Studentenwelzijn als onderscheidend kenmerk

2 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Studiekeuze, Hobéon Keurmerk voor Kwaliteit

Bob Schakenbos In een eerder blog schreven we al over de toenemende aandacht voor studentenwelzijn. Ook afgelopen periode was het weer volop in het nieuws naar aanleiding van het grote aantal nieuwe leden dat studentenverenigingen dit jaar mogen verwelkomen. Hieruit blijkt de behoefte van studenten aan sociaal contact, zo menen de studentenverenigingen. En ook tijdens de jaaropeningen van hogescholen hebben de bestuurders aandacht voor studentenwelzijn. Het komt steeds hoger op de bestuurlijke agenda te staan. Maar hoeveel kun, wil en moet je als hogeschool aan studentenwelzijn doen? Welke rol pakken de studenten zelf? En merken zij dat alle inspanningen van zowel de hogeschool als van zichzelf, hun welzijn daadwerkelijk verbeteren?

Lees blogbericht

Over toetsen nu en in de toekomst

5 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling

Inge Ville Bij veel onderwijsinstellingen speelt momenteel de vraag 'hoe zet je online toetsen op een veilige en betrouwbare manier in'? Uit gesprekken die wij met vertegenwoordigers van het onderwijs voeren, merken we dat ook naar het reguliere of oorspronkelijke toetsproces anders gekeken wordt. Het is met name de afhankelijkheid van summatieve toetsen, die ter discussie staat. In dit weblog staan Hobéon adviseurs Inge Ville en Heleen Hanssens stil bij deze ontwikkelingen en bij de waardes - van toetsen - die daaraan ten grondslag liggen. 

Lees blogbericht

Studenten willen duurzaam onderwijs

7 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid

Marvin Leerdam Met klimaatstakingen en oproepen van Greta Thunberg eisen jongeren dat politici, bedrijven en onderwijsinstellingen concrete acties uitvoeren om de samenleving duurzamer te maken. Met de ondertekening van het SDG-charter op 9 mei 2019 hebben de Nederlandse hogescholen zich gecommitteerd aan het behalen van de SDGs. Maar wat is nodig om in te spelen op de vragen van de studenten en meer aandacht te besteden aan duurzaamheid in het onderwijs? Marvin Leerdam is als adviseur nauw betrokken bij de implementatie van de SDGs in het onderwijs. Welke ontwikkelingen ziet hij? En welke tips kan hij hogescholen meegeven? In dit blog leest u hier meer over. 

Lees blogbericht

Het Coronavirus; een professionaliseringstraject voor samenwerken

8 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Macrodoelmatigheid

Heleen Hanssens Het Coronavirus heeft een nieuwe werkelijkheid gecreëerd. Het dwingt ons als maatschappij meer samen te werken aan een hoger doel, namelijk het land genezen van deze ziekte. Onze prioriteiten en belangen komen in deze onzekere tijden op één lijn te liggen. Er ontstaan vele initiatieven om elkaar te helpen, er voor elkaar te zijn en collectief gehoor te geven aan de ingestelde maatregelen. Wat maakt dat mensen verbinden,  wat kunnen we hiervan leren, en hoe kunnen we dit faciliteren?

Lees blogbericht

Drie tips voor tijdens het auditgesprek

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, MBO

Inge Otto Opleidingen in het hoger onderwijs worden eens in de zes jaar beoordeeld door een onafhankelijk panel van deskundigen. Vaak is het auditgesprek met het panel een spannend moment voor ‘de auditees’; de docenten, studenten, onderzoekers en managers die bij de opleiding betrokken zijn. Daniëlle de Koning is als secretaris van panels veelvuldig ooggetuige geweest van zulke auditgesprekken. Welke gespreksadviezen zou zij – op basis van de twaalf jaar aan ervaringen die zij heeft opgebouwd –  de opleidingen en hun auditees meegeven zodat zij met een geruster hart het auditgesprek in kunnen gaan?

