Impact van privacyregelgeving voor examencommissies

6 dagen geleden — Hoger Onderwijs, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman Examencommissies hebben een belangrijke taak in het borgen van de toetsing en examinering van de opleiding. Daarbij moet worden geopereerd in een ingewikkeld en steeds veranderend juridisch speelveld. Intern gaat het om het beleid of richtlijnen die bijvoorbeeld vanuit het instellingsbestuur worden opgesteld. Extern gaat het om wijzigingen in de WHW, of om uitspraken van het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs. Die uitspraken geven een uitleg aan bepaalde open begrippen in de WHW, en corrigeren soms ook het beleid van de instelling of eerdere uitspraken van het College van Beroep voor de Examens (zie bijvoorbeeld over het begrip persoonlijke omstandigheden mijn blog over examencomissies en studentenstress.)

Lees blogbericht

Wel te huur, maar niet te koop

2 maanden geleden — Advisering, Certificering, Bestuur & Governance, Onderzoek in het hbo

Fred de Bruijn Als zakelijke dienstverlener wordt Hobéon betaald door de partij die onze diensten afneemt. Daarmee staat op voorhand de onpartijdigheid van ons bedrijf als adviesbureau onder verdenking, zo merken we nogal eens. Is dat begrijpelijk? Ja, althans bij eerste beschouwing. Is het terecht? Nee, zeker niet. Daarom is het goed om eens dieper in te gaan op het vraagstuk van onpartijdigheid.

Lees blogbericht

Verschuivende balans(en) of is het hbo klaar voor de toekomst?

5 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Kwaliteit & Ontwikkeling, Duurzaamheid, Doelmatigheid

Ellen Andela Het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen stond dit jaar in het teken van ‘Doing good for our world’, met als titel ‘future proof’. Ellen Andela, Gertie Blaauwendraad en Marvin Leerdam reisden op 9 mei naar Den Bosch om twee workshops te verzorgen op dit jaarlijks terugkerende congres. ‘’Wat een inspirerende dag, vol met professionals die willen werken aan het onderwijs van de toekomst’’.

Lees blogbericht

Drie tips voor tijdens het auditgesprek

6 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Certificering, MBO

Inge Otto Opleidingen in het hoger onderwijs worden eens in de zes jaar beoordeeld door een onafhankelijk panel van deskundigen. Vaak is het auditgesprek met het panel een spannend moment voor ‘de auditees’; de docenten, studenten, onderzoekers en managers die bij de opleiding betrokken zijn. Daniëlle de Koning is als secretaris van panels veelvuldig ooggetuige geweest van zulke auditgesprekken. Welke gespreksadviezen zou zij – op basis van de twaalf jaar aan ervaringen die zij heeft opgebouwd –  de opleidingen en hun auditees meegeven zodat zij met een geruster hart het auditgesprek in kunnen gaan?

Lees blogbericht

Sturen op vernieuwing in het onderwijs en opleiden

6 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren

Roel van Krieken Vernieuwingen of innovaties die ontstaan vanuit interne prikkels komen vaak moeilijker tot stand. Het is voor organisaties lastig om een interne drive om te zetten naar een concrete innovatie. De dagelijkse realiteit en routines verhinderen innovaties. Ook in het onderwijs. Regelmatig worden adviseurs van Hobéon betrokken bij hulpvragen van organisaties omtrent het vernieuwen of innoveren van het onderwijs of het opleiden binnen organisaties. We vervullen de rol van 'externe prikkel en ondersteunen organisaties om hun ‘interne drive’ serieuze opvolging te geven, en om innovaties te laten slagen.

Lees blogbericht

Examencommissie en studentenstress

8 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Wetgeving in het hoger onderwijs, Examencommissies

Pieter Huisman Opleidingen en de hoger onderwijswetgeving stellen steeds meer de student centraal. Wanneer studenten in bijzondere omstandigheden verkeren, vereist dat voor examencommissies ook steeds meer een ‘op maat’ gerichte werkwijze, die hen voor nieuwe uitdagingen stelt. 

Lees blogbericht

Van ondertekening SDG-Charter naar implementatie in het onderwijs

8 maanden geleden — Hoger Onderwijs, Duurzaamheid

Gertie Blaauwendraad Prof. dr. Rob van Tulder is hoogleraar International Business-Society Management aan de Rotterdam School of Management van de EUR. Hij is voorloper en kartrekker waar het de implementaties van de SDG’s in het onderwijs en de onderwijsorganisatie betreft. Hobéon adviseur Gertie Blaauwendraad sprak met hem om te horen welke tips hij heeft voor collega-instellingen die ook aan de slag willen met de implementatie van de SDG's. 

Lees blogbericht

Van onderzoeksscriptie naar beroepsproduct - Trends in afstuderen

11 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Leven lang leren, Onderzoek in het hbo, Examencommissies

Inge Gies Broesterhuizen Enkele jaren geleden kwam de nadruk in het hbo sterk te liggen op onderzoek. Studenten moesten als eindwerk vaak een scriptie schrijven, waaraan gedegen onderzoek ten grondslag lag. Nogal eens gebeurde het dat onderzoek in een opleiding apart werd gepositioneerd als een uit te voeren ‘kunstje’ volgens afgesproken regels. Die situatie komt tegenwoordig nog maar sporadisch voor. Tijdens de vele opleidingsbeoordelingen die wij mogen organiseren, zien we nieuwe trends ontstaan waar het het afstuderen betreft.

