Tips van onze panelvoorzitters - deel 1

1 maand geleden — Hoger Onderwijs, Certificering

Willem van Raaijen Het uitvoeren van kwalitatief goede audits is een vak apart. Daarom werken wij graag met panelvoorzitters uit onze vaste voorzitterspoule. Onlangs organiseerden wij een aantal online kalibratiesessies met deze voorzitters. Wat zijn hun ervaringen met online audits? En welke tips en goede voorbeelden deelden zij met elkaar? Dat leest u allemaal in dit weblog. 

Lees blogbericht

Certificering van examenleveranciers mbo en validering examens mbo

1 maand geleden — Certificering, MBO

Marvin Leerdam Vanaf 1 augustus 2018 maakt het mbo gebruik van valide exameninstrumenten. Om te komen tot valide exameninstrumenten zijn er drie routes ontwikkeld. In route 1 en route 3 toetst een externe certificerende instantie of de exameninstrumenten voldoen aan de normen. De kwartiermaker Validering Examens MBO heeft Hobéon geselecteerd als certificerende autoriteit. Marvin Leerdam legt in dit weblog uit wat de werkwijze van Hobéon is. 

Lees blogbericht

Certificeren van schoolleidersopleidingen PO

2 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren

Heleen Hanssens Sinds 2013 dienen Schoolleiders in het primair onderwijs zich conform de CAO te registreren in het Schoolleidersregister. Om opgenomen te worden in dit register dienen zij aan te tonen bekwaam te zijn op basis van de beroepsstandaard. Dit kan door middel van een formeel of informeel leertraject.

Lees blogbericht

Online audit van twee opleidingen in het experiment leeruitkomsten

5 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling

Rianne Versluis Nu het coronavirus zich opnieuw en steeds sneller verspreidt, moeten we samen met de opleidingen snel kunnen overschakelen op alternatieven. Toen bleek dat de voorzitter van de audit in het experiment leeruitkomsten (tijdelijk) in Duitsland woont en niet meer gemakkelijk heen en weer naar Nederland kon reizen, was de keuze voor een online audit al snel gemaakt. En nu de maatregelen in Nederland zijn aangescherpt, is de kans dat we de komende periode samen met veel opleidingen zullen kiezen voor online aanzienlijk groter geworden. Onze ervaringen leren dat dat ook prima gaat.  

Lees blogbericht

Praktijkgericht onderzoek: wat kwaliteit je kan brengen…

5 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling

Inge Ville We kunnen toch wel zeggen dat het praktijkgericht onderzoek inmiddels behoorlijk goed is ingeburgerd in het hoger beroepsonderwijs. Bij alle bekostigde hogescholen zijn er één of meerdere onderzoekseenheden, waarbinnen lectoren, docentonderzoekers, promovendi en studenten, samenwerken met het werkveld en onderzoek uitvoeren.

Lees blogbericht

Het ontwikkelgesprek: Top 5 gespreksthema’s

7 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Onderzoek in het hbo, Excellentie

Ger Broers Het ontwikkelgesprek is sinds enkele jaren een vast en in veel gevallen een afsluitend onderdeel van een accreditatietraject. In dit weblog besteden we aandacht aan de vijf meest voorkomende gespreksonderwerpen tijdens een ontwikkelgesprek, gebaseerd op een inhoudelijke analyse van een veertigtal ontwikkelgesprekken in de periode 2018-2019.

Lees blogbericht

De hybride audit: het beste van twee werelden

9 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Certificering

Willem van Raaijen De huidige omstandigheden vragen om flexibiliteit. Ze doen ons ontdekken dat online vergaderen zo verkeerd nog niet is. Waarom zouden we daar tijdens audits, ook in de toekomst, ons voordeel niet mee doen? De hybride audit, deels offline en deels online, combineert het beste van twee werelden.

Lees blogbericht

Aandacht voor studiesucces en studentenwelzijn tijdens accreditatie

10 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Inge van der Hoorn Eind april publiceerde de Inspectie van het Onderwijs het rapport De Staat van het Onderwijs 2020. In een serie van blogs bespreken Rianne Versluis, Pieter Huisman en Roel van Krieken opvallende bevindingen, ontwikkelingen en aanbevelingen en de mogelijke gevolgen daarvan voor het hoger onderwijs. Het eerste blog uit de serie gaat over de aandacht die de Inspectie vraagt voor studiesucces en studentenwelzijn. 

