Verschuivende balans(en) of is het hbo klaar voor de toekomst?

3 dagen geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid, Doelmatigheid

Ellen Andela Het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen stond dit jaar in het teken van ‘Doing good for our world’, met als titel ‘future proof’. Ellen Andela, Gertie Blaauwendraad en Marvin Leerdam reisden op 9 mei naar Den Bosch om twee workshops te verzorgen op dit jaarlijks terugkerende congres. ‘’Wat een inspirerende dag, vol met professionals die willen werken aan het onderwijs van de toekomst’’.

Lees blogbericht

Sturen op vernieuwing in het onderwijs en opleiden

2 weken geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren

Roel van Krieken Vernieuwingen of innovaties die ontstaan vanuit interne prikkels komen vaak moeilijker tot stand. Het is voor organisaties lastig om een interne drive om te zetten naar een concrete innovatie. De dagelijkse realiteit en routines verhinderen innovaties. Ook in het onderwijs. Regelmatig worden adviseurs van Hobéon betrokken bij hulpvragen van organisaties omtrent het vernieuwen of innoveren van het onderwijs of het opleiden binnen organisaties. We vervullen de rol van 'externe prikkel en ondersteunen organisaties om hun ‘interne drive’ serieuze opvolging te geven, en om innovaties te laten slagen.

Lees blogbericht

Van onderzoeksscriptie naar beroepsproduct - Trends in afstuderen

5 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Leven lang leren, Onderzoek in het hbo, Examencommissies

Inge Gies Broesterhuizen Enkele jaren geleden kwam de nadruk in het hbo sterk te liggen op onderzoek. Studenten moesten als eindwerk vaak een scriptie schrijven, waaraan gedegen onderzoek ten grondslag lag. Nogal eens gebeurde het dat onderzoek in een opleiding apart werd gepositioneerd als een uit te voeren ‘kunstje’ volgens afgesproken regels. Die situatie komt tegenwoordig nog maar sporadisch voor. Tijdens de vele opleidingsbeoordelingen die wij mogen organiseren, zien we nieuwe trends ontstaan waar het het afstuderen betreft.

Lees blogbericht

Uitdagende vraagstukken in de sector jeugdzorg en wat Hobéon daarin kan betekenen

5 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Jeugdzorg

Jos de Kock De sector jeugdzorg weet zich voortdurend gesteld voor uitdagende vraagstukken. En die beperken zich niet tot slechts de financiële vraag of voldoende middelen gevonden kunnen worden om de nodige jeugdhulp aan kinderen en jongeren aan te kunnen bieden. Hoe verbeter je de samenwerking tussen hulpverleners en leraren in het onderwijs? Hoe zorg je voor het up-to-date houden van opleidingen in het sociale domein in relatie tot de laatste ontwikkelingen in de jeugdbeschermingsketen? Hoe optimaliseer je de keten van jeugdzorg en onderwijs in je gemeente?

Lees blogbericht

Flexibele leerroutes voor werkenden: het experiment ‘flexibilisering deeltijdonderwijs’ in een notendop

5 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren

Inge Otto Rianne Versluis is ruim twaalf jaar adviseur bij Hobéon. Naast adviseur is zij secretaris bij opleidingsbeoordelingen en kwaliteitsmanager binnen Hobéon. Sinds een jaar is Rianne ook portefeuillehouder ‘flexibilisering’ binnen het bedrijf. Dit betekent dat zij actuele ontwikkelingen rond dit onderwerp op de voet volgt, onder andere door op gesprek te gaan bij een aantal bij de pilot betrokken hogescholen, en een controlerende partij zoals de NVAO. In dit blog vijf vragen beantwoord door Rianne Versluis.

Lees blogbericht

Duurzaamheid niet meer uit het hoger onderwijs weg te denken

7 maanden geleden — Advisering, Certificering, Duurzaamheid

Marvin Leerdam Dit jaar vond voor de tiende keer op 10 oktober de Dag van de Duurzaamheid plaats. Naast diverse bedrijven, non-profit organisaties, overheidsinstellingen laten ook onderwijsinstellingen zien hoe zij duurzame ontwikkeling in het onderwijs bevorderen. Recent hebben 8 hogescholen een intentieverklaring ondertekend om de Sustainable Development Goals (SDG’s) in de onderwijsprogramma’s te verwerken. Doel is te zorgen dat alle studenten die met een diploma de arbeidsmarkt opgaan of gaan ondernemen, kennis hebben van de SDG’s en ook weten hoe deze toegepast kunnen worden in de praktijk en vertaald kunnen worden naar duurzame businesscases. Maar hoe wordt aantoonbaar dat afgestudeerden over competenties beschikken die bijdragen aan een duurzame ontwikkeling? En waar blijkt dat uit? De antwoorden op deze vragen zijn van belang voor de hogescholen, het werkveld en uiteraard voor de student.

