Het Coronavirus; een professionaliseringstraject voor samenwerken

1 week geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Macrodoelmatigheid

Heleen Hanssens Het Coronavirus heeft een nieuwe werkelijkheid gecreëerd. Het dwingt ons als maatschappij meer samen te werken aan een hoger doel, namelijk het land genezen van deze ziekte. Onze prioriteiten en belangen komen in deze onzekere tijden op één lijn te liggen. Er ontstaan vele initiatieven om elkaar te helpen, er voor elkaar te zijn en collectief gehoor te geven aan de ingestelde maatregelen. Wat maakt dat mensen verbinden,  wat kunnen we hiervan leren, en hoe kunnen we dit faciliteren?

Lees blogbericht

Het ontwikkelgesprek: ervaringen en tips

1 maand geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Inge van der Hoorn Met de introductie van het NVAO Beoordelingskader 2016 was ook het ontwikkelgesprek een feit. Dit was een wens van de Tweede Kamer, bedoeld om een scheiding aan te brengen tussen beoordeling en verbetering. Het is een gesprek tussen opleiding en panel waarin mogelijke verbeteringen vanuit een ontwikkelperspectief aan de orde komen, zonder dat de beoordeling daarin een rol speelt. Inmiddels is het ontwikkelgesprek gemeengoed. Panelvoorzitters Willem van Raaijen en Fred de Bruijn voerden de afgelopen jaren diverse van deze gesprekken. In dit weblog delen zij hun ervaringen en tips.

Lees blogbericht

Impact van privacyregelgeving voor examencommissies

4 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman Examencommissies hebben een belangrijke taak in het borgen van de toetsing en examinering van de opleiding. Daarbij moet worden geopereerd in een ingewikkeld en steeds veranderend juridisch speelveld. Intern gaat het om het beleid of richtlijnen die bijvoorbeeld vanuit het instellingsbestuur worden opgesteld. Extern gaat het om wijzigingen in de WHW, of om uitspraken van het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs. Die uitspraken geven een uitleg aan bepaalde open begrippen in de WHW, en corrigeren soms ook het beleid van de instelling of eerdere uitspraken van het College van Beroep voor de Examens (zie bijvoorbeeld over het begrip persoonlijke omstandigheden mijn blog over examencomissies en studentenstress.)

Lees blogbericht

Verschuivende balans(en) of is het hbo klaar voor de toekomst?

10 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid, Doelmatigheid

Ellen Andela Het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen stond dit jaar in het teken van ‘Doing good for our world’, met als titel ‘future proof’. Ellen Andela, Gertie Blaauwendraad en Marvin Leerdam reisden op 9 mei naar Den Bosch om twee workshops te verzorgen op dit jaarlijks terugkerende congres. ‘’Wat een inspirerende dag, vol met professionals die willen werken aan het onderwijs van de toekomst’’.

Lees blogbericht

Drie tips voor tijdens het auditgesprek

10 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, MBO

Inge Otto Opleidingen in het hoger onderwijs worden eens in de zes jaar beoordeeld door een onafhankelijk panel van deskundigen. Vaak is het auditgesprek met het panel een spannend moment voor ‘de auditees’; de docenten, studenten, onderzoekers en managers die bij de opleiding betrokken zijn. Daniëlle de Koning is als secretaris van panels veelvuldig ooggetuige geweest van zulke auditgesprekken. Welke gespreksadviezen zou zij – op basis van de twaalf jaar aan ervaringen die zij heeft opgebouwd –  de opleidingen en hun auditees meegeven zodat zij met een geruster hart het auditgesprek in kunnen gaan?

Lees blogbericht

Sturen op vernieuwing in het onderwijs en opleiden

10 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren

Roel van Krieken Vernieuwingen of innovaties die ontstaan vanuit interne prikkels komen vaak moeilijker tot stand. Het is voor organisaties lastig om een interne drive om te zetten naar een concrete innovatie. De dagelijkse realiteit en routines verhinderen innovaties. Ook in het onderwijs. Regelmatig worden adviseurs van Hobéon betrokken bij hulpvragen van organisaties omtrent het vernieuwen of innoveren van het onderwijs of het opleiden binnen organisaties. We vervullen de rol van 'externe prikkel en ondersteunen organisaties om hun ‘interne drive’ serieuze opvolging te geven, en om innovaties te laten slagen.

Lees blogbericht

Examencommissie en studentenstress

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman Opleidingen en de hoger onderwijswetgeving stellen steeds meer de student centraal. Wanneer studenten in bijzondere omstandigheden verkeren, vereist dat voor examencommissies ook steeds meer een ‘op maat’ gerichte werkwijze, die hen voor nieuwe uitdagingen stelt. 

Lees blogbericht

Van ondertekening SDG-Charter naar implementatie in het onderwijs

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Duurzaamheid

Gertie Blaauwendraad Prof. dr. Rob van Tulder is hoogleraar International Business-Society Management aan de Rotterdam School of Management van de EUR. Hij is voorloper en kartrekker waar het de implementaties van de SDG’s in het onderwijs en de onderwijsorganisatie betreft. Hobéon adviseur Gertie Blaauwendraad sprak met hem om te horen welke tips hij heeft voor collega-instellingen die ook aan de slag willen met de implementatie van de SDG's. 