Lees blogbericht

Terugblik online masterclass Beoordelen flexibele deeltijdopleidingen: need to know, nice to know.

10 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling

Rianne Versluis Doe het beheerst, stap voor stap, maar durf ook los te laten en kijk wat er dan gebeurt. Het heet niet voor niets een experiment’. Op 7 mei vond onze online masterclass: 'Beoordelen flexibele deeltijdopleidingen' plaats. De deelnemers waren afkomstig van verschillende hogescholen. In deze workshop hebben we onze eerste ervaringen met het beoordelen van opleidingen die deelnemen in het experiment leeruitkomsten gedeeld en hebben we met elkaar aandacht besteed aan thema’s die de deelnemers op dit moment bezig houden. 

Lees blogbericht

SDGs, wat kun je ermee?

10 maanden geleden — Advisering, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid

Marvin Leerdam Op 13 mei verzorgde ik samen met Inge Ville de masterclass SDGs, wat kun je ermee? Samen met de deelnemers hebben wij de SDG-agenda verkend en spraken wij over de mogelijkheden en uitdagingen voor het onderwijs. Zo bespraken we de kenmerken van de duurzame ontwikkelingsdoelen en wat die betekenen voor het onderwijs. Wij zijn ingegaan op de belangrijke kenmerken van de SDG-agenda. 

Lees blogbericht

Online auditen is goed mogelijk!

11 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Architectuur en monumentenzorg, Certificering, Onderzoek in het hbo

Rianne Versluis Als gevolg van de coronacrisis is het sinds enige tijd moeilijk tot onmogelijk om fysieke audits uit te voeren. Hobéon heeft echter in de afgelopen maand al enkele audits online uitgevoerd, waaronder bij een hbo-opleiding voor schoolleider, een archeologiebureau en een EVC-centrum. Ook hebben we een hbo-opleiding online doorgelicht bij wijze van midterm review. Onze eerste ervaringen daarmee zijn positief. Onze belangrijkste conclusie is dat we ook in een online audit de kwaliteit van een opleiding of organisatie goed kunnen beoordelen.

Lees blogbericht

Studenten willen duurzaam onderwijs

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid

Marvin Leerdam Met klimaatstakingen en oproepen van Greta Thunberg eisen jongeren dat politici, bedrijven en onderwijsinstellingen concrete acties uitvoeren om de samenleving duurzamer te maken. Met de ondertekening van het SDG-charter op 9 mei 2019 hebben de Nederlandse hogescholen zich gecommitteerd aan het behalen van de SDGs. Maar wat is nodig om in te spelen op de vragen van de studenten en meer aandacht te besteden aan duurzaamheid in het onderwijs? Marvin Leerdam is als adviseur nauw betrokken bij de implementatie van de SDGs in het onderwijs. Welke ontwikkelingen ziet hij? En welke tips kan hij hogescholen meegeven? In dit blog leest u hier meer over. 

Lees blogbericht

Het ontwikkelgesprek: ervaringen en tips

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Wetgeving in het hoger onderwijs

Inge van der Hoorn Met de introductie van het NVAO Beoordelingskader 2016 was ook het ontwikkelgesprek een feit. Dit was een wens van de Tweede Kamer, bedoeld om een scheiding aan te brengen tussen beoordeling en verbetering. Het is een gesprek tussen opleiding en panel waarin mogelijke verbeteringen vanuit een ontwikkelperspectief aan de orde komen, zonder dat de beoordeling daarin een rol speelt. Inmiddels is het ontwikkelgesprek gemeengoed. Panelvoorzitters Willem van Raaijen en Fred de Bruijn voerden de afgelopen jaren diverse van deze gesprekken. In dit weblog delen zij hun ervaringen en tips.

Lees blogbericht

Wel te huur, maar niet te koop

1 jaar geleden — Advisering, Certificering, Bestuur & Governance, Onderzoek in het hbo

Fred de Bruijn Als zakelijke dienstverlener wordt Hobéon betaald door de partij die onze diensten afneemt. Daarmee staat op voorhand de onpartijdigheid van ons bedrijf als adviesbureau onder verdenking, zo merken we nogal eens. Is dat begrijpelijk? Ja, althans bij eerste beschouwing. Is het terecht? Nee, zeker niet. Daarom is het goed om eens dieper in te gaan op het vraagstuk van onpartijdigheid.

