Drie tips voor tijdens het auditgesprek

1 maand geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, MBO

Inge Otto Opleidingen in het hoger onderwijs worden eens in de zes jaar beoordeeld door een onafhankelijk panel van deskundigen. Vaak is het auditgesprek met het panel een spannend moment voor ‘de auditees’; de docenten, studenten, onderzoekers en managers die bij de opleiding betrokken zijn. Daniëlle de Koning is als secretaris van panels veelvuldig ooggetuige geweest van zulke auditgesprekken. Welke gespreksadviezen zou zij – op basis van de twaalf jaar aan ervaringen die zij heeft opgebouwd –  de opleidingen en hun auditees meegeven zodat zij met een geruster hart het auditgesprek in kunnen gaan?

Lees blogbericht

Hobéon goes International ... Office

10 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Internationalisering

Rob van der Hoorn We zitten in de zomerperiode en veel mensen genieten nog lekker van een welverdiende vakantie. Het weer in Nederland is natuurlijk fantastisch, maar toch gaan veel mensen naar het buitenland. Dit geeft een extra dimensie aan de vakantiebeleving, vindt u niet? Ditzelfde geldt voor studenten en hun studieloopbaan. Het onderwijs in Nederland is van hoog niveau, maar buitenlandervaring geeft toch een extra (leer)dimensie aan de studie. Het Erasmus+ subsidieprogramma ondersteunt en stimuleert buitenlandse uitwisselings- en kennisdelingsprojecten. Het Nationaal Agentschap Erasmus+ controleert of toegekende subsidies op juiste wijze door onderwijsinstellingen worden besteed. De afgelopen periode is Hobéon door diverse onderwijsinstellingen benaderd met de vraag of wij een proefaudit kunnen uitvoeren bij hun International Office in voorbereiding op het bezoek van het Nationaal Agentschap Erasmus+. 

Lees blogbericht

'Human touch' is de kern van onderwijs

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO

Hobéon . Hoe kunnen we in het beroepsonderwijs meer tegemoet komen aan individuele interesses en talenten van leerlingen? En wat betekent dit voor de ontplooiing van talenten van docenten? Allerlei instrumenten zijn voorhanden: leermethodes, examens, ict, opleidingsfaciliteiten voor docenten. Komen we met deze randvoorwaarden ook echt dichter bij het ideaalbeeld van professionals en beleidsmakers? De essentie blijft het onderwijsproces zelf, met 'human touch' als kern.

Lees blogbericht

Het mbo excelleert

4 jaar geleden — MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Excellentie

Marvin Leerdam Op dit moment werken veel mbo-scholen aan hun kwaliteitsplan. Het kwaliteitsplan is een integraal plan waarin de instelling voor de periode 2015-2018 ingaat op de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Het plan bestaat uit (i) een analyse van de huidige kwaliteit van het onderwijs, (ii) smart doelstellingen voor landelijke beleidsthema’s en (iii) een beschrijving van de wijze waarop de resultaten bereikt zullen worden en (iv) de wijze waarop de bekostiging wordt ingezet.

Lees blogbericht

Van uitruilen naar toekomstgericht middelbaar beroepsonderwijs

4 jaar geleden — Advisering, MBO, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Marvin Leerdam Met de nieuwe zorgplicht macrodoelmatigheid worden mbo scholen verplicht na te gaan of het verzorgen van een beroepsopleiding in een regio doelmatig is. Daarbij moet men rekening houden met het aanbod van andere instellingen in de regio en met de kwantitatieve vraag van de regionale arbeidsmarkt. In veel gevallen resulteert dit in het uitruilen van bestaande opleidingen en in het verdelen van het onderwijsaanbod.

Lees blogbericht

Naar doelmatig en toekomstgericht beroepsonderwijs

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Wetgeving in het hoger onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Conny Ouwerkerk In samenwerking met Marvin Leerdam Net als in het hoger onderwijs (ho), werkt  ook het mbo  aan doelmatigheid van het opleidingsaanbod. De uitwerking van doelmatigheid verschilt echter sterk: het mbo heeft nu vooral een regionale focus en het ho een bovenregionale of zelfs een landelijke. En in het mbo wordt onderling veel 'uitgeruild', terwijl in het ho vooralsnog de nadruk ligt op de beoordeling van de doelmatigheid van het aanbieden van nieuwe opleidingen.

