao-afspraken hebben sociale partners vastgelegd dat schoolleiders in het primair onderwijs  voor 1 januari 2018 moeten voldoen aan de registratiecriteria van het Schoolleidersregister Primair Onderwijs (SRPO). Deze verplichting geeft professionalisering een prominente plek op de agenda van het primair onderwijs. De afgelopen periode hebben panels meerdere audits bij schoolopleidingen en assessmentbureaus uitgevoerd. We maken de tussenstand op van bevindingen en aandachtspunten in onze auditpraktijk. In dit Weblog staat de relatie tussen de inhoud van de schoolleidersopleiding en de werkomgeving van de schoolleider centraal.

Lees blogbericht

Certificeren van schoolleiders PO - Valide schoolleidersassessments

3 jaar geleden — Kwaliteit & Ontwikkeling, Primair onderwijs, Persoonscertificering

Rob van der Made In cao-afspraken hebben sociale partners vastgelegd dat schoolleiders in het primair onderwijs voor 1 januari 2018 moeten voldoen aan de registratiecriteria van het Schoolleidersregister Primair Onderwijs (SRPO). Deze verplichting geeft professionalisering een prominente plek op de agenda van het primair onderwijs. De afgelopen periode hebben panels meerdere audits bij schoolopleidingen en assessmentbureaus uitgevoerd. We maken de tussenstand op van bevindingen en aandachtspunten in onze auditpraktijk. In dit Weblog behandelen we de uitdagingen die assessmentbureaus ervaren om te komen tot valide assessments voor schoolleiders PO. In andere weblogs bespreken we het niveau van de opleidingen, gaan we in op de betekenis van de praktijkcontext en praktijkopdrachten, en de onderzoekscomponent in de schoolleidersopleidingen.

Lees blogbericht

Certificeren van schoolleiders PO - Schoolleidersopleidingen van niveau

3 jaar geleden — Kwaliteit & Ontwikkeling, Primair onderwijs, Persoonscertificering

Rob van der Made In cao-afspraken hebben sociale partners vastgelegd dat schoolleiders in het primair onderwijs  voor 1 januari 2018 moeten voldoen aan de registratiecriteria van het Schoolleidersregister Primair Onderwijs (SRPO). Deze verplichting geeft professionalisering een prominente plek op de agenda van het primair onderwijs. De afgelopen periode hebben panels meerdere audits bij schoolopleidingen en assessmentbureaus uitgevoerd. We maken de tussenstand op van bevindingen en aandachtspunten in onze auditpraktijk. In dit Weblog behandelen we het niveau van de schoolleidersopleidingen, in volgende weblogs bespreken we de uitdagingen van assessmentbureaus, de betekenis van de praktijkcontext en praktijkopdrachten, en de onderzoekscomponent in de schoolleidersopleidingen.

Lees blogbericht

Opleiden in de school: betere leraren en betere scholen?

5 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Primair onderwijs

Rianne Versluis   Hobéon is opnieuw nauw betrokken bij het uitvoeren van audits bij de opleidingen voor leraar basisonderwijs en tweede- en eerstegraads leraar. Deze lerarenopleidingen werken nauw samen met stagescholen en geven invulling aan werkplekleren. Nu, leidt deze samenwerkig daadwerkelijk tot betere leraren en betere scholen?     

Lees blogbericht

Schoolleidersregister PO (SRPO) belangrijk voor opleidingen en assessment(bureaus).

5 jaar geleden — Certificering, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Primair onderwijs

Ruud van der Herberg Sander Dekker, staatssecretaris van OCW, o.a. verantwoordelijk voor primair en voortgezet onderwijs en het lerarenregister, heeft  in juni 2013 het officiële startsein gegeven voor het Schoolleidersregister PO (SRPO). Hiermee heeft het primair onderwijs een krachtig instrument in handen voor verdere  professionaliseringvan de sector.De staatssecretaris geeft verder uitvoering aan het bestuursakkoord tussen PO Raad en OCW uit 2012, o.a.: het versterken van de bekwaamheid van leraren en schoolleiders.

Lees blogbericht

Opleiden in de School: kritische succesfactoren

6 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs

Ruud van der Herberg Tijdens het Congres voor Lerarenopleiders 2013 (Velon 2013) verzorgde Hobéon*, een presentatie over het belang, de opzet en de opbrengsten van de (thema) audits in het kader van Opleiden in de School. In deze weblogbijdrage komen de belangrijkste bevindingen van de tot nu toe uitgevoerde audits bij opleidingsscholen aan de orde.

