Wel te huur, maar niet te koop

3 weken geleden — Advisering, Certificering, Bestuur & Governance, Onderzoek in het hbo

Fred de Bruijn Als zakelijke dienstverlener wordt Hobéon betaald door de partij die onze diensten afneemt. Daarmee staat op voorhand de onpartijdigheid van ons bedrijf als adviesbureau onder verdenking, zo merken we nogal eens. Is dat begrijpelijk? Ja, althans bij eerste beschouwing. Is het terecht? Nee, zeker niet. Daarom is het goed om eens dieper in te gaan op het vraagstuk van onpartijdigheid.

Lees blogbericht

Verschuivende balans(en) of is het hbo klaar voor de toekomst?

3 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid, Doelmatigheid

Ellen Andela Het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen stond dit jaar in het teken van ‘Doing good for our world’, met als titel ‘future proof’. Ellen Andela, Gertie Blaauwendraad en Marvin Leerdam reisden op 9 mei naar Den Bosch om twee workshops te verzorgen op dit jaarlijks terugkerende congres. ‘’Wat een inspirerende dag, vol met professionals die willen werken aan het onderwijs van de toekomst’’.

Lees blogbericht

Drie tips voor tijdens het auditgesprek

4 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, MBO

Inge Otto Opleidingen in het hoger onderwijs worden eens in de zes jaar beoordeeld door een onafhankelijk panel van deskundigen. Vaak is het auditgesprek met het panel een spannend moment voor ‘de auditees’; de docenten, studenten, onderzoekers en managers die bij de opleiding betrokken zijn. Daniëlle de Koning is als secretaris van panels veelvuldig ooggetuige geweest van zulke auditgesprekken. Welke gespreksadviezen zou zij – op basis van de twaalf jaar aan ervaringen die zij heeft opgebouwd –  de opleidingen en hun auditees meegeven zodat zij met een geruster hart het auditgesprek in kunnen gaan?

Lees blogbericht

Van onderzoeksscriptie naar beroepsproduct - Trends in afstuderen

9 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Leven lang leren, Onderzoek in het hbo, Examencommissies

Inge Gies Broesterhuizen Enkele jaren geleden kwam de nadruk in het hbo sterk te liggen op onderzoek. Studenten moesten als eindwerk vaak een scriptie schrijven, waaraan gedegen onderzoek ten grondslag lag. Nogal eens gebeurde het dat onderzoek in een opleiding apart werd gepositioneerd als een uit te voeren ‘kunstje’ volgens afgesproken regels. Die situatie komt tegenwoordig nog maar sporadisch voor. Tijdens de vele opleidingsbeoordelingen die wij mogen organiseren, zien we nieuwe trends ontstaan waar het het afstuderen betreft.

Lees blogbericht

Flexibele leerroutes voor werkenden: het experiment ‘flexibilisering deeltijdonderwijs’ in een notendop

9 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren

Inge Otto Rianne Versluis is ruim twaalf jaar adviseur bij Hobéon. Naast adviseur is zij secretaris bij opleidingsbeoordelingen en kwaliteitsmanager binnen Hobéon. Sinds een jaar is Rianne ook portefeuillehouder ‘flexibilisering’ binnen het bedrijf. Dit betekent dat zij actuele ontwikkelingen rond dit onderwerp op de voet volgt, onder andere door op gesprek te gaan bij een aantal bij de pilot betrokken hogescholen, en een controlerende partij zoals de NVAO. In dit blog vijf vragen beantwoord door Rianne Versluis.

Lees blogbericht

Duurzaamheid niet meer uit het hoger onderwijs weg te denken

11 maanden geleden — Advisering, Certificering, Duurzaamheid

Marvin Leerdam Dit jaar vond voor de tiende keer op 10 oktober de Dag van de Duurzaamheid plaats. Naast diverse bedrijven, non-profit organisaties, overheidsinstellingen laten ook onderwijsinstellingen zien hoe zij duurzame ontwikkeling in het onderwijs bevorderen. Recent hebben 8 hogescholen een intentieverklaring ondertekend om de Sustainable Development Goals (SDG’s) in de onderwijsprogramma’s te verwerken. Doel is te zorgen dat alle studenten die met een diploma de arbeidsmarkt opgaan of gaan ondernemen, kennis hebben van de SDG’s en ook weten hoe deze toegepast kunnen worden in de praktijk en vertaald kunnen worden naar duurzame businesscases. Maar hoe wordt aantoonbaar dat afgestudeerden over competenties beschikken die bijdragen aan een duurzame ontwikkeling? En waar blijkt dat uit? De antwoorden op deze vragen zijn van belang voor de hogescholen, het werkveld en uiteraard voor de student.

