Actualisatie en verheldering van de WHW geboden

1 week geleden — Hoger Onderwijs, Wetgeving in het hoger onderwijs

Inge van der Hoorn Eind april publiceerde de Inspectie van het Onderwijs het rapport De Staat van het Onderwijs 2020. In een serie van blogs bespreken Rianne Versluis, Pieter Huisman en Roel van Krieken opvallende bevindingen, ontwikkelingen en aanbevelingen en de mogelijke gevolgen daarvan voor het hoger onderwijs. Dit derde en laatste weblog gaat over de discrepantie tussen de WHW en de huidige onderwijspraktijk en over de onzekerheid van instellingen over de interpretatie van de WHW.

Lees blogbericht

Ervaringen tweede masterclass Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur

3 weken geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling

Heleen Hanssens Op 18 juni vond de tweede Online Masterclass ‘Van Kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur’ plaats. Deze werd verzorgd door Ruud van der Herberg (extern expert op het gebied van kwaliteitscultuur) en Heleen Hanssens. Ruud bracht zijn vele audit-ervaringen in en Heleen haar ervaringen rondom verandertrajecten in het onderwijs. Ruud en Heleen hebben beiden ervaren dat aandacht voor structuur- én cultuurinterventies en de samenhang daarin cruciaal is. 

Lees blogbericht

Over toetsen nu en in de toekomst

3 weken geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling

Inge Ville Bij veel onderwijsinstellingen speelt momenteel de vraag 'hoe zet je online toetsen op een veilige en betrouwbare manier in'? Uit gesprekken die wij met vertegenwoordigers van het onderwijs voeren, merken we dat ook naar het reguliere of oorspronkelijke toetsproces anders gekeken wordt. Het is met name de afhankelijkheid van summatieve toetsen, die ter discussie staat. In dit weblog staan Hobéon adviseurs Inge Ville en Heleen Hanssens stil bij deze ontwikkelingen en bij de waardes - van toetsen - die daaraan ten grondslag liggen. 

Lees blogbericht

De hybride audit: het beste van twee werelden

3 weken geleden — Hoger Onderwijs, Certificering

Willem van Raaijen De huidige omstandigheden vragen om flexibiliteit. Ze doen ons ontdekken dat online vergaderen zo verkeerd nog niet is. Waarom zouden we daar tijdens audits, ook in de toekomst, ons voordeel niet mee doen? De hybride audit, deels offline en deels online, combineert het beste van twee werelden.

Lees blogbericht

Toetsing is breder dan de toetsprocedures

3 weken geleden — Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Examencommissies

Inge van der Hoorn Eind april publiceerde de Inspectie van het Onderwijs het rapport De Staat van het Onderwijs 2020. In een serie van blogs bespreken Rianne Versluis, Pieter Huisman en Roel van Krieken opvallende bevindingen, ontwikkelingen en aanbevelingen en de mogelijke gevolgen daarvan voor het hoger onderwijs. Dit tweede blog uit de serie gaat over toetsing als kwetsbaar onderdeel van de basiskwaliteit van een opleiding. 

Lees blogbericht

Aandacht voor studiesucces en studentenwelzijn tijdens accreditatie

1 maand geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Inge van der Hoorn Eind april publiceerde de Inspectie van het Onderwijs het rapport De Staat van het Onderwijs 2020. In een serie van blogs bespreken Rianne Versluis, Pieter Huisman en Roel van Krieken opvallende bevindingen, ontwikkelingen en aanbevelingen en de mogelijke gevolgen daarvan voor het hoger onderwijs. Het eerste blog uit de serie gaat over de aandacht die de Inspectie vraagt voor studiesucces en studentenwelzijn. 

Lees blogbericht

Terugblik online masterclass Beoordelen flexibele deeltijdopleidingen: need to know, nice to know.

1 maand geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling

Rianne Versluis Doe het beheerst, stap voor stap, maar durf ook los te laten en kijk wat er dan gebeurt. Het heet niet voor niets een experiment’. Op 7 mei vond onze online masterclass: 'Beoordelen flexibele deeltijdopleidingen' plaats. De deelnemers waren afkomstig van verschillende hogescholen. In deze workshop hebben we onze eerste ervaringen met het beoordelen van opleidingen die deelnemen in het experiment leeruitkomsten gedeeld en hebben we met elkaar aandacht besteed aan thema’s die de deelnemers op dit moment bezig houden. 

Lees blogbericht

Terugblik online masterclass ‘Omgaan met de WHW in wankele tijden’

1 maand geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Pieter Huisman Op 12 mei verzorgde prof. mr. Pieter Huisman de eerste online masterclass ‘Omgaan met de WHW in wankele tijden’. De deelnemers, afkomstig van zowel hogescholen als universiteiten, werden onder andere bijgepraat over de status van de WHW en van opleidingsregelingen, over de servicedocumenten van de overheid, over de situatie rondom toetsing en examinering met betrekking tot privacy, fraudebeperking en praktische uitvoerbaarheid.  

Lees blogbericht

Inspiratievolle Online masterclass ‘Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur’

2 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren

Heleen Hanssens Op 23 april 2020 verzorgde ik de eerste online masterclass ‘Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur’. De deelnemers waren afkomstig van verschillende hogescholen. Voorafgaand aan de workshop hebben de deelnemers via Teams een formulier met voorbereidende vragen ingevuld. Hieruit kwam naar voren dat veel deelnemers kwaliteitscultuur definiëren als het gezamenlijk gericht zijn op verbetering. Op de vraag welke cultuur het beste past bij de onderwijsvisie van hun instelling antwoordde de ene helft de mensgerichte cultuur en de andere helft een organisatiegerichte cultuur.

Lees blogbericht

Online auditen is goed mogelijk!

2 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Architectuur en monumentenzorg, Certificering, Onderzoek in het hbo

Rianne Versluis Als gevolg van de coronacrisis is het sinds enige tijd moeilijk tot onmogelijk om fysieke audits uit te voeren. Hobéon heeft echter in de afgelopen maand al enkele audits online uitgevoerd, waaronder bij een hbo-opleiding voor schoolleider, een archeologiebureau en een EVC-centrum. Ook hebben we een hbo-opleiding online doorgelicht bij wijze van midterm review. Onze eerste ervaringen daarmee zijn positief. Onze belangrijkste conclusie is dat we ook in een online audit de kwaliteit van een opleiding of organisatie goed kunnen beoordelen.

Lees blogbericht

Studenten willen duurzaam onderwijs

2 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid

Marvin Leerdam Met klimaatstakingen en oproepen van Greta Thunberg eisen jongeren dat politici, bedrijven en onderwijsinstellingen concrete acties uitvoeren om de samenleving duurzamer te maken. Met de ondertekening van het SDG-charter op 9 mei 2019 hebben de Nederlandse hogescholen zich gecommitteerd aan het behalen van de SDGs. Maar wat is nodig om in te spelen op de vragen van de studenten en meer aandacht te besteden aan duurzaamheid in het onderwijs? Marvin Leerdam is als adviseur nauw betrokken bij de implementatie van de SDGs in het onderwijs. Welke ontwikkelingen ziet hij? En welke tips kan hij hogescholen meegeven? In dit blog leest u hier meer over. 

Lees blogbericht

Het Coronavirus; een professionaliseringstraject voor samenwerken

3 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Macrodoelmatigheid

Heleen Hanssens Het Coronavirus heeft een nieuwe werkelijkheid gecreëerd. Het dwingt ons als maatschappij meer samen te werken aan een hoger doel, namelijk het land genezen van deze ziekte. Onze prioriteiten en belangen komen in deze onzekere tijden op één lijn te liggen. Er ontstaan vele initiatieven om elkaar te helpen, er voor elkaar te zijn en collectief gehoor te geven aan de ingestelde maatregelen. Wat maakt dat mensen verbinden,  wat kunnen we hiervan leren, en hoe kunnen we dit faciliteren?