Lees blogbericht

Hobéon goes International ... Office

2 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Internationalisering

Rob van der Hoorn We zitten in de zomerperiode en veel mensen genieten nog lekker van een welverdiende vakantie. Het weer in Nederland is natuurlijk fantastisch, maar toch gaan veel mensen naar het buitenland. Dit geeft een extra dimensie aan de vakantiebeleving, vindt u niet? Ditzelfde geldt voor studenten en hun studieloopbaan. Het onderwijs in Nederland is van hoog niveau, maar buitenlandervaring geeft toch een extra (leer)dimensie aan de studie. Het Erasmus+ subsidieprogramma ondersteunt en stimuleert buitenlandse uitwisselings- en kennisdelingsprojecten. Het Nationaal Agentschap Erasmus+ controleert of toegekende subsidies op juiste wijze door onderwijsinstellingen worden besteed. De afgelopen periode is Hobéon door diverse onderwijsinstellingen benaderd met de vraag of wij een proefaudit kunnen uitvoeren bij hun International Office in voorbereiding op het bezoek van het Nationaal Agentschap Erasmus+. 

Lees blogbericht

'Human touch' is de kern van onderwijs

5 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO

Hobéon . Hoe kunnen we in het beroepsonderwijs meer tegemoet komen aan individuele interesses en talenten van leerlingen? En wat betekent dit voor de ontplooiing van talenten van docenten? Allerlei instrumenten zijn voorhanden: leermethodes, examens, ict, opleidingsfaciliteiten voor docenten. Komen we met deze randvoorwaarden ook echt dichter bij het ideaalbeeld van professionals en beleidsmakers? De essentie blijft het onderwijsproces zelf, met 'human touch' als kern.

Lees blogbericht

Het mbo excelleert

5 jaar geleden — MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Excellentie

Marvin Leerdam Op dit moment werken veel mbo-scholen aan hun kwaliteitsplan. Het kwaliteitsplan is een integraal plan waarin de instelling voor de periode 2015-2018 ingaat op de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Het plan bestaat uit (i) een analyse van de huidige kwaliteit van het onderwijs, (ii) smart doelstellingen voor landelijke beleidsthema’s en (iii) een beschrijving van de wijze waarop de resultaten bereikt zullen worden en (iv) de wijze waarop de bekostiging wordt ingezet.

Lees blogbericht

Van uitruilen naar toekomstgericht middelbaar beroepsonderwijs

6 jaar geleden — Advisering, MBO, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Marvin Leerdam Met de nieuwe zorgplicht macrodoelmatigheid worden mbo scholen verplicht na te gaan of het verzorgen van een beroepsopleiding in een regio doelmatig is. Daarbij moet men rekening houden met het aanbod van andere instellingen in de regio en met de kwantitatieve vraag van de regionale arbeidsmarkt. In veel gevallen resulteert dit in het uitruilen van bestaande opleidingen en in het verdelen van het onderwijsaanbod.

Lees blogbericht

Naar doelmatig en toekomstgericht beroepsonderwijs

6 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Wetgeving in het hoger onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Conny Ouwerkerk In samenwerking met Marvin Leerdam Net als in het hoger onderwijs (ho), werkt  ook het mbo  aan doelmatigheid van het opleidingsaanbod. De uitwerking van doelmatigheid verschilt echter sterk: het mbo heeft nu vooral een regionale focus en het ho een bovenregionale of zelfs een landelijke. En in het mbo wordt onderling veel 'uitgeruild', terwijl in het ho vooralsnog de nadruk ligt op de beoordeling van de doelmatigheid van het aanbieden van nieuwe opleidingen.

Lees blogbericht

Hoe duurzaam is het voortgezet onderwijs?

6 jaar geleden — Advisering, Certificering, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Voortgezet onderwijs, Duurzaamheid

Fokke Brouwer Zoals bekend is Hobéon al geruime tijd werkzaam op het gebied van advies en certificering van duurzame ontwikkeling in het hoger beroepsonderwijs (hbo) en in toenemende mate ook in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Zo vindt momenteel de certificering plaats van alle opleidingen bij Avans Hogeschool ten behoeve van het Keurmerk Duurzaam Hoger Onderwijs en beoordelen we in het najaar van 2014 de sector Techniek en Mobiel van het ROC Aventus op het gebied van duurzaamheid aan de hand van het beoordelingskader Duurzaam MBO.