Lees blogbericht

Van onderzoeksscriptie naar beroepsproduct - Trends in afstuderen

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Leven lang leren, Onderzoek in het hbo, Examencommissies

Inge Gies Broesterhuizen Enkele jaren geleden kwam de nadruk in het hbo sterk te liggen op onderzoek. Studenten moesten als eindwerk vaak een scriptie schrijven, waaraan gedegen onderzoek ten grondslag lag. Nogal eens gebeurde het dat onderzoek in een opleiding apart werd gepositioneerd als een uit te voeren ‘kunstje’ volgens afgesproken regels. Die situatie komt tegenwoordig nog maar sporadisch voor. Tijdens de vele opleidingsbeoordelingen die wij mogen organiseren, zien we nieuwe trends ontstaan waar het het afstuderen betreft.

Lees blogbericht

Uitdagende vraagstukken in de sector jeugdzorg en wat Hobéon daarin kan betekenen

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Jeugdzorg

Jos de Kock De sector jeugdzorg weet zich voortdurend gesteld voor uitdagende vraagstukken. En die beperken zich niet tot slechts de financiële vraag of voldoende middelen gevonden kunnen worden om de nodige jeugdhulp aan kinderen en jongeren aan te kunnen bieden. Hoe verbeter je de samenwerking tussen hulpverleners en leraren in het onderwijs? Hoe zorg je voor het up-to-date houden van opleidingen in het sociale domein in relatie tot de laatste ontwikkelingen in de jeugdbeschermingsketen? Hoe optimaliseer je de keten van jeugdzorg en onderwijs in je gemeente?

Lees blogbericht

Flexibele leerroutes voor werkenden: het experiment ‘flexibilisering deeltijdonderwijs’ in een notendop

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren

Inge Otto Rianne Versluis is ruim twaalf jaar adviseur bij Hobéon. Naast adviseur is zij secretaris bij opleidingsbeoordelingen en kwaliteitsmanager binnen Hobéon. Sinds een jaar is Rianne ook portefeuillehouder ‘flexibilisering’ binnen het bedrijf. Dit betekent dat zij actuele ontwikkelingen rond dit onderwerp op de voet volgt, onder andere door op gesprek te gaan bij een aantal bij de pilot betrokken hogescholen, en een controlerende partij zoals de NVAO. In dit blog vijf vragen beantwoord door Rianne Versluis.

Lees blogbericht

Positioneren van de hogeschool door kennisontwikkeling

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Studiekeuze

Jos de Kock Is de knowhow binnen onze opleidingen in het sociale domein nog up-to-date in relatie tot de laatste ontwikkelingen in de jeugdbeschermingsketen? Hoe zorg ik ervoor dat binnen onze expertisecentra de landelijke gedragscode wetenschappelijke integriteit daadwerkelijk functioneert? Met ons lectoraat en onze masteropleiding op het gebied van ICT spelen we nadrukkelijk in op een werkveldbehoefte, maar hoe veranker ik daarin de eigen kleur van onze instelling?

Lees blogbericht

Hobéon goes International ... Office

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Internationalisering

Rob van der Hoorn We zitten in de zomerperiode en veel mensen genieten nog lekker van een welverdiende vakantie. Het weer in Nederland is natuurlijk fantastisch, maar toch gaan veel mensen naar het buitenland. Dit geeft een extra dimensie aan de vakantiebeleving, vindt u niet? Ditzelfde geldt voor studenten en hun studieloopbaan. Het onderwijs in Nederland is van hoog niveau, maar buitenlandervaring geeft toch een extra (leer)dimensie aan de studie. Het Erasmus+ subsidieprogramma ondersteunt en stimuleert buitenlandse uitwisselings- en kennisdelingsprojecten. Het Nationaal Agentschap Erasmus+ controleert of toegekende subsidies op juiste wijze door onderwijsinstellingen worden besteed. De afgelopen periode is Hobéon door diverse onderwijsinstellingen benaderd met de vraag of wij een proefaudit kunnen uitvoeren bij hun International Office in voorbereiding op het bezoek van het Nationaal Agentschap Erasmus+. 

Lees blogbericht

Vormvrijheid van het auditprogramma: vijf suggesties om het karakter van de opleiding te tonen

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering

Inge Otto Opleidingen mogen tegenwoordig zelf een programmavoorstel doen voor het locatiebezoek van het panel bij accreditatie-audits in het hoger onderwijs. Dit programma is ‘vormvrij’, in die zin dat opleidingen zelf de gespreksvolgorde, gesprekstypen, personen en duur van het programma bedenken, en een programma-voorstel doen (zie NVAO Beoordelingskader 2016). In samenspraak met het auditpanel komt het definitieve programma tot stand: het panel bewaakt dat het programma hen voldoende in staat stelt om informatie te verzamelen waarmee zij op alle standaarden tot een oordeel kan komen. De grote vraag is: hoe benutten opleidingen de vormvrijheid zoal? Hieronder geef ik vijf inspirerende voorbeelden van programma-elementen die secretarissen en voorzitters bij Hobéon de afgelopen periode tegen kwamen bij audits. De kern van een goed programma volgens hen? ‘Toon het karakter van de opleiding! Dompel het panel onder in wat het wezen van de opleiding is, zodat het een goed beeld krijgt van het karakteristieke, specifieke van de opleiding. Zorg, bij een nautische opleiding bijvoorbeeld, dat het panel bij wijze van spreken de zee ruikt.’