Lees blogbericht

Hobéon goes International ... Office

9 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Internationalisering

Rob van der Hoorn We zitten in de zomerperiode en veel mensen genieten nog lekker van een welverdiende vakantie. Het weer in Nederland is natuurlijk fantastisch, maar toch gaan veel mensen naar het buitenland. Dit geeft een extra dimensie aan de vakantiebeleving, vindt u niet? Ditzelfde geldt voor studenten en hun studieloopbaan. Het onderwijs in Nederland is van hoog niveau, maar buitenlandervaring geeft toch een extra (leer)dimensie aan de studie. Het Erasmus+ subsidieprogramma ondersteunt en stimuleert buitenlandse uitwisselings- en kennisdelingsprojecten. Het Nationaal Agentschap Erasmus+ controleert of toegekende subsidies op juiste wijze door onderwijsinstellingen worden besteed. De afgelopen periode is Hobéon door diverse onderwijsinstellingen benaderd met de vraag of wij een proefaudit kunnen uitvoeren bij hun International Office in voorbereiding op het bezoek van het Nationaal Agentschap Erasmus+. 

Lees blogbericht

Hoe kom je nu eigenlijk tot een keurmerk? Een kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van het keurmerk ONA

10 maanden geleden — Advisering, Certificering, Hobéon Keurmerk voor Kwaliteit

Inge Otto Heeft u, of uw organisatie/sector, wel eens overwogen om een keurmerk te ontwikkelen? Wat komt daar eigenlijk bij kijken? Wij besloten het één van onze adviseurs, Ellen Andela te vragen. Wat zijn haar ervaringen hiermee? Andela was samen met collega Hans Stoltenborg lid van het ontwikkelteam dat het ONA-keurmerk ontwikkelde. Zij geeft ons een kijkje achter de schermen in de opbouw en het (tijds)verloop van het traject  de valkuilen en de succesfactoren waarmee haar ontwikkelteam te maken had. 

Lees blogbericht

Meer ruimte voor hbo-masteropleidingen

2 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Studiekeuze, Ondernemerschap, Doelmatigheid

Frank Hendriks In de strategische agenda hoger onderwijs kondigde minister Bussemaker in 2014 aan meer ruimte te bieden voor hbo-masteropleidingen. Vandaag is een wijziging van de beleidsregel gepubliceerd waarmee de minister deze toezegging ook is nagekomen. Deze aanpassing is de eerste in een reeks van verwachte aanpassingen in het beleid.

Lees blogbericht

Geen wetswijziging nodig voor erkenning nieuwe instellingen

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Wetgeving in het hoger onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Frank Hendriks Op 6 april 2016 deed de Raad van State een verrassende uitspraak in een procedure aangespannen door Welten, een financiële opleider met de ambitie om in de toekomst geaccrediteerde opleidingen aan te mogen bieden. In de uitspraak oordeelde de Raad van State dat een belangrijke eis in de procedure (de volledige cycluseis) geen basis in de wet heeft.In reactie op de uitspraak kondigde het ministerie van OCW aan met reparatiewetgeving te komen. In deze bijdrage betoog ik dat reparatiewetgeving onnodig is en bovendien contrair aan ingezet beleid in andere sectoren.

Lees blogbericht

Opleidingen in het hoger onderwijs: eens doelmatig, altijd doelmatig?

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Frank Hendriks ‘Schrap studie zonder kans op baan’ kopt de Telegraaf vandaag. Aanleiding is een voorstel van de VVD om bestaande opleidingen in het hoger onderwijs op een zelfde manier te toetsen op ‘doelmatigheid’ als nieuwe opleidingen. Als adviseur ben ik regelmatig betrokken bij de ontwikkeling en aanvraag van nieuwe opleidingen in het hoger onderwijs. In deze weblog bijdrage een korte reflectie op het voorstel.

Lees blogbericht

Meta-evaluatie geeft zicht op verander- en verbeterpotentie van opleidingen èn instelling

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling

Willem van Raaijen Een van de uit accreditatietrajecten voortvloeiende diensten die Hobéon aanbiedt, is het voor een instelling uitvoeren van een meta-evaluatie. Zo hebben wij dat bijvoorbeeld voor de Hogeschool van Amsterdam reeds tot tweemaal toe mogen doen: i) in 2010 een welhaast mega-evaluatie van alle accreditatie-trajecten en andere beoordelingen uit de periode 2004-2010 en ii) recent een iets beperktere evaluatie die de jaren 2011-2014 betrof. 

Lees blogbericht

Afstudeerwerken als profileringsinstrument

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Onderzoek in het hbo

Wes Wierda Met enige regelmaat worden onze adviseurs door hogescholen gevraagd deel te nemen aan scriptiereviews in het kader van kalibratie, intervisie en/of externe validatie. De rol die Hobéon inneemt in een dergelijk proces kan verschillen. Zo beoordelen onze adviseurs in sommige gevallen zelf een aantal scripties en bespreken deze met afstudeerbeoordelaars en -begeleiders. Het komt echter ook voor dat wij optreden als proces-/gespreksbegeleider tijdens kalibreersessies of intervisiebijeenkomsten. 

