Sturen op vernieuwing in het onderwijs en opleiden

2 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren

Roel van Krieken Vernieuwingen of innovaties die ontstaan vanuit interne prikkels komen vaak moeilijker tot stand. Het is voor organisaties lastig om een interne drive om te zetten naar een concrete innovatie. De dagelijkse realiteit en routines verhinderen innovaties. Ook in het onderwijs. Regelmatig worden adviseurs van Hobéon betrokken bij hulpvragen van organisaties omtrent het vernieuwen of innoveren van het onderwijs of het opleiden binnen organisaties. We vervullen de rol van 'externe prikkel en ondersteunen organisaties om hun ‘interne drive’ serieuze opvolging te geven, en om innovaties te laten slagen.

Lees blogbericht

Uitdagende vraagstukken in de sector jeugdzorg en wat Hobéon daarin kan betekenen

7 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Jeugdzorg

Jos de Kock De sector jeugdzorg weet zich voortdurend gesteld voor uitdagende vraagstukken. En die beperken zich niet tot slechts de financiële vraag of voldoende middelen gevonden kunnen worden om de nodige jeugdhulp aan kinderen en jongeren aan te kunnen bieden. Hoe verbeter je de samenwerking tussen hulpverleners en leraren in het onderwijs? Hoe zorg je voor het up-to-date houden van opleidingen in het sociale domein in relatie tot de laatste ontwikkelingen in de jeugdbeschermingsketen? Hoe optimaliseer je de keten van jeugdzorg en onderwijs in je gemeente?

Lees blogbericht

Flexibele leerroutes voor werkenden: het experiment ‘flexibilisering deeltijdonderwijs’ in een notendop

7 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren

Inge Otto Rianne Versluis is ruim twaalf jaar adviseur bij Hobéon. Naast adviseur is zij secretaris bij opleidingsbeoordelingen en kwaliteitsmanager binnen Hobéon. Sinds een jaar is Rianne ook portefeuillehouder ‘flexibilisering’ binnen het bedrijf. Dit betekent dat zij actuele ontwikkelingen rond dit onderwerp op de voet volgt, onder andere door op gesprek te gaan bij een aantal bij de pilot betrokken hogescholen, en een controlerende partij zoals de NVAO. In dit blog vijf vragen beantwoord door Rianne Versluis.

Lees blogbericht

Assessments moeten meer dan ooit ontwikkelingsgericht zijn

10 maanden geleden — Certificering, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren, Hobéon Keurmerk voor Kwaliteit

Fred de Bruijn De werkloosheid daalt en bedroeg in juni 2018 volgens hetzelfde CBS nog maar 3,9%. Het CPB voorspelde eind vorig jaar al dat die daling zich nog zal voortzetten. We naderen daarmee gaandeweg de bodem van het arbeidsreservoir. Het is inmiddels in meerdere sectoren, zoals de IT, niet ongebruikelijk dat niet het individu solliciteert bij een potentiële werkgever, maar dat de werkgever 'solliciteert' bij de potentiële medewerker. In deze omgekeerde situatie krijgen ook ontwikkelassessments een steeds grotere betekenis. Wij vinden altijd al dat assessments, naast het huidige dominante summatieve karakter, ook ontwikkelingsgericht moeten zijn. Dat pleidooi houden we nu meer dan ooit.

Lees blogbericht

Naar een nieuw continuüm van zorgberoepen

4 jaar geleden — Advisering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Conny Ouwerkerk Vrijdag 10 april 2015 presenteerde de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen onder leiding van Marian Kaljouw haar advies 'Naar nieuwe zorg en zorgberoepen: de contouren' aan minister Edith Schippers van VWS. Naast een enthousiaste minister Schippers was ook minister Jet Bussemaker (OCW) bij de overhandiging van het advies. Samen onderstreepten zij het belang van goede opleidingen om het werkveld te ontwikkelen richting de nieuwe realiteit.

Lees blogbericht

Verkenningscommissie HEO; het zou wat toekomstgerichter en vollediger mogen

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren, Onderzoek in het hbo

Rob van der Hoorn Afgelopen week verscheen het rapport van de verkenningscommissie hoger economisch onderwijs. De commissie heeft in opdracht van het bestuur van de Vereniging Hogescholen een externe analyse van het economisch domein verricht.

Lees blogbericht

Opleiden is vooruitzien

4 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren, Macrodoelmatigheid

Fred de Bruijn Regeren is vooruitzien. Je kunt alleen meester zijn over de situatie als je vooruitkijkt. Dat geldt voor regeren, maar ook voor opleiden. Een open deur? Dat is zeer de vraag. Een aantal ontwikkelingen vraagt in versnelde mate actie van opleiders, maar ook van het bedrijfsleven en de overheid.

Lees blogbericht

Naar doelmatig en toekomstgericht beroepsonderwijs

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Wetgeving in het hoger onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Conny Ouwerkerk In samenwerking met Marvin Leerdam Net als in het hoger onderwijs (ho), werkt  ook het mbo  aan doelmatigheid van het opleidingsaanbod. De uitwerking van doelmatigheid verschilt echter sterk: het mbo heeft nu vooral een regionale focus en het ho een bovenregionale of zelfs een landelijke. En in het mbo wordt onderling veel 'uitgeruild', terwijl in het ho vooralsnog de nadruk ligt op de beoordeling van de doelmatigheid van het aanbieden van nieuwe opleidingen.

Lees blogbericht

Opleiden in de School: kritische succesfactoren

6 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs

Ruud van der Herberg Tijdens het Congres voor Lerarenopleiders 2013 (Velon 2013) verzorgde Hobéon*, een presentatie over het belang, de opzet en de opbrengsten van de (thema) audits in het kader van Opleiden in de School. In deze weblogbijdrage komen de belangrijkste bevindingen van de tot nu toe uitgevoerde audits bij opleidingsscholen aan de orde.

Lees blogbericht

Toekomst van de Techniekopleidingen

6 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Studiekeuze, Doelmatigheid

Conny Ouwerkerk Het kan bijna niemand ontgaan zijn dat er weer meer aandacht is voor techniekopleidingen. Het gebrek aan technici en de noodzaak van de aansluiting op de behoefte in de praktijk kwamen wederom breed in het nieuws. Die berichtgeving gaat veelal voorbij aan de vele ontwikkelingen die gaande zijn, zoals het reduceren van de bachelors in het technische hbo–aanbod tot vier brede basis opleidingen. In dit weblog geven we een overzicht van de maatregelen en de actuele stand van zaken.

Lees blogbericht

Missie en focus van hbo-onderzoek: van kennisvragen naar handelingsvragen?

6 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Onderzoek in het hbo

Fred de Bruijn Een concrete, onderscheidende missie en focus van kenniscentra en lectoraten is het fundament voor goed onderzoek. Fundament voor onderzoek met meerwaarde naar het onderwijs en de maatschappelijke omgeving. In recente evaluaties van kenniscentra zien we een interessante ontwikkeling van die missie en die focus.

Lees blogbericht

Het delen van jarenlang opgebouwde kennis en nieuw verworven kennis

6 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Studiekeuze, Ondernemerschap

Rob van der Hoorn Er is door Capgemini een steen gegooid door de ruiten van het loongebouw. Voorstellen om oudere werknemers een beetje in te laten leveren, en de gestaalde kaders zijn weer wakker. En dat net na een o zo rustige jaarwisseling. ‘Dit is onderdeel van de totaalvernietiging van de oudere werknemer’, zo laat bestuurder Castelein van vakbond De Unie optekenen in het Financieel Dagblad van 8 januari 2013. Wat een wreed begin van 2013.

Lees blogbericht

NSKO 2012: Gedifferentieerde ketenaanpak op basis van loopbaanankers

6 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Studiekeuze

Fred de Bruijn Sinds 2008 brengt Hobéon samen met Markteffect en Icares jaarlijks het Nationaal Studiekeuze Onderzoek Nationaal Studiekeuze Onderzoek (NSKO) uit. Het NSKO laat zien welke keuzes jongeren maken ten aanzien van een studie in het hoger onderwijs. Dit jaar is het NSKO uitgebreid met onderliggende drijfveren voor die keuzes. Daarvoor is gebruik gemaakt van de acht zogeheten loopbaanankers van Schein. De hierop gebaseerde analyses bieden een schat aan informatie voor allen die een rol spelen in het boeien en binden van jongeren voor en in het hoger onderwijs: de instellingen zelf, het toeleverend onderwijs en de werkveldpartners.

Lees blogbericht

De Academische Pabo: Juf (en meester) komt van de universiteit

7 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Primair onderwijs, Studiekeuze

Conny Ouwerkerk Door Conny Ouwerkerk en Ruud van der Herberg In 2008 zijn de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht samen gestart met de eerste Academische Pabo van Nederland. Inmiddels wordt deze bachelor, die zowel aan de eindtermen van een wo-bachelor Onderwijskunde als aan die van een hbo-bachelor leraar primair onderwijs voldoet, door verschillende onderwijsinstellingen (in een iets andere variant, meestal met een bachelor Pedagogiek) aangeboden. De studenten van de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) in Utrecht zijn afgelopen week afgestudeerd. Uit handen van staatsecretaris Zijlstra, een sterk voorstander van deze opleiding, ontvingen zij hun diploma.

Lees blogbericht

Ketenaanpak leidt tot betere samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven

7 jaar geleden — Hoger Onderwijs, MBO, Bestuur & Governance, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Ruud van der Herberg De samenwerking tussen scholen onderling en tussen scholen en bedrijven moet een tandje hoger. De roep daarom komt van meerdere kanten. OCW wil naar meer kwaliteit en macrodoelmatigheid en spreekt daarop partijen op hun gezamenlijke verantwoordelijkheid aan. OCW en EL&I zien onderwijs als middel om de negen topsectoren te helpen realiseren en zetten daarom in op vérgaande coalities van onderwijs en werkveld. De scholen zelf staan voor de opgave om nog beter aan te sluiten op de kwantitatieve en de kwalitatieve ontwikkeling van vraag en aanbod in de regio. Eén ding is in alle gevallen helder: alléén gaan afzonderlijke onderwijsinstellingen dat allemaal niet redden.

Lees blogbericht

NSKO: veel belangstelling van mbo'ers voor Associate degree

7 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs

Fred de Bruijn De belangstelling van mbo’ers voor de tweejarige Associate degree-opleiding (Ad) is tien keer zo groot dan de huidige deelname. Dit is één van de uitkomsten van het Nationaal Studiekeuze Onderzoek 2011 (NSKO) dat een dezer dagen is verschenen. Hobéon is één van de drie partijen die aan het onderzoek heeft meegewerkt. De uitkomsten van het NKSO over Ad’s zijn ook gebruikt door de Commissie Associate degree in haar advies aan het Ministerie van OCW.

Lees blogbericht

Complex keuzeproces jongeren in beeld gebracht door Nationaal Studiekeuze Onderzoek

7 jaar geleden — Hoger Onderwijs, MBO, Arbeidsmarkt & Ketenregie

Fred de Bruijn Het belang van een goede match tussen opleiding en jongeren wordt de komende jaren alleen maar groter. De overheid zet immers zwaar in op profilering va onderwijsinstellingen. Iedere instelling moet dus goed weten op basis waarvan jongeren hun studiekeuze bepalen. De nieuwste editie van het NSKO, Nationaal Studiekeuze Onderzoek 2011, is verschenen en biedt hierover basisinformatie.

Lees blogbericht

Van ketenreview naar ander eigenaarschap in het hoger onderwijs?

7 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie

Rob van der Hoorn ‘Hogescholen en bedrijven/organisaties (bedrijfsleven) hebben elkaar nodig om de vraag naar en het aanbod van opleidingen op elkaar af te stemmen. Scholen en bedrijfsleven vormen met elkaar een keten, waarin beide partijen aan onderwijskwaliteit werken.’

Lees blogbericht

Succesvol opererende instellingen in een dynamische omgeving

8 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie

Fred de Bruijn In opdracht van het Platform Bèta Techniek heeft Hobéon twee instellingsportretten van succesvol opererende hbo instellingen geschetst. De portretten van Hogeschool Leiden en Hogeschool Zuyd zijn tevens de laatste portretten in het kader van het Sprint Programma, dat binnenkort wordt afgerond. Doel van de portrettenreeks is het informeren en inspireren van andere hogescholen en roc’s.

Lees blogbericht

Vier hogescholen krijgen toestemming voor start opleiding Mechatronica

8 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Wienke Blomen Door Wienke Blomen en Conny Ouwerkerk Eind juli 2010 heeft de staatssecretaris van OCW, op advies van de CDHO, ingestemd met het voornemen van vier hogescholen om te starten met een opleiding Mechatronica. Dit is een interdisciplinair vakgebied, gericht op het   ontwikkelen van technologische systemen met complexe functionaliteit.   Het maakt gebruik van onder meer de natuurkunde, werktuigbouwkunde,   elektrotechniek en informatietechnologie. Toepassingen zijn legio, van   dvd-spelers tot industriële robots.

Lees blogbericht