Lees blogbericht

Assessments moeten meer dan ooit ontwikkelingsgericht zijn

1 jaar geleden — Certificering, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren, Hobéon Keurmerk voor Kwaliteit

Fred de Bruijn De werkloosheid daalt en bedroeg in juni 2018 volgens hetzelfde CBS nog maar 3,9%. Het CPB voorspelde eind vorig jaar al dat die daling zich nog zal voortzetten. We naderen daarmee gaandeweg de bodem van het arbeidsreservoir. Het is inmiddels in meerdere sectoren, zoals de IT, niet ongebruikelijk dat niet het individu solliciteert bij een potentiële werkgever, maar dat de werkgever 'solliciteert' bij de potentiële medewerker. In deze omgekeerde situatie krijgen ook ontwikkelassessments een steeds grotere betekenis. Wij vinden altijd al dat assessments, naast het huidige dominante summatieve karakter, ook ontwikkelingsgericht moeten zijn. Dat pleidooi houden we nu meer dan ooit.

Lees blogbericht

Hoe kom je nu eigenlijk tot een keurmerk? Een kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van het keurmerk ONA

1 jaar geleden — Advisering, Certificering, Hobéon Keurmerk voor Kwaliteit

Inge Otto Heeft u, of uw organisatie/sector, wel eens overwogen om een keurmerk te ontwikkelen? Wat komt daar eigenlijk bij kijken? Wij besloten het één van onze adviseurs, Ellen Andela te vragen. Wat zijn haar ervaringen hiermee? Andela was samen met collega Hans Stoltenborg lid van het ontwikkelteam dat het ONA-keurmerk ontwikkelde. Zij geeft ons een kijkje achter de schermen in de opbouw en het (tijds)verloop van het traject  de valkuilen en de succesfactoren waarmee haar ontwikkelteam te maken had. 

Lees blogbericht

Vormvrijheid van het auditprogramma: vijf suggesties om het karakter van de opleiding te tonen

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering

Inge Otto Opleidingen mogen tegenwoordig zelf een programmavoorstel doen voor het locatiebezoek van het panel bij accreditatie-audits in het hoger onderwijs. Dit programma is ‘vormvrij’, in die zin dat opleidingen zelf de gespreksvolgorde, gesprekstypen, personen en duur van het programma bedenken, en een programma-voorstel doen (zie NVAO Beoordelingskader 2016). In samenspraak met het auditpanel komt het definitieve programma tot stand: het panel bewaakt dat het programma hen voldoende in staat stelt om informatie te verzamelen waarmee zij op alle standaarden tot een oordeel kan komen. De grote vraag is: hoe benutten opleidingen de vormvrijheid zoal? Hieronder geef ik vijf inspirerende voorbeelden van programma-elementen die secretarissen en voorzitters bij Hobéon de afgelopen periode tegen kwamen bij audits. De kern van een goed programma volgens hen? ‘Toon het karakter van de opleiding! Dompel het panel onder in wat het wezen van de opleiding is, zodat het een goed beeld krijgt van het karakteristieke, specifieke van de opleiding. Zorg, bij een nautische opleiding bijvoorbeeld, dat het panel bij wijze van spreken de zee ruikt.’

Lees blogbericht

Accreditatie 3.0: reflecties op wetsvoorstel 'Accreditatie op maat'

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs

Hobéon . In 2015 heeft minister Bussemaker de Tweede Kamer geïnformeerd over haar ambities t.a.v. het accreditatiestelsel in het hoger onderwijs. De kamerbrief was tevens een reactie op het advies ‘Accreditatie op maat’ van de stuurgroep Accreditatiestelsel 3.0. In de daarop volgende kamerdebatten bleek er geen (politiek) draagvlak voor pilots met instellingsaccreditatie. Thans wordt ingezet op een twee sporenbeleid:(1) optimaliseren accreditatiestelsel en (2) pilots instellingsaccreditatie/ alternatieve opleidingsaccreditatie. Onderdeel van spoor 1 de Wet accreditatie op maat. In de zomer van 2016 was het mogelijk om in het kader van een internetconsultatie op een conceptversie van deze wet te reageren. Hobéon heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. In deze bijdrage hebben wij een aantal punten uit onze inbreng opgenomen. Onze conclusie is dat voor het wetsvoorstel Accreditatie op maat in de huidige vorm een (strikte) noodzaak ontbreekt.

Lees blogbericht

Geen wetswijziging nodig voor erkenning nieuwe instellingen

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Wetgeving in het hoger onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Frank Hendriks Op 6 april 2016 deed de Raad van State een verrassende uitspraak in een procedure aangespannen door Welten, een financiële opleider met de ambitie om in de toekomst geaccrediteerde opleidingen aan te mogen bieden. In de uitspraak oordeelde de Raad van State dat een belangrijke eis in de procedure (de volledige cycluseis) geen basis in de wet heeft.In reactie op de uitspraak kondigde het ministerie van OCW aan met reparatiewetgeving te komen. In deze bijdrage betoog ik dat reparatiewetgeving onnodig is en bovendien contrair aan ingezet beleid in andere sectoren.

Lees blogbericht

Accreditatie 3.0: Van krijtlijnen naar level playing field?

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Wetgeving in het hoger onderwijs

Ruud van der Herberg Met in ons achterhoofd de ambitie van minister Bussemaker - ‘Ik wil een accreditatiestelsel dat meer vorm is gegeven vanuit vertrouwen, waarin de student centraal staat, de docent meer eigenaar is, verbeterpunten herkenbaar zijn voor docenten, er een beter evenwicht is tussen ervaren lasten en baten en met meer ruimte voor vernieuwing en verbetering’ 1 - nam ik samen met enkele collega's de afgelopen periode deel aan de drukbezochte workshops van de NVAO.