Lees blogbericht

Het onderwijs in de verkiezingsprogramma's; Nederland innoveert

7 jaar geleden — Hoger Onderwijs, MBO, Leven lang leren, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs

Rob van der Hoorn Na de val van het Kabinet Rutte maken de politieke partijen zich op voor verkiezingen op 12 september. De partijen hebben hun verkiezingsprogramma’s inmiddels gepresenteerd en ondanks de vakantieperiode wordt er druk geflyerd en zijn de politieke leiders overal te zien en te horen. De verkiezingsstrijd barst los.    

Lees blogbericht

De Academische Pabo: Juf (en meester) komt van de universiteit

7 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Primair onderwijs, Studiekeuze

Conny Ouwerkerk Door Conny Ouwerkerk en Ruud van der Herberg In 2008 zijn de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht samen gestart met de eerste Academische Pabo van Nederland. Inmiddels wordt deze bachelor, die zowel aan de eindtermen van een wo-bachelor Onderwijskunde als aan die van een hbo-bachelor leraar primair onderwijs voldoet, door verschillende onderwijsinstellingen (in een iets andere variant, meestal met een bachelor Pedagogiek) aangeboden. De studenten van de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) in Utrecht zijn afgelopen week afgestudeerd. Uit handen van staatsecretaris Zijlstra, een sterk voorstander van deze opleiding, ontvingen zij hun diploma.

Lees blogbericht

Toetsing van opleidingsscholen

7 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs

Ruud van der Herberg Veel lerarenopleidingen worden omringd door partnerschappen van opleidingsscholen waar studenten, leraren in spé, het vak leren. In de opleidingsscholen, zowel in het primair- als in het voortgezet onderwijs, wordt tot circa 40% van het curriculum van een lerarenopleiding gerealiseerd. Dit geldt zowel voor Pabo’s en tweedegraads lerarenopleidingen als voor masterlerarenopleidingen in het hbo en de universiteit. Die 40% is in hoofdzaak het praktijk- c.q. stagegedeelte van de opleiding, maar bevat vaak ook elementen van vakkennis en onderzoek.

Lees blogbericht

Ketenaanpak leidt tot betere samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven

7 jaar geleden — Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Ruud van der Herberg De samenwerking tussen scholen onderling en tussen scholen en bedrijven moet een tandje hoger. De roep daarom komt van meerdere kanten. OCW wil naar meer kwaliteit en macrodoelmatigheid en spreekt daarop partijen op hun gezamenlijke verantwoordelijkheid aan. OCW en EL&I zien onderwijs als middel om de negen topsectoren te helpen realiseren en zetten daarom in op vérgaande coalities van onderwijs en werkveld. De scholen zelf staan voor de opgave om nog beter aan te sluiten op de kwantitatieve en de kwalitatieve ontwikkeling van vraag en aanbod in de regio. Eén ding is in alle gevallen helder: alléén gaan afzonderlijke onderwijsinstellingen dat allemaal niet redden.

Lees blogbericht

Education at a glance 2009

10 jaar geleden — Hoger Onderwijs, MBO, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs

Frank Hendriks Jaarlijks brengt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO)  het raport Education at a Glance uit. In dit rapport vergelijkt de OESO het onderwijs in de OESO-landen. Vandaag is de editie 2009 van Education at a Glance verschenen. In een persbericht naar aanleiding van het verschijnen van deze editie gaat OCW in op een aantal opvallende uitkomsten.

Lees blogbericht

Subsidie voor netwerkvorming ondernemers en onderwijsinstellingen

10 jaar geleden — Advisering, MBO, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Ondernemerschap

Frank Hendriks Uit een in 2007 uitgevoerde nulmeting bleek dat nog relatief weinig onderwijsinstellingen ondernemerschapscompetenties aan de orde laten komen in het onderwijs.  Door de ministeries van EZ en OCW is begin 2008 veel extra geld beschikbaar gesteld in de vorm van een programma voor ondernemerschap in het onderwijs. Een aanzienlijk deel van deze middelen ging naar zogenaamde ‘Centres for Entrepreneurship’.

Lees blogbericht

Digitaal onderwijserfgoed

10 jaar geleden — Hoger Onderwijs, MBO, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs

Frank Hendriks De Onderwijsraad heeft onlangs een nieuwe website, ‘ het geheugen van het onderwijs’, gelanceerd. Op deze website worden een groot aantal oude adviezen van de raad ontsloten.

Lees blogbericht