Verschuivende balans(en) of is het hbo klaar voor de toekomst?

1 maand geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid, Doelmatigheid

Ellen Andela Het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen stond dit jaar in het teken van ‘Doing good for our world’, met als titel ‘future proof’. Ellen Andela, Gertie Blaauwendraad en Marvin Leerdam reisden op 9 mei naar Den Bosch om twee workshops te verzorgen op dit jaarlijks terugkerende congres. ‘’Wat een inspirerende dag, vol met professionals die willen werken aan het onderwijs van de toekomst’’.

Lees blogbericht

Sturen op vernieuwing in het onderwijs en opleiden

2 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren

Roel van Krieken Vernieuwingen of innovaties die ontstaan vanuit interne prikkels komen vaak moeilijker tot stand. Het is voor organisaties lastig om een interne drive om te zetten naar een concrete innovatie. De dagelijkse realiteit en routines verhinderen innovaties. Ook in het onderwijs. Regelmatig worden adviseurs van Hobéon betrokken bij hulpvragen van organisaties omtrent het vernieuwen of innoveren van het onderwijs of het opleiden binnen organisaties. We vervullen de rol van 'externe prikkel en ondersteunen organisaties om hun ‘interne drive’ serieuze opvolging te geven, en om innovaties te laten slagen.

Lees blogbericht

Positioneren van de hogeschool door kennisontwikkeling

9 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Studiekeuze

Jos de Kock Is de knowhow binnen onze opleidingen in het sociale domein nog up-to-date in relatie tot de laatste ontwikkelingen in de jeugdbeschermingsketen? Hoe zorg ik ervoor dat binnen onze expertisecentra de landelijke gedragscode wetenschappelijke integriteit daadwerkelijk functioneert? Met ons lectoraat en onze masteropleiding op het gebied van ICT spelen we nadrukkelijk in op een werkveldbehoefte, maar hoe veranker ik daarin de eigen kleur van onze instelling?

Lees blogbericht

Hobéon goes International ... Office

11 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Internationalisering

Rob van der Hoorn We zitten in de zomerperiode en veel mensen genieten nog lekker van een welverdiende vakantie. Het weer in Nederland is natuurlijk fantastisch, maar toch gaan veel mensen naar het buitenland. Dit geeft een extra dimensie aan de vakantiebeleving, vindt u niet? Ditzelfde geldt voor studenten en hun studieloopbaan. Het onderwijs in Nederland is van hoog niveau, maar buitenlandervaring geeft toch een extra (leer)dimensie aan de studie. Het Erasmus+ subsidieprogramma ondersteunt en stimuleert buitenlandse uitwisselings- en kennisdelingsprojecten. Het Nationaal Agentschap Erasmus+ controleert of toegekende subsidies op juiste wijze door onderwijsinstellingen worden besteed. De afgelopen periode is Hobéon door diverse onderwijsinstellingen benaderd met de vraag of wij een proefaudit kunnen uitvoeren bij hun International Office in voorbereiding op het bezoek van het Nationaal Agentschap Erasmus+. 

Lees blogbericht

Lerarenopleidingen maken een grote stap voorwaarts

2 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling

Ruud van der Herberg Visitatie tweedegraads lerarenopleidingen 2015: een terugblikIn de periode medio 2015 - medio 2016 heeft onder de regie van Hobéon een groot aantal onderzoeken plaatsgevonden naar de kwaliteit van de tweedegraads lerarenopleidingen. Om een algemeen beeld te krijgen van de huidige ontwikkelingen binnen deze sector en de dilemma’s waarvoor de opleidingen zich gesteld weten, schetsen wij hieronder onze belangrijkste bevindingen. door Ruud van der Herberg, Rob Stapert, Rianne Versluis en Ellen Andela

Lees blogbericht

Meta-evaluatie Opleidingsscholen voortgezet onderwijs 2015

2 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Voortgezet onderwijs, Onderzoek in het hbo

Rianne Versluis Nederland telt negen tweedegraads lerarenopleidingen. Deze opleidingen werken intensief samen met zogenaamde opleidingsscholen om goede leraren op te leiden. In het najaar van 2015 visiteerden auditpanels onder voorzitterschap van Hobéon opleidingsscholen behorende bij de tweedegraads lerarenopleidingen. In dit weblog een aantal feiten, bevindingen en aanbevelingen. door Rianne Versluis en Ruud van der Herberg

Lees blogbericht

Certificeren van schoolleiders PO - Onderwijskundig gedreven onderzoek

2 jaar geleden — Kwaliteit & Ontwikkeling, Primair onderwijs, Persoonscertificering

Rob van der Made In cao-afspraken hebben sociale partners vastgelegd dat schoolleiders in het primair onderwijs  voor 1 januari 2018 moeten voldoen aan de registratiecriteria van het Schoolleidersregister Primair Onderwijs (SRPO). Deze verplichting geeft professionalisering een prominente plek op de agenda van het primair onderwijs. De afgelopen periode hebben panels meerdere audits bij schoolopleidingen en assessmentbureaus uitgevoerd. We maken de tussenstand op van bevindingen en aandachtspunten in onze auditpraktijk. In dit Weblog behandelen we het praktijkonderzoek dat studenten in het kader van hun schoolleidersopleiding uitvoeren.