Lees blogbericht

Hoe duurzaam is het voortgezet onderwijs?

4 jaar geleden — Advisering, Certificering, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Voortgezet onderwijs, Duurzaamheid

Fokke Brouwer Zoals bekend is Hobéon al geruime tijd werkzaam op het gebied van advies en certificering van duurzame ontwikkeling in het hoger beroepsonderwijs (hbo) en in toenemende mate ook in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Zo vindt momenteel de certificering plaats van alle opleidingen bij Avans Hogeschool ten behoeve van het Keurmerk Duurzaam Hoger Onderwijs en beoordelen we in het najaar van 2014 de sector Techniek en Mobiel van het ROC Aventus op het gebied van duurzaamheid aan de hand van het beoordelingskader Duurzaam MBO.

Lees blogbericht

Het delen van jarenlang opgebouwde kennis en nieuw verworven kennis

6 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Studiekeuze, Ondernemerschap

Rob van der Hoorn Er is door Capgemini een steen gegooid door de ruiten van het loongebouw. Voorstellen om oudere werknemers een beetje in te laten leveren, en de gestaalde kaders zijn weer wakker. En dat net na een o zo rustige jaarwisseling. ‘Dit is onderdeel van de totaalvernietiging van de oudere werknemer’, zo laat bestuurder Castelein van vakbond De Unie optekenen in het Financieel Dagblad van 8 januari 2013. Wat een wreed begin van 2013.

Lees blogbericht

Individuele beoordeling bij groepswerk

6 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling

Robert Stapert Bij groepsopdrachten vormt meeliftgedrag nogal eens een probleem voor studenten en docenten. De beoordeling van de individuele student is ook bij groepswerk zeer goed mogelijk. Zie hieronder een aantal suggesties.

Lees blogbericht

NSKO 2012: Gedifferentieerde ketenaanpak op basis van loopbaanankers

6 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Studiekeuze

Fred de Bruijn Sinds 2008 brengt Hobéon samen met Markteffect en Icares jaarlijks het Nationaal Studiekeuze Onderzoek Nationaal Studiekeuze Onderzoek (NSKO) uit. Het NSKO laat zien welke keuzes jongeren maken ten aanzien van een studie in het hoger onderwijs. Dit jaar is het NSKO uitgebreid met onderliggende drijfveren voor die keuzes. Daarvoor is gebruik gemaakt van de acht zogeheten loopbaanankers van Schein. De hierop gebaseerde analyses bieden een schat aan informatie voor allen die een rol spelen in het boeien en binden van jongeren voor en in het hoger onderwijs: de instellingen zelf, het toeleverend onderwijs en de werkveldpartners.

Lees blogbericht

Het onderwijs in de verkiezingsprogramma's; Nederland innoveert

6 jaar geleden — Hoger Onderwijs, MBO, Leven lang leren, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs

Rob van der Hoorn Na de val van het Kabinet Rutte maken de politieke partijen zich op voor verkiezingen op 12 september. De partijen hebben hun verkiezingsprogramma’s inmiddels gepresenteerd en ondanks de vakantieperiode wordt er druk geflyerd en zijn de politieke leiders overal te zien en te horen. De verkiezingsstrijd barst los.    

Lees blogbericht

De accreditatie van Associate degree opleidingen

7 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, MBO, Wetgeving in het hoger onderwijs

Daniëlle de Koning In 2005 is gestart met de eerste pilotronde voor Associate degree opleidingen (Ad). In februari 2012 is, na een proefperiode van enkele jaren, besloten om de Associate degree definitief in te voeren als onderdeel van het Nederlandse onderwijsbestel. Dit zal vanaf 1 september 2013 het geval zijn. Tot de definitieve invoering wordt gewerkt met pilots. Inmiddels zijn we aanbeland bij pilotronde 5+ waarvoor instellingen hun aanvraag tot en met 17 september 2012 kunnen indienen.