Lees blogbericht

Het ontwikkelgesprek: ervaringen en tips

5 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Inge van der Hoorn Met de introductie van het NVAO Beoordelingskader 2016 was ook het ontwikkelgesprek een feit. Dit was een wens van de Tweede Kamer, bedoeld om een scheiding aan te brengen tussen beoordeling en verbetering. Het is een gesprek tussen opleiding en panel waarin mogelijke verbeteringen vanuit een ontwikkelperspectief aan de orde komen, zonder dat de beoordeling daarin een rol speelt. Inmiddels is het ontwikkelgesprek gemeengoed. Panelvoorzitters Willem van Raaijen en Fred de Bruijn voerden de afgelopen jaren diverse van deze gesprekken. In dit weblog delen zij hun ervaringen en tips.

Lees blogbericht

Impact van privacyregelgeving voor examencommissies

7 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman Examencommissies hebben een belangrijke taak in het borgen van de toetsing en examinering van de opleiding. Daarbij moet worden geopereerd in een ingewikkeld en steeds veranderend juridisch speelveld. Intern gaat het om het beleid of richtlijnen die bijvoorbeeld vanuit het instellingsbestuur worden opgesteld. Extern gaat het om wijzigingen in de WHW, of om uitspraken van het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs. Die uitspraken geven een uitleg aan bepaalde open begrippen in de WHW, en corrigeren soms ook het beleid van de instelling of eerdere uitspraken van het College van Beroep voor de Examens (zie bijvoorbeeld over het begrip persoonlijke omstandigheden mijn blog over examencomissies en studentenstress.)

Lees blogbericht

Verschuivende balans(en) of is het hbo klaar voor de toekomst?

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid, Doelmatigheid

Ellen Andela Het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen stond dit jaar in het teken van ‘Doing good for our world’, met als titel ‘future proof’. Ellen Andela, Gertie Blaauwendraad en Marvin Leerdam reisden op 9 mei naar Den Bosch om twee workshops te verzorgen op dit jaarlijks terugkerende congres. ‘’Wat een inspirerende dag, vol met professionals die willen werken aan het onderwijs van de toekomst’’.

Lees blogbericht

Drie tips voor tijdens het auditgesprek

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, MBO

Inge Otto Opleidingen in het hoger onderwijs worden eens in de zes jaar beoordeeld door een onafhankelijk panel van deskundigen. Vaak is het auditgesprek met het panel een spannend moment voor ‘de auditees’; de docenten, studenten, onderzoekers en managers die bij de opleiding betrokken zijn. Daniëlle de Koning is als secretaris van panels veelvuldig ooggetuige geweest van zulke auditgesprekken. Welke gespreksadviezen zou zij – op basis van de twaalf jaar aan ervaringen die zij heeft opgebouwd –  de opleidingen en hun auditees meegeven zodat zij met een geruster hart het auditgesprek in kunnen gaan?

Lees blogbericht

Sturen op vernieuwing in het onderwijs en opleiden

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren

Roel van Krieken Vernieuwingen of innovaties die ontstaan vanuit interne prikkels komen vaak moeilijker tot stand. Het is voor organisaties lastig om een interne drive om te zetten naar een concrete innovatie. De dagelijkse realiteit en routines verhinderen innovaties. Ook in het onderwijs. Regelmatig worden adviseurs van Hobéon betrokken bij hulpvragen van organisaties omtrent het vernieuwen of innoveren van het onderwijs of het opleiden binnen organisaties. We vervullen de rol van 'externe prikkel en ondersteunen organisaties om hun ‘interne drive’ serieuze opvolging te geven, en om innovaties te laten slagen.

Lees blogbericht

Examencommissie en studentenstress

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman Opleidingen en de hoger onderwijswetgeving stellen steeds meer de student centraal. Wanneer studenten in bijzondere omstandigheden verkeren, vereist dat voor examencommissies ook steeds meer een ‘op maat’ gerichte werkwijze, die hen voor nieuwe uitdagingen stelt. 

Lees blogbericht

Van ondertekening SDG-Charter naar implementatie in het onderwijs

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Duurzaamheid

Gertie Blaauwendraad Prof. dr. Rob van Tulder is hoogleraar International Business-Society Management aan de Rotterdam School of Management van de EUR. Hij is voorloper en kartrekker waar het de implementaties van de SDG’s in het onderwijs en de onderwijsorganisatie betreft. Hobéon adviseur Gertie Blaauwendraad sprak met hem om te horen welke tips hij heeft voor collega-instellingen die ook aan de slag willen met de implementatie van de SDG's. 

Lees blogbericht