Lees blogbericht

Certificeren van schoolleiders PO - Effectmeting in de praktijk

2 jaar geleden — Kwaliteit & Ontwikkeling, Primair onderwijs, Persoonscertificering

Rob van der Made In cao-afspraken hebben sociale partners vastgelegd dat schoolleiders in het primair onderwijs  voor 1 januari 2018 moeten voldoen aan de registratiecriteria van het Schoolleidersregister Primair Onderwijs (SRPO). Deze verplichting geeft professionalisering een prominente plek op de agenda van het primair onderwijs. De afgelopen periode hebben panels meerdere audits bij schoolopleidingen en assessmentbureaus uitgevoerd. We maken de tussenstand op van bevindingen en aandachtspunten in onze auditpraktijk. In dit Weblog staat de relatie tussen de inhoud van de schoolleidersopleiding en de werkomgeving van de schoolleider centraal.

Lees blogbericht

Certificeren van schoolleiders PO - Valide schoolleidersassessments

2 jaar geleden — Kwaliteit & Ontwikkeling, Primair onderwijs, Persoonscertificering

Rob van der Made In cao-afspraken hebben sociale partners vastgelegd dat schoolleiders in het primair onderwijs voor 1 januari 2018 moeten voldoen aan de registratiecriteria van het Schoolleidersregister Primair Onderwijs (SRPO). Deze verplichting geeft professionalisering een prominente plek op de agenda van het primair onderwijs. De afgelopen periode hebben panels meerdere audits bij schoolopleidingen en assessmentbureaus uitgevoerd. We maken de tussenstand op van bevindingen en aandachtspunten in onze auditpraktijk. In dit Weblog behandelen we de uitdagingen die assessmentbureaus ervaren om te komen tot valide assessments voor schoolleiders PO. In andere weblogs bespreken we het niveau van de opleidingen, gaan we in op de betekenis van de praktijkcontext en praktijkopdrachten, en de onderzoekscomponent in de schoolleidersopleidingen.

Lees blogbericht

Certificeren van schoolleiders PO - Schoolleidersopleidingen van niveau

2 jaar geleden — Kwaliteit & Ontwikkeling, Primair onderwijs, Persoonscertificering

Rob van der Made In cao-afspraken hebben sociale partners vastgelegd dat schoolleiders in het primair onderwijs  voor 1 januari 2018 moeten voldoen aan de registratiecriteria van het Schoolleidersregister Primair Onderwijs (SRPO). Deze verplichting geeft professionalisering een prominente plek op de agenda van het primair onderwijs. De afgelopen periode hebben panels meerdere audits bij schoolopleidingen en assessmentbureaus uitgevoerd. We maken de tussenstand op van bevindingen en aandachtspunten in onze auditpraktijk. In dit Weblog behandelen we het niveau van de schoolleidersopleidingen, in volgende weblogs bespreken we de uitdagingen van assessmentbureaus, de betekenis van de praktijkcontext en praktijkopdrachten, en de onderzoekscomponent in de schoolleidersopleidingen.

Lees blogbericht

Meta-evaluatie geeft zicht op verander- en verbeterpotentie van opleidingen èn instelling

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling

Willem van Raaijen Een van de uit accreditatietrajecten voortvloeiende diensten die Hobéon aanbiedt, is het voor een instelling uitvoeren van een meta-evaluatie. Zo hebben wij dat bijvoorbeeld voor de Hogeschool van Amsterdam reeds tot tweemaal toe mogen doen: i) in 2010 een welhaast mega-evaluatie van alle accreditatie-trajecten en andere beoordelingen uit de periode 2004-2010 en ii) recent een iets beperktere evaluatie die de jaren 2011-2014 betrof. 

Lees blogbericht

Roep om duurzame ontwikkeling in het onderwijs

3 jaar geleden — Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid

Marvin Leerdam door Marvin Leerdam in samenwerking met Fokke Brouwer In steeds meer sectoren in de samenleving klinkt de roep om duurzame ontwikkeling. Duurzame ontwikkeling van steden, natuurgebieden, de zorg, de woningmarkt, het onderwijs, de voedselketen en de energievoorziening staan maatschappelijk en politiek hoog op de agenda. Dit vertaalt zich ook in opleidingen in het (hoger) onderwijs: een transitie naar een duurzame samenleving vraagt, naast technische en economische know-how, veel van de verbeeldingskracht en het innovatieve vermogen van de toekomstige afgestudeerden/beroepsbeoefenaars.

Lees blogbericht

De Wet Versterking bestuurskracht en de aangescherpte rol van opleidingscommissies in kwaliteitszorg

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman De Tweede Kamer heeft in het wetsvoorstel Versterking bestuurskracht ingezet op een forse versteviging van de rol van de opleidingscommissie. Naast overleg en advies over de inrichting van de opleiding en de interne kwaliteitszorg, krijgen zij nu ook instemmingsrechten op onderdelen.De vergroting van verantwoordelijkheden, ook voor en na de accreditatie van de opleiding, zal gepaard moeten gaan met verdere professionalisering en profilering van de commissies zelf.