Lees blogbericht

De kwaliteit van docenten borgen

7 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Hobéon Keurmerk voor Kwaliteit

Fred de Bruijn Nog niet zo lang geleden was het vanzelfsprekend dat een docent een ‘alleskunner’ was. Lesgeven, groepen begeleiden, afstudeerders beoordelen, toetsen ontwikkelen en ga zo maar door. Maar die vanzelfsprekendheid wordt minder, want het docentschap stelt steeds hogere eisen aan professionals.

Lees blogbericht

Balanceren tussen verbeteren en verantwoorden

7 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO

Fred de Bruijn De Strategische Agenda voor het Hoger Onderwijs, Onderzoek en Wetenschap (2011) omvat een ambitieus pakket aan maatregelen. Onderwijsinstellingen moeten meer en beter presteren. Een sterkere profilering van instellingen moet de versnippering van het onderwijsaanbod tegengaan. Bovendien is de uitdaging om de samenhang tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven te versterken, vooral op de negen topsectoren die het Kabinet heeft aangegeven.

Lees blogbericht

Topsectoren en onderwijsinnovatie

7 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO

Conny Ouwerkerk Begin 2011 werd het topsectorenbeleid van ELI gepresenteerd, als onderdeel van het ‘nieuwe bedrijfslevenbeleid’. Hiermee biedt de overheid innovatiestimulansen (€ 1,5 miljard) meer gericht en vooral als maatwerk aan.

Lees blogbericht

Beleidsregel EVC aangescherpt

7 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, MBO, Leven lang leren

Frank Hendriks In april 2010 werd de Beleidsregel afgifte EVC verklaringen gepubliceerd. In deze beleidsregel was een nieuwe procedure opgenomen waaronder EVC-aanbieders worden beoordeeld. Hobéon is één van de beoordelende organisaties binnen het stelsel.

Lees blogbericht

Ketenaanpak leidt tot betere samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven

7 jaar geleden — Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Ruud van der Herberg De samenwerking tussen scholen onderling en tussen scholen en bedrijven moet een tandje hoger. De roep daarom komt van meerdere kanten. OCW wil naar meer kwaliteit en macrodoelmatigheid en spreekt daarop partijen op hun gezamenlijke verantwoordelijkheid aan. OCW en EL&I zien onderwijs als middel om de negen topsectoren te helpen realiseren en zetten daarom in op vérgaande coalities van onderwijs en werkveld. De scholen zelf staan voor de opgave om nog beter aan te sluiten op de kwantitatieve en de kwalitatieve ontwikkeling van vraag en aanbod in de regio. Eén ding is in alle gevallen helder: alléén gaan afzonderlijke onderwijsinstellingen dat allemaal niet redden.

Lees blogbericht

NSKO: veel belangstelling van mbo'ers voor Associate degree

7 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs

Fred de Bruijn De belangstelling van mbo’ers voor de tweejarige Associate degree-opleiding (Ad) is tien keer zo groot dan de huidige deelname. Dit is één van de uitkomsten van het Nationaal Studiekeuze Onderzoek 2011 (NSKO) dat een dezer dagen is verschenen. Hobéon is één van de drie partijen die aan het onderzoek heeft meegewerkt. De uitkomsten van het NKSO over Ad’s zijn ook gebruikt door de Commissie Associate degree in haar advies aan het Ministerie van OCW.

Lees blogbericht

Complex keuzeproces jongeren in beeld gebracht door Nationaal Studiekeuze Onderzoek

7 jaar geleden — Hoger Onderwijs, MBO, Arbeidsmarkt & Ketenregie

Fred de Bruijn Het belang van een goede match tussen opleiding en jongeren wordt de komende jaren alleen maar groter. De overheid zet immers zwaar in op profilering va onderwijsinstellingen. Iedere instelling moet dus goed weten op basis waarvan jongeren hun studiekeuze bepalen. De nieuwste editie van het NSKO, Nationaal Studiekeuze Onderzoek 2011, is verschenen en biedt hierover basisinformatie.

Lees blogbericht