Lees blogbericht

Zet rechter streep door 'nominaal is normaal'?

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks De afgelopen jaren is bij veel hoger onderwijsinstellingen de norm voor het bindende studieadvies verhoogd. Bij de Erasmus Universiteit geldt  het adagium ‘nominaal is normaal’, ofwel  de norm ligt op het verplicht halen van alle 60 studiepunten in het eerste jaar van inschrijving. Maar verdraagt deze norm zich wel met het wettelijke kader?

Lees blogbericht

Accreditatie 3.0: Verantwoording in verhouding tot ruimte voor verbetering

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Hobéon . Op 1 juni 2015 heeft minister Bussemaker de Tweede Kamer geïnformeerd over haar ambities t.a.v. het accreditatiestelsel in het hoger onderwijs. De kamerbrief was tevens een reactie op het advies ‘Accreditatie op maat’ van de stuurgroep Accreditatiestelsel 3.0. Op woensdag 30 september vindt er over de kamerbrief een Algemeen Overleg plaats in de Tweede Kamer. In deze weblogbijdrage gaat wij nader in op een belangrijk onderdeel (en knelpunt) van het accreditatiestelsel, namelijk de balans tussen verbeteren en verantwoorden.

Lees blogbericht

Accreditatie 3.0 : Extended peer review

3 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Hobéon . Op 1 juni 2015 heeft minister Bussemaker de Tweede Kamer geïnformeerd over haar ambities t.a.v. het accreditatiestelsel in het hoger onderwijs. De kamerbrief was tevens een reactie op het advies ‘Accreditatie op maat’ van de stuurgroep Accreditatiestelsel 3.0. Op woensdag 30 september vindt er over de kamerbrief een Algemeen Overleg plaats in de Tweede Kamer. Vooruitblikkend naar dit overleg gaan wij in deze weblogbijdrage in op de noodzaak om binnen het accreditatiestelsel altijd een periodieke externe beoordeling op opleidingsniveau te laten plaatsvinden.

Lees blogbericht

Wie gaat er over leven-lang-leren?

4 jaar geleden — Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren

Fred de Bruijn ‘De economie trekt weer aan’, koppen de kranten de laatste tijd. Onder meer de bouw en zakelijke dienstverlening groeien weer, en dan mag je verwachten dat nu ook andere sectoren structureel meegaan.Meer werk. En dat werk verandert ook nog eens. Nieuwe vakinhouden onder invloed van onder meer de technologie. En naast die ‘hard skills’ steeds meer aandacht voor de ‘soft skills’. Zo benadrukken ondernemers in de recent uitgebrachte arbeidsmarktmonitor van A+O Metalektro dat competenties als probleemoplossend vermogen, relatie met klanten, omgaan met veranderingen, flexibiliteit en initiatief nog belangrijker worden.

Lees blogbericht

Pabo's van startbekwaam naar vakbekwaam

4 jaar geleden — Advisering, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Voortgezet onderwijs

Ruud van der Herberg In samenwerking met Rianne Versluis. Goed leraarschap start bij een goede opleiding. Maar een goede opleiding is zeker geen eindpunt. Beginnende leraren moeten de kans krijgen om door te groeien: van startbekwaam naar vakbekwaam[1].  

Lees blogbericht

Titulatuur in het hoger onderwijs: de spelregels

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks Met de inwerkingtreding van de Wet kwaliteit in verscheidenheid hoger onderwijs hebben Nederlandse hbo-opleidingen de mogelijkheid om de graden Bachelor en Master aan te vullen met de toevoeging ‘of Arts’ of ‘of Science’ als dat in internationaal perspectief de gangbare titel is voor die opleiding. Er gelden echter wel een aantal spelregels met betrekking tot de nieuwe titulatuur. In de praktijk roepen deze veel vragen op zo merken wij en zijn de (wettelijke) kaders niet voor een ieder helder. Reden voor ons om een aantal basisbegrippen t.a.v. titulatuur in het hoger onderwijs in deze weblog voor u op een rijtje te zetten.

Lees blogbericht

Verkenningscommissie HEO; het zou wat toekomstgerichter en vollediger mogen

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren, Onderzoek in het hbo

Rob van der Hoorn Afgelopen week verscheen het rapport van de verkenningscommissie hoger economisch onderwijs. De commissie heeft in opdracht van het bestuur van de Vereniging Hogescholen een externe analyse van het economisch domein verricht.

Lees blogbericht

Opleiden in de school: betere leraren en betere scholen?

5 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Primair onderwijs

Rianne Versluis   Hobéon is opnieuw nauw betrokken bij het uitvoeren van audits bij de opleidingen voor leraar basisonderwijs en tweede- en eerstegraads leraar. Deze lerarenopleidingen werken nauw samen met stagescholen en geven invulling aan werkplekleren. Nu, leidt deze samenwerkig daadwerkelijk tot betere leraren en betere scholen?     

Lees blogbericht