Lees blogbericht

Juridische kaders van student activerend leren

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman Veel opleidingen zijn bezig met Actief (academisch) Leren;  studenten in kleinere setting, met behulp van actieve werkvormen en praktijk- en probleemgestuurd onderwijs zoveel mogelijk bij het onderwijs betrekken. Dat vergt niet alleen inspanning van de opleiding en de docenten, ook van studenten wordt verwacht dat ze aanwezig  zijn bij (groeps)besprekingen,  participeren in discussies en tijdig hun opdrachten inleveren. In een aantal uitspraken heeft het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (hierna: CBHO) erop gewezen dat studenten voor wat betreft dat laatste een risico lopen door bijvoorbeeld tot het allerlaatste moment te wachten met het inleveren van een opdracht (en de computer crasht), zie bijvoorbeeld https://www.cbho.nl/zaken/2013219cbe

Lees blogbericht

Lerarenopleidingen maken een grote stap voorwaarts

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling

Ruud van der Herberg Visitatie tweedegraads lerarenopleidingen 2015: een terugblikIn de periode medio 2015 - medio 2016 heeft onder de regie van Hobéon een groot aantal onderzoeken plaatsgevonden naar de kwaliteit van de tweedegraads lerarenopleidingen. Om een algemeen beeld te krijgen van de huidige ontwikkelingen binnen deze sector en de dilemma’s waarvoor de opleidingen zich gesteld weten, schetsen wij hieronder onze belangrijkste bevindingen. door Ruud van der Herberg, Rob Stapert, Rianne Versluis en Ellen Andela

Lees blogbericht

Meta-evaluatie Opleidingsscholen voortgezet onderwijs 2015

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Voortgezet onderwijs, Onderzoek in het hbo

Rianne Versluis Nederland telt negen tweedegraads lerarenopleidingen. Deze opleidingen werken intensief samen met zogenaamde opleidingsscholen om goede leraren op te leiden. In het najaar van 2015 visiteerden auditpanels onder voorzitterschap van Hobéon opleidingsscholen behorende bij de tweedegraads lerarenopleidingen. In dit weblog een aantal feiten, bevindingen en aanbevelingen. door Rianne Versluis en Ruud van der Herberg

Lees blogbericht

Accreditatie 3.0: reflecties op wetsvoorstel 'Accreditatie op maat'

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs

Hobéon . In 2015 heeft minister Bussemaker de Tweede Kamer geïnformeerd over haar ambities t.a.v. het accreditatiestelsel in het hoger onderwijs. De kamerbrief was tevens een reactie op het advies ‘Accreditatie op maat’ van de stuurgroep Accreditatiestelsel 3.0. In de daarop volgende kamerdebatten bleek er geen (politiek) draagvlak voor pilots met instellingsaccreditatie. Thans wordt ingezet op een twee sporenbeleid:(1) optimaliseren accreditatiestelsel en (2) pilots instellingsaccreditatie/ alternatieve opleidingsaccreditatie. Onderdeel van spoor 1 de Wet accreditatie op maat. In de zomer van 2016 was het mogelijk om in het kader van een internetconsultatie op een conceptversie van deze wet te reageren. Hobéon heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. In deze bijdrage hebben wij een aantal punten uit onze inbreng opgenomen. Onze conclusie is dat voor het wetsvoorstel Accreditatie op maat in de huidige vorm een (strikte) noodzaak ontbreekt.

Lees blogbericht

Meer ruimte voor hbo-masteropleidingen

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Studiekeuze, Ondernemerschap, Doelmatigheid

Frank Hendriks In de strategische agenda hoger onderwijs kondigde minister Bussemaker in 2014 aan meer ruimte te bieden voor hbo-masteropleidingen. Vandaag is een wijziging van de beleidsregel gepubliceerd waarmee de minister deze toezegging ook is nagekomen. Deze aanpassing is de eerste in een reeks van verwachte aanpassingen in het beleid.

Lees blogbericht

Geen wetswijziging nodig voor erkenning nieuwe instellingen

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Wetgeving in het hoger onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Frank Hendriks Op 6 april 2016 deed de Raad van State een verrassende uitspraak in een procedure aangespannen door Welten, een financiële opleider met de ambitie om in de toekomst geaccrediteerde opleidingen aan te mogen bieden. In de uitspraak oordeelde de Raad van State dat een belangrijke eis in de procedure (de volledige cycluseis) geen basis in de wet heeft.In reactie op de uitspraak kondigde het ministerie van OCW aan met reparatiewetgeving te komen. In deze bijdrage betoog ik dat reparatiewetgeving onnodig is en bovendien contrair aan ingezet beleid in andere sectoren.

Lees blogbericht