Lees blogbericht

Kwaliteitszorg Onderzoek 2.0 – meer aandacht voor impact op onderwijs en beroepspraktijk

3 jaar geleden — Advisering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Onderzoek in het hbo

Remke Klapwijk De Vereniging Hogescholen komt op de valreep van 2015 met een nieuw brancheprotocol kwaliteitszorg onderzoek (BKO). Het opstellen van het protocol bleek niet eenvoudig en heeft voor heel wat discussie gezorgd.  Enerzijds was het doel namelijk om de kwaliteitszorg efficiënter te maken voor hogescholen, anderzijds leefde de wens om  - met het volwassen worden van het praktijkgericht onderzoek aan hogescholen – meer dan voorheen de nadruk te leggen op de opbrengsten en impact van het onderzoek voor onderwijs, innovatie van het werkveld en de bijdrage aan (wetenschappelijke) kennis-ontwikkeling. In dit blog beschrijven we het nieuwe protocol en de belangrijkste verschillen met het BKO uit de periode 2009-2015.

Lees blogbericht

Zet rechter streep door 'nominaal is normaal'?

3 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks De afgelopen jaren is bij veel hoger onderwijsinstellingen de norm voor het bindende studieadvies verhoogd. Bij de Erasmus Universiteit geldt  het adagium ‘nominaal is normaal’, ofwel  de norm ligt op het verplicht halen van alle 60 studiepunten in het eerste jaar van inschrijving. Maar verdraagt deze norm zich wel met het wettelijke kader?

Lees blogbericht

Naar een nieuw continuüm van zorgberoepen

4 jaar geleden — Advisering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren, Doelmatigheid, Macrodoelmatigheid

Conny Ouwerkerk Vrijdag 10 april 2015 presenteerde de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen onder leiding van Marian Kaljouw haar advies 'Naar nieuwe zorg en zorgberoepen: de contouren' aan minister Edith Schippers van VWS. Naast een enthousiaste minister Schippers was ook minister Jet Bussemaker (OCW) bij de overhandiging van het advies. Samen onderstreepten zij het belang van goede opleidingen om het werkveld te ontwikkelen richting de nieuwe realiteit.

Lees blogbericht

Intrekking aanwijzing examinatoren

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Bestuur & Governance, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks Volgens de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) moeten examencommissies examinatoren aanwijzen. Deze examinatoren zijn belast met het afnemen van tentamens en het vaststellen van de uitslag daarvan. De aanwijzing van examinatoren roept veel vragen op, zo merken wij in onze adviespraktijk. In deze bijdrage gaan wij aan de hand van een rechterlijke uitspraak in op één van deze vragen; mag een aanwijzing ook worden ingetrokken?

Lees blogbericht

Pabo's van startbekwaam naar vakbekwaam

4 jaar geleden — Advisering, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Voortgezet onderwijs

Ruud van der Herberg In samenwerking met Rianne Versluis. Goed leraarschap start bij een goede opleiding. Maar een goede opleiding is zeker geen eindpunt. Beginnende leraren moeten de kans krijgen om door te groeien: van startbekwaam naar vakbekwaam[1].  

Lees blogbericht

'Human touch' is de kern van onderwijs

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO

Hobéon . Hoe kunnen we in het beroepsonderwijs meer tegemoet komen aan individuele interesses en talenten van leerlingen? En wat betekent dit voor de ontplooiing van talenten van docenten? Allerlei instrumenten zijn voorhanden: leermethodes, examens, ict, opleidingsfaciliteiten voor docenten. Komen we met deze randvoorwaarden ook echt dichter bij het ideaalbeeld van professionals en beleidsmakers? De essentie blijft het onderwijsproces zelf, met 'human touch' als kern.

Lees blogbericht

Titulatuur in het hoger onderwijs: de spelregels

4 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Frank Hendriks Met de inwerkingtreding van de Wet kwaliteit in verscheidenheid hoger onderwijs hebben Nederlandse hbo-opleidingen de mogelijkheid om de graden Bachelor en Master aan te vullen met de toevoeging ‘of Arts’ of ‘of Science’ als dat in internationaal perspectief de gangbare titel is voor die opleiding. Er gelden echter wel een aantal spelregels met betrekking tot de nieuwe titulatuur. In de praktijk roepen deze veel vragen op zo merken wij en zijn de (wettelijke) kaders niet voor een ieder helder. Reden voor ons om een aantal basisbegrippen t.a.v. titulatuur in het hoger onderwijs in deze weblog voor u op een rijtje te zetten.

Lees blogbericht