Lees blogbericht

Uitdagende vraagstukken in de sector jeugdzorg en wat Hobéon daarin kan betekenen

11 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Jeugdzorg

Jos de Kock De sector jeugdzorg weet zich voortdurend gesteld voor uitdagende vraagstukken. En die beperken zich niet tot slechts de financiële vraag of voldoende middelen gevonden kunnen worden om de nodige jeugdhulp aan kinderen en jongeren aan te kunnen bieden. Hoe verbeter je de samenwerking tussen hulpverleners en leraren in het onderwijs? Hoe zorg je voor het up-to-date houden van opleidingen in het sociale domein in relatie tot de laatste ontwikkelingen in de jeugdbeschermingsketen? Hoe optimaliseer je de keten van jeugdzorg en onderwijs in je gemeente?

Lees blogbericht

Flexibele leerroutes voor werkenden: het experiment ‘flexibilisering deeltijdonderwijs’ in een notendop

11 maanden geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, Certificering, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren

Inge Otto Rianne Versluis is ruim twaalf jaar adviseur bij Hobéon. Naast adviseur is zij secretaris bij opleidingsbeoordelingen en kwaliteitsmanager binnen Hobéon. Sinds een jaar is Rianne ook portefeuillehouder ‘flexibilisering’ binnen het bedrijf. Dit betekent dat zij actuele ontwikkelingen rond dit onderwerp op de voet volgt, onder andere door op gesprek te gaan bij een aantal bij de pilot betrokken hogescholen, en een controlerende partij zoals de NVAO. In dit blog vijf vragen beantwoord door Rianne Versluis.

Lees blogbericht

Positioneren van de hogeschool door kennisontwikkeling

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Kwaliteit & Ontwikkeling, Leven lang leren, Studiekeuze

Jos de Kock Is de knowhow binnen onze opleidingen in het sociale domein nog up-to-date in relatie tot de laatste ontwikkelingen in de jeugdbeschermingsketen? Hoe zorg ik ervoor dat binnen onze expertisecentra de landelijke gedragscode wetenschappelijke integriteit daadwerkelijk functioneert? Met ons lectoraat en onze masteropleiding op het gebied van ICT spelen we nadrukkelijk in op een werkveldbehoefte, maar hoe veranker ik daarin de eigen kleur van onze instelling?

Lees blogbericht

Duurzaamheid niet meer uit het hoger onderwijs weg te denken

1 jaar geleden — Advisering, Certificering, Duurzaamheid

Marvin Leerdam Dit jaar vond voor de tiende keer op 10 oktober de Dag van de Duurzaamheid plaats. Naast diverse bedrijven, non-profit organisaties, overheidsinstellingen laten ook onderwijsinstellingen zien hoe zij duurzame ontwikkeling in het onderwijs bevorderen. Recent hebben 8 hogescholen een intentieverklaring ondertekend om de Sustainable Development Goals (SDG’s) in de onderwijsprogramma’s te verwerken. Doel is te zorgen dat alle studenten die met een diploma de arbeidsmarkt opgaan of gaan ondernemen, kennis hebben van de SDG’s en ook weten hoe deze toegepast kunnen worden in de praktijk en vertaald kunnen worden naar duurzame businesscases. Maar hoe wordt aantoonbaar dat afgestudeerden over competenties beschikken die bijdragen aan een duurzame ontwikkeling? En waar blijkt dat uit? De antwoorden op deze vragen zijn van belang voor de hogescholen, het werkveld en uiteraard voor de student.

Lees blogbericht

Assessments moeten meer dan ooit ontwikkelingsgericht zijn

1 jaar geleden — Certificering, Arbeidsmarkt & Ketenregie, Leven lang leren, Hobéon Keurmerk voor Kwaliteit

Fred de Bruijn De werkloosheid daalt en bedroeg in juni 2018 volgens hetzelfde CBS nog maar 3,9%. Het CPB voorspelde eind vorig jaar al dat die daling zich nog zal voortzetten. We naderen daarmee gaandeweg de bodem van het arbeidsreservoir. Het is inmiddels in meerdere sectoren, zoals de IT, niet ongebruikelijk dat niet het individu solliciteert bij een potentiële werkgever, maar dat de werkgever 'solliciteert' bij de potentiële medewerker. In deze omgekeerde situatie krijgen ook ontwikkelassessments een steeds grotere betekenis. Wij vinden altijd al dat assessments, naast het huidige dominante summatieve karakter, ook ontwikkelingsgericht moeten zijn. Dat pleidooi houden we nu meer dan ooit.

Lees blogbericht

Hobéon goes International ... Office

1 jaar geleden — Advisering, Hoger Onderwijs, MBO, Kwaliteit & Ontwikkeling, Voortgezet onderwijs, Primair onderwijs, Internationalisering

Rob van der Hoorn We zitten in de zomerperiode en veel mensen genieten nog lekker van een welverdiende vakantie. Het weer in Nederland is natuurlijk fantastisch, