Examencommissie en studentenstress

1 maand geleden — Hoger Onderwijs, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman Opleidingen en de hoger onderwijswetgeving stellen steeds meer de student centraal. Wanneer studenten in bijzondere omstandigheden verkeren, vereist dat voor examencommissies ook steeds meer een ‘op maat’ gerichte werkwijze, die hen voor nieuwe uitdagingen stelt. 

Lees blogbericht

Van onderzoeksscriptie naar beroepsproduct - Trends in afstuderen

4 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Leven lang leren, Onderzoek in het hbo, Examencommissies

Inge Gies Broesterhuizen Enkele jaren geleden kwam de nadruk in het hbo sterk te liggen op onderzoek. Studenten moesten als eindwerk vaak een scriptie schrijven, waaraan gedegen onderzoek ten grondslag lag. Nogal eens gebeurde het dat onderzoek in een opleiding apart werd gepositioneerd als een uit te voeren ‘kunstje’ volgens afgesproken regels. Die situatie komt tegenwoordig nog maar sporadisch voor. Tijdens de vele opleidingsbeoordelingen die wij mogen organiseren, zien we nieuwe trends ontstaan waar het het afstuderen betreft.

Lees blogbericht

Juridische kaders van student activerend leren

2 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman Veel opleidingen zijn bezig met Actief (academisch) Leren;  studenten in kleinere setting, met behulp van actieve werkvormen en praktijk- en probleemgestuurd onderwijs zoveel mogelijk bij het onderwijs betrekken. Dat vergt niet alleen inspanning van de opleiding en de docenten, ook van studenten wordt verwacht dat ze aanwezig  zijn bij (groeps)besprekingen,  participeren in discussies en tijdig hun opdrachten inleveren. In een aantal uitspraken heeft het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (hierna: CBHO) erop gewezen dat studenten voor wat betreft dat laatste een risico lopen door bijvoorbeeld tot het allerlaatste moment te wachten met het inleveren van een opdracht (en de computer crasht), zie bijvoorbeeld https://www.cbho.nl/zaken/2013219cbe

Lees blogbericht

De Wet Versterking bestuurskracht en de aangescherpte rol van opleidingscommissies in kwaliteitszorg

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman De Tweede Kamer heeft in het wetsvoorstel Versterking bestuurskracht ingezet op een forse versteviging van de rol van de opleidingscommissie. Naast overleg en advies over de inrichting van de opleiding en de interne kwaliteitszorg, krijgen zij nu ook instemmingsrechten op onderdelen.De vergroting van verantwoordelijkheden, ook voor en na de accreditatie van de opleiding, zal gepaard moeten gaan met verdere professionalisering en profilering van de commissies zelf.

Lees blogbericht

Zet rechter streep door 'nominaal is normaal'?

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks De afgelopen jaren is bij veel hoger onderwijsinstellingen de norm voor het bindende studieadvies verhoogd. Bij de Erasmus Universiteit geldt  het adagium ‘nominaal is normaal’, ofwel  de norm ligt op het verplicht halen van alle 60 studiepunten in het eerste jaar van inschrijving. Maar verdraagt deze norm zich wel met het wettelijke kader?

Lees blogbericht

Aansprakelijkheid en inspanningsplicht van de instelling bij studievertraging

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman In een serie bijdragen op dit weblog worden de komende tijd voor de praktijk belangrijke rechterlijke uitspraken besproken en in een context geplaatst. In de eerste bijdrage van deze serie gaat Pieter Huisman (senior adviseur bij Hobéon en tevens bijzonder hoogleraar onderwijs-recht aan de Erasmus School of Law) in op uitspraken over de aan-sprakelijkheid van onderwijsinstellingen, een thema waar instellingen in het hoger onderwijs in toenemende mate mee geconfronteerd worden.

Lees blogbericht

Intrekking aanwijzing examinatoren

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks Volgens de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) moeten examencommissies examinatoren aanwijzen. Deze examinatoren zijn belast met het afnemen van tentamens en het vaststellen van de uitslag daarvan. De aanwijzing van examinatoren roept veel vragen op, zo merken wij in onze adviespraktijk. In deze bijdrage gaan wij aan de hand van een rechterlijke uitspraak in op één van deze vragen; mag een aanwijzing ook worden ingetrokken?

Lees blogbericht

Titulatuur in het hoger onderwijs: de spelregels

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks Met de inwerkingtreding van de Wet kwaliteit in verscheidenheid hoger onderwijs hebben Nederlandse hbo-opleidingen de mogelijkheid om de graden Bachelor en Master aan te vullen met de toevoeging ‘of Arts’ of ‘of Science’ als dat in internationaal perspectief de gangbare titel is voor die opleiding. Er gelden echter wel een aantal spelregels met betrekking tot de nieuwe titulatuur. In de praktijk roepen deze veel vragen op zo merken wij en zijn de (wettelijke) kaders niet voor een ieder helder. Reden voor ons om een aantal basisbegrippen t.a.v. titulatuur in het hoger onderwijs in deze weblog voor u op een rijtje te zetten.

Lees blogbericht

Tweede Kamer corrigeert voorstel: examencommissies niet verantwoordelijk voor organisatie tentamens

4 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks In februari 2014 schreef ik in een weblogbijdrage over een voorstel tot wijziging van de hoger onderwijswetgeving. Ik uitte daarin mijn bezwaren tegen een voorstel om examencommissies verantwoordelijk te maken voor de  organisatie van en de procedures voor het afnemen van tentamens en examens. Gisteren heeft de Eerste Kamer ingestemd met het onderliggende wetvoorstel. Onderdeel van het aangenomen voorstel is een door de Tweede Kamer aangebrachte wijziging die helderheid verschaft over de rol van examencommissies.

Lees blogbericht

Voorstel wijziging wetgeving examencommissies slaat de plank mis

5 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks In 2010 zijn door de Wet versterking besturing de wettelijke bepalingen inzake examencommissies ingrijpend herzien. Met de wijzigingen werd de positie van de examencommissie versterkt en werd (vrij naar onderwijsinspectie) een transitie van de examencommissie van boekhouder naar (ook) het wakend oog beoogd. Het uitgangspunt bij de wetswijzigingen in 2010 was (volgens de toelichting bij de wetgeving) “het vergroten van de onafhankelijkheid en deskundigheid van de examencommissie.” Een taakverschuiving (verbreding) “van procedure naar kwaliteit” werd beoogd.

Lees blogbericht

Hogescholen maken afspraken over positionering en bemensing examencommissies

8 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks Op 1 september 2010 trad de Wet versterking besturing in werking. Eén van de onderwerpen in deze wet is een versterking van de positie van de examencommissie. Onder andere instellings- en benoemingseisen en taken en bevoegdheden zijn aangescherpt en/of uitgebreid. De wetswijzigingen zijn mede een reactie op een aantal adviezen van de Inspectie van het Onderwijs en de Onderwijsraad.

Lees blogbericht

Onderwijsraad wil landelijke examencommissie voor lerarenopleidingen

9 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Examencommissies

Frank Hendriks De Onderwijsraad heeft op verzoek van staatssecretaris Van Bijsterveldt (OCW) het advies ‘Kwaliteitsborging van het eindniveau van aanstaande leraren’ (samenvatting) uitgebracht. In dit advies gaat de Onderwijsraad in op het borgen van het eindniveau van afgestudeerden van lerarenopleidingen. Het advies bevat een aantal beleidsmaatregelen welke volgens de Onderwijsraad moeten leiden tot een kwaliteitsverhoging van de lerarenopleidingen. Een voorgestelde maatregel is bijvoorbeeld het invoeren van een landelijke examencommissie voor lerarenopleidingen.

Lees blogbericht