Lees blogbericht

Het delen van jarenlang opgebouwde kennis en nieuw verworven kennis

7 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Studiekeuze, Ondernemerschap

Rob van der Hoorn Er is door Capgemini een steen gegooid door de ruiten van het loongebouw. Voorstellen om oudere werknemers een beetje in te laten leveren, en de gestaalde kaders zijn weer wakker. En dat net na een o zo rustige jaarwisseling. ‘Dit is onderdeel van de totaalvernietiging van de oudere werknemer’, zo laat bestuurder Castelein van vakbond De Unie optekenen in het Financieel Dagblad van 8 januari 2013. Wat een wreed begin van 2013.

Lees blogbericht

Individuele beoordeling bij groepswerk

8 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling

Robert Stapert Bij groepsopdrachten vormt meeliftgedrag nogal eens een probleem voor studenten en docenten. De beoordeling van de individuele student is ook bij groepswerk zeer goed mogelijk. Zie hieronder een aantal suggesties.

Lees blogbericht

NSKO 2012: Gedifferentieerde ketenaanpak op basis van loopbaanankers

8 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Studiekeuze

Fred de Bruijn Sinds 2008 brengt Hobéon samen met Markteffect en Icares jaarlijks het Nationaal Studiekeuze Onderzoek Nationaal Studiekeuze Onderzoek (NSKO) uit. Het NSKO laat zien welke keuzes jongeren maken ten aanzien van een studie in het hoger onderwijs. Dit jaar is het NSKO uitgebreid met onderliggende drijfveren voor die keuzes. Daarvoor is gebruik gemaakt van de acht zogeheten loopbaanankers van Schein. De hierop gebaseerde analyses bieden een schat aan informatie voor allen die een rol spelen in het boeien en binden van jongeren voor en in het hoger onderwijs: de instellingen zelf, het toeleverend onderwijs en de werkveldpartners.

Lees blogbericht

Het onderwijs in de verkiezingsprogramma's; Nederland innoveert

8 jaar geleden — Hoger Onderwijs, MBO, Leven lang leren, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs

Rob van der Hoorn Na de val van het Kabinet Rutte maken de politieke partijen zich op voor verkiezingen op 12 september. De partijen hebben hun verkiezingsprogramma’s inmiddels gepresenteerd en ondanks de vakantieperiode wordt er druk geflyerd en zijn de politieke leiders overal te zien en te horen. De verkiezingsstrijd barst los.    

Lees blogbericht

De accreditatie van Associate degree opleidingen

8 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, MBO, Wetgeving in het hoger onderwijs

Daniëlle de Koning In 2005 is gestart met de eerste pilotronde voor Associate degree opleidingen (Ad). In februari 2012 is, na een proefperiode van enkele jaren, besloten om de Associate degree definitief in te voeren als onderdeel van het Nederlandse onderwijsbestel. Dit zal vanaf 1 september 2013 het geval zijn. Tot de definitieve invoering wordt gewerkt met pilots. Inmiddels zijn we aanbeland bij pilotronde 5+ waarvoor instellingen hun aanvraag tot en met 17 september 2012 kunnen indienen.

Lees blogbericht

De kwaliteit van docenten borgen

8 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Hobéon Keurmerk voor Kwaliteit

Fred de Bruijn Nog niet zo lang geleden was het vanzelfsprekend dat een docent een ‘alleskunner’ was. Lesgeven, groepen begeleiden, afstudeerders beoordelen, toetsen ontwikkelen en ga zo maar door. Maar die vanzelfsprekendheid wordt minder, want het docentschap stelt steeds hogere eisen aan professionals.

Lees blogbericht

Balanceren tussen verbeteren en verantwoorden

8 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO

Fred de Bruijn De Strategische Agenda voor het Hoger Onderwijs, Onderzoek en Wetenschap (2011) omvat een ambitieus pakket aan maatregelen. Onderwijsinstellingen moeten meer en beter presteren. Een sterkere profilering van instellingen moet de versnippering van het onderwijsaanbod tegengaan. Bovendien is de uitdaging om de samenhang tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven te versterken, vooral op de negen topsectoren die het Kabinet heeft aangegeven.

Lees blogbericht

Topsectoren en onderwijsinnovatie

8 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO

Conny Ouwerkerk Begin 2011 werd het topsectorenbeleid van ELI gepresenteerd, als onderdeel van het ‘nieuwe bedrijfslevenbeleid’. Hiermee biedt de overheid innovatiestimulansen (€ 1,5 miljard) meer gericht en vooral als maatwerk aan.

Lees blogbericht