Lees blogbericht

Kwaliteitszorg Onderzoek 2.0 – meer aandacht voor impact op onderwijs en beroepspraktijk

3 jaar geleden — Advisering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Onderzoek in het hbo

Remke Klapwijk De Vereniging Hogescholen komt op de valreep van 2015 met een nieuw brancheprotocol kwaliteitszorg onderzoek (BKO). Het opstellen van het protocol bleek niet eenvoudig en heeft voor heel wat discussie gezorgd.  Enerzijds was het doel namelijk om de kwaliteitszorg efficiënter te maken voor hogescholen, anderzijds leefde de wens om  - met het volwassen worden van het praktijkgericht onderzoek aan hogescholen – meer dan voorheen de nadruk te leggen op de opbrengsten en impact van het onderzoek voor onderwijs, innovatie van het werkveld en de bijdrage aan (wetenschappelijke) kennis-ontwikkeling. In dit blog beschrijven we het nieuwe protocol en de belangrijkste verschillen met het BKO uit de periode 2009-2015.

Lees blogbericht

Accreditatie 3.0: Verantwoording in verhouding tot ruimte voor verbetering

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Hobéon . Op 1 juni 2015 heeft minister Bussemaker de Tweede Kamer geïnformeerd over haar ambities t.a.v. het accreditatiestelsel in het hoger onderwijs. De kamerbrief was tevens een reactie op het advies ‘Accreditatie op maat’ van de stuurgroep Accreditatiestelsel 3.0. Op woensdag 30 september vindt er over de kamerbrief een Algemeen Overleg plaats in de Tweede Kamer. In deze weblogbijdrage gaat wij nader in op een belangrijk onderdeel (en knelpunt) van het accreditatiestelsel, namelijk de balans tussen verbeteren en verantwoorden.

Lees blogbericht

Accreditatie 3.0 : Extended peer review

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Hobéon . Op 1 juni 2015 heeft minister Bussemaker de Tweede Kamer geïnformeerd over haar ambities t.a.v. het accreditatiestelsel in het hoger onderwijs. De kamerbrief was tevens een reactie op het advies ‘Accreditatie op maat’ van de stuurgroep Accreditatiestelsel 3.0. Op woensdag 30 september vindt er over de kamerbrief een Algemeen Overleg plaats in de Tweede Kamer. Vooruitblikkend naar dit overleg gaan wij in deze weblogbijdrage in op de noodzaak om binnen het accreditatiestelsel altijd een periodieke externe beoordeling op opleidingsniveau te laten plaatsvinden.

Lees blogbericht

Wie gaat er over leven-lang-leren?

3 jaar geleden — Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren

Fred de Bruijn ‘De economie trekt weer aan’, koppen de kranten de laatste tijd. Onder meer de bouw en zakelijke dienstverlening groeien weer, en dan mag je verwachten dat nu ook andere sectoren structureel meegaan.Meer werk. En dat werk verandert ook nog eens. Nieuwe vakinhouden onder invloed van onder meer de technologie. En naast die ‘hard skills’ steeds meer aandacht voor de ‘soft skills’. Zo benadrukken ondernemers in de recent uitgebrachte arbeidsmarktmonitor van A+O Metalektro dat competenties als probleemoplossend vermogen, relatie met klanten, omgaan met veranderingen, flexibiliteit en initiatief nog belangrijker worden.

Lees blogbericht

Naar een nieuw continuüm van zorgberoepen

4 jaar geleden — Advisering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Conny Ouwerkerk Vrijdag 10 april 2015 presenteerde de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen onder leiding van Marian Kaljouw haar advies 'Naar nieuwe zorg en zorgberoepen: de contouren' aan minister Edith Schippers van VWS. Naast een enthousiaste minister Schippers was ook minister Jet Bussemaker (OCW) bij de overhandiging van het advies. Samen onderstreepten zij het belang van goede opleidingen om het werkveld te ontwikkelen richting de nieuwe realiteit.

Lees blogbericht

Pabo's van startbekwaam naar vakbekwaam

4 jaar geleden — Advisering, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Voortgezet onderwijs

Ruud van der Herberg In samenwerking met Rianne Versluis. Goed leraarschap start bij een goede opleiding. Maar een goede opleiding is zeker geen eindpunt. Beginnende leraren moeten de kans krijgen om door te groeien: van startbekwaam naar vakbekwaam[1].  

Lees blogbericht

Het mbo excelleert

4 jaar geleden — MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Excellentie

Marvin Leerdam Op dit moment werken veel mbo-scholen aan hun kwaliteitsplan. Het kwaliteitsplan is een integraal plan waarin de instelling voor de periode 2015-2018 ingaat op de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Het plan bestaat uit (i) een analyse van de huidige kwaliteit van het onderwijs, (ii) smart doelstellingen voor landelijke beleidsthema’s en (iii) een beschrijving van de wijze waarop de resultaten bereikt zullen worden en (iv) de wijze waarop de bekostiging wordt ingezet.

Lees blogbericht