Nieuwe EVC kwaliteitscode

1 maand geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren

Bas Reijken, MSc. De meeste mensen bouwen jarenlang waardevolle kennis en ervaring op via een opleiding, cursus, werk, vrijwilligersactiviteiten of andere werkzaamheden. Op sommige momenten moeten ze hier ook een formeel bewijs van tonen; een erkenning dat zij die competenties daadwerkelijk beheersen. Dit kan in de vorm van een diploma maar dit behoort lang niet altijd tot de mogelijkheden. Hoe dan wel? EVC is hiervoor een goede mogelijkheid.

Lees blogbericht

Examencommissies: vertrouwen, maar geen gemakzucht

1 maand geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Bob Schakenbos In maart publiceerde de Vereniging Hogescholen een vernieuwde handreiking Examencommissies. Deze vernieuwde handreiking volgt de eerdere edities uit 2011 en 2015 op en ondersteunt examencommissies bij het blijvend versterken van hun functioneren en het invullen van hun rol. In dit weblog kijken we naar ‘de rol van examencommissies’ en hoe wij dit als Hobéon soms ervaren in onze accreditatiepraktijk.

Lees blogbericht

Wat de gemeente Utrecht leert van Hobéon en vice versa

3 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling

Inge Ville In het hoger onderwijs is kwaliteitszorg verankerd in de genen van de opleidingen. Dat is niet vanzelf gegaan. Dat is een proces van jaren geweest, waarin ook Hobéon een rol heeft mogen spelen. Inge Ville, senior adviseur bij Hobéon, heeft zelf ook bijgedragen aan die verankering. Zij is een echt onderwijsdier. Inmiddels werkt zij sinds november vanuit Hobéon voor de gemeente Utrecht als interim manager. Met gebruikmaking van haar kennis en ervaring van kwaliteitsmanagement in het hoger onderwijs werkt zij nu aan de invoering van een kwaliteitsmanagementsysteem bij de gemeente.  

Lees blogbericht

Meer focus op instellingsaccreditatie en het belang van een sterke kwaliteitscultuur

3 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling

Heleen Hanssens De Minister van OCW betoogt in de brief die zij op 11 februari naar de Tweede Kamer stuurde dat kwaliteitscultuur binnen een instelling essentieel is voor de kwaliteit van het onderwijs en de borging ervan. Hoe veranker je kwaliteit en hoe kan een sterke kwaliteitscultuur hieraan bijdragen? Daarover gaat dit weblog.

Lees blogbericht

Certificeren van schoolleidersopleidingen PO

5 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren

Heleen Hanssens Sinds 2013 dienen Schoolleiders in het primair onderwijs zich conform de CAO te registreren in het Schoolleidersregister. Om opgenomen te worden in dit register dienen zij aan te tonen bekwaam te zijn op basis van de beroepsstandaard. Dit kan door middel van een formeel of informeel leertraject.

Lees blogbericht

Online audit van twee opleidingen in het experiment leeruitkomsten

7 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling

Rianne Versluis Nu het coronavirus zich opnieuw en steeds sneller verspreidt, moeten we samen met de opleidingen snel kunnen overschakelen op alternatieven. Toen bleek dat de voorzitter van de audit in het experiment leeruitkomsten (tijdelijk) in Duitsland woont en niet meer gemakkelijk heen en weer naar Nederland kon reizen, was de keuze voor een online audit al snel gemaakt. En nu de maatregelen in Nederland zijn aangescherpt, is de kans dat we de komende periode samen met veel opleidingen zullen kiezen voor online aanzienlijk groter geworden. Onze ervaringen leren dat dat ook prima gaat.  

Lees blogbericht

Praktijkgericht onderzoek: wat kwaliteit je kan brengen…

7 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling

Inge Ville We kunnen toch wel zeggen dat het praktijkgericht onderzoek inmiddels behoorlijk goed is ingeburgerd in het hoger beroepsonderwijs. Bij alle bekostigde hogescholen zijn er één of meerdere onderzoekseenheden, waarbinnen lectoren, docentonderzoekers, promovendi en studenten, samenwerken met het werkveld en onderzoek uitvoeren.