Lees blogbericht

Verschuivende balans(en) of is het hbo klaar voor de toekomst?

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid, Doelmatigheid

Ellen Andela Het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen stond dit jaar in het teken van ‘Doing good for our world’, met als titel ‘future proof’. Ellen Andela, Gertie Blaauwendraad en Marvin Leerdam reisden op 9 mei naar Den Bosch om twee workshops te verzorgen op dit jaarlijks terugkerende congres. ‘’Wat een inspirerende dag, vol met professionals die willen werken aan het onderwijs van de toekomst’’.

Lees blogbericht

Drie tips voor tijdens het auditgesprek

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, MBO

Inge Otto Opleidingen in het hoger onderwijs worden eens in de zes jaar beoordeeld door een onafhankelijk panel van deskundigen. Vaak is het auditgesprek met het panel een spannend moment voor ‘de auditees’; de docenten, studenten, onderzoekers en managers die bij de opleiding betrokken zijn. Daniëlle de Koning is als secretaris van panels veelvuldig ooggetuige geweest van zulke auditgesprekken. Welke gespreksadviezen zou zij – op basis van de twaalf jaar aan ervaringen die zij heeft opgebouwd –  de opleidingen en hun auditees meegeven zodat zij met een geruster hart het auditgesprek in kunnen gaan?

Lees blogbericht

Van onderzoeksscriptie naar beroepsproduct - Trends in afstuderen

2 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Leven lang leren, Onderzoek in het hbo, Examencommissies

Inge Gies Broesterhuizen Enkele jaren geleden kwam de nadruk in het hbo sterk te liggen op onderzoek. Studenten moesten als eindwerk vaak een scriptie schrijven, waaraan gedegen onderzoek ten grondslag lag. Nogal eens gebeurde het dat onderzoek in een opleiding apart werd gepositioneerd als een uit te voeren ‘kunstje’ volgens afgesproken regels. Die situatie komt tegenwoordig nog maar sporadisch voor. Tijdens de vele opleidingsbeoordelingen die wij mogen organiseren, zien we nieuwe trends ontstaan waar het het afstuderen betreft.

Lees blogbericht

Flexibele leerroutes voor werkenden: het experiment ‘flexibilisering deeltijdonderwijs’ in een notendop

2 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren

Inge Otto Rianne Versluis is ruim twaalf jaar adviseur bij Hobéon. Naast adviseur is zij secretaris bij opleidingsbeoordelingen en kwaliteitsmanager binnen Hobéon. Sinds een jaar is Rianne ook portefeuillehouder ‘flexibilisering’ binnen het bedrijf. Dit betekent dat zij actuele ontwikkelingen rond dit onderwerp op de voet volgt, onder andere door op gesprek te gaan bij een aantal bij de pilot betrokken hogescholen, en een controlerende partij zoals de NVAO. In dit blog vijf vragen beantwoord door Rianne Versluis.

Lees blogbericht

Duurzaamheid niet meer uit het hoger onderwijs weg te denken

2 jaar geleden — Advisering, Certificering, Duurzaamheid

Marvin Leerdam Dit jaar vond voor de tiende keer op 10 oktober de Dag van de Duurzaamheid plaats. Naast diverse bedrijven, non-profit organisaties, overheidsinstellingen laten ook onderwijsinstellingen zien hoe zij duurzame ontwikkeling in het onderwijs bevorderen. Recent hebben 8 hogescholen een intentieverklaring ondertekend om de Sustainable Development Goals (SDG’s) in de onderwijsprogramma’s te verwerken. Doel is te zorgen dat alle studenten die met een diploma de arbeidsmarkt opgaan of gaan ondernemen, kennis hebben van de SDG’s en ook weten hoe deze toegepast kunnen worden in de praktijk en vertaald kunnen worden naar duurzame businesscases. Maar hoe wordt aantoonbaar dat afgestudeerden over competenties beschikken die bijdragen aan een duurzame ontwikkeling? En waar blijkt dat uit? De antwoorden op deze vragen zijn van belang voor de hogescholen, het werkveld en uiteraard voor de student.

Lees blogbericht