Lees blogbericht

Studentenwelzijn als onderscheidend kenmerk

9 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Studiekeuze, Hobéon Keurmerk voor Kwaliteit

Bob Schakenbos In een eerder blog schreven we al over de toenemende aandacht voor studentenwelzijn. Ook afgelopen periode was het weer volop in het nieuws naar aanleiding van het grote aantal nieuwe leden dat studentenverenigingen dit jaar mogen verwelkomen. Hieruit blijkt de behoefte van studenten aan sociaal contact, zo menen de studentenverenigingen. En ook tijdens de jaaropeningen van hogescholen hebben de bestuurders aandacht voor studentenwelzijn. Het komt steeds hoger op de bestuurlijke agenda te staan. Maar hoeveel kun, wil en moet je als hogeschool aan studentenwelzijn doen? Welke rol pakken de studenten zelf? En merken zij dat alle inspanningen van zowel de hogeschool als van zichzelf, hun welzijn daadwerkelijk verbeteren?

Lees blogbericht

Ervaringen tweede masterclass Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling

Heleen Hanssens Op 18 juni vond de tweede Online Masterclass ‘Van Kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur’ plaats. Deze werd verzorgd door Ruud van der Herberg (extern expert op het gebied van kwaliteitscultuur) en Heleen Hanssens. Ruud bracht zijn vele audit-ervaringen in en Heleen haar ervaringen rondom verandertrajecten in het onderwijs. Ruud en Heleen hebben beiden ervaren dat aandacht voor structuur- én cultuurinterventies en de samenhang daarin cruciaal is. 

Lees blogbericht

Over toetsen nu en in de toekomst

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling

Inge Ville Bij veel onderwijsinstellingen speelt momenteel de vraag 'hoe zet je online toetsen op een veilige en betrouwbare manier in'? Uit gesprekken die wij met vertegenwoordigers van het onderwijs voeren, merken we dat ook naar het reguliere of oorspronkelijke toetsproces anders gekeken wordt. Het is met name de afhankelijkheid van summatieve toetsen, die ter discussie staat. In dit weblog staan Hobéon adviseurs Inge Ville en Heleen Hanssens stil bij deze ontwikkelingen en bij de waardes - van toetsen - die daaraan ten grondslag liggen. 

Lees blogbericht

Toetsing is breder dan de toetsprocedures

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Examencommissies

Inge van der Hoorn Eind april publiceerde de Inspectie van het Onderwijs het rapport De Staat van het Onderwijs 2020. In een serie van blogs bespreken Rianne Versluis, Pieter Huisman en Roel van Krieken opvallende bevindingen, ontwikkelingen en aanbevelingen en de mogelijke gevolgen daarvan voor het hoger onderwijs. Dit tweede blog uit de serie gaat over toetsing als kwetsbaar onderdeel van de basiskwaliteit van een opleiding. 

Lees blogbericht

Aandacht voor studiesucces en studentenwelzijn tijdens accreditatie

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Inge van der Hoorn Eind april publiceerde de Inspectie van het Onderwijs het rapport De Staat van het Onderwijs 2020. In een serie van blogs bespreken Rianne Versluis, Pieter Huisman en Roel van Krieken opvallende bevindingen, ontwikkelingen en aanbevelingen en de mogelijke gevolgen daarvan voor het hoger onderwijs. Het eerste blog uit de serie gaat over de aandacht die de Inspectie vraagt voor studiesucces en studentenwelzijn. 

Lees blogbericht

Terugblik online masterclass Beoordelen flexibele deeltijdopleidingen: need to know, nice to know.

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling

Rianne Versluis Doe het beheerst, stap voor stap, maar durf ook los te laten en kijk wat er dan gebeurt. Het heet niet voor niets een experiment’. Op 7 mei vond onze online masterclass: 'Beoordelen flexibele deeltijdopleidingen' plaats. De deelnemers waren afkomstig van verschillende hogescholen. In deze workshop hebben we onze eerste ervaringen met het beoordelen van opleidingen die deelnemen in het experiment leeruitkomsten gedeeld en hebben we met elkaar aandacht besteed aan thema’s die de deelnemers op dit moment bezig houden. 

Lees blogbericht

Terugblik online masterclass ‘Omgaan met de WHW in wankele tijden’

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Pieter Huisman Op 12 mei verzorgde prof. mr. Pieter Huisman de eerste online masterclass ‘Omgaan met de WHW in wankele tijden’. De deelnemers, afkomstig van zowel hogescholen als universiteiten, werden onder andere bijgepraat over de status van de WHW en van opleidingsregelingen, over de servicedocumenten van de overheid, over de situatie rondom toetsing en examinering met betrekking tot privacy, fraudebeperking en praktische uitvoerbaarheid.  

Lees blogbericht

SDGs, wat kun je ermee?

1 jaar geleden — Advisering, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid

Marvin Leerdam Op 13 mei verzorgde ik samen met Inge Ville de masterclass SDGs, wat kun je ermee? Samen met de deelnemers hebben wij de SDG-agenda verkend en spraken wij over de mogelijkheden en uitdagingen voor het onderwijs. Zo bespraken we de kenmerken van de duurzame ontwikkelingsdoelen en wat die betekenen voor het onderwijs. Wij zijn ingegaan op de belangrijke kenmerken van de SDG-agenda. 

Lees blogbericht

Inspiratievolle Online masterclass ‘Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur’

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren

Heleen Hanssens Op 23 april 2020 verzorgde ik de eerste online masterclass ‘Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur’. De deelnemers waren afkomstig van verschillende hogescholen. Voorafgaand aan de workshop hebben de deelnemers via Teams een formulier met voorbereidende vragen ingevuld. Hieruit kwam naar voren dat veel deelnemers kwaliteitscultuur definiëren als het gezamenlijk gericht zijn op verbetering. Op de vraag welke cultuur het beste past bij de onderwijsvisie van hun instelling antwoordde de ene helft de mensgerichte cultuur en de andere helft een organisatiegerichte cultuur.

Lees blogbericht

Studenten willen duurzaam onderwijs

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid

Marvin Leerdam Met klimaatstakingen en oproepen van Greta Thunberg eisen jongeren dat politici, bedrijven en onderwijsinstellingen concrete acties uitvoeren om de samenleving duurzamer te maken. Met de ondertekening van het SDG-charter op 9 mei 2019 hebben de Nederlandse hogescholen zich gecommitteerd aan het behalen van de SDGs. Maar wat is nodig om in te spelen op de vragen van de studenten en meer aandacht te besteden aan duurzaamheid in het onderwijs? Marvin Leerdam is als adviseur nauw betrokken bij de implementatie van de SDGs in het onderwijs. Welke ontwikkelingen ziet hij? En welke tips kan hij hogescholen meegeven? In dit blog leest u hier meer over. 

Lees blogbericht

Het Coronavirus; een professionaliseringstraject voor samenwerken

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Macrodoelmatigheid

Heleen Hanssens Het Coronavirus heeft een nieuwe werkelijkheid gecreëerd. Het dwingt ons als maatschappij meer samen te werken aan een hoger doel, namelijk het land genezen van deze ziekte. Onze prioriteiten en belangen komen in deze onzekere tijden op één lijn te liggen. Er ontstaan vele initiatieven om elkaar te helpen, er voor elkaar te zijn en collectief gehoor te geven aan de ingestelde maatregelen. Wat maakt dat mensen verbinden,  wat kunnen we hiervan leren, en hoe kunnen we dit faciliteren?

Lees blogbericht

Het ontwikkelgesprek: ervaringen en tips

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Inge van der Hoorn Met de introductie van het NVAO Beoordelingskader 2016 was ook het ontwikkelgesprek een feit. Dit was een wens van de Tweede Kamer, bedoeld om een scheiding aan te brengen tussen beoordeling en verbetering. Het is een gesprek tussen opleiding en panel waarin mogelijke verbeteringen vanuit een ontwikkelperspectief aan de orde komen, zonder dat de beoordeling daarin een rol speelt. Inmiddels is het ontwikkelgesprek gemeengoed. Panelvoorzitters Willem van Raaijen en Fred de Bruijn voerden de afgelopen jaren diverse van deze gesprekken. In dit weblog delen zij hun ervaringen en tips.

Lees blogbericht

Verschuivende balans(en) of is het hbo klaar voor de toekomst?

2 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid, Doelmatigheid

Ellen Andela Het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen stond dit jaar in het teken van ‘Doing good for our world’, met als titel ‘future proof’. Ellen Andela, Gertie Blaauwendraad en Marvin Leerdam reisden op 9 mei naar Den Bosch om twee workshops te verzorgen op dit jaarlijks terugkerende congres. ‘’Wat een inspirerende dag, vol met professionals die willen werken aan het onderwijs van de toekomst’’.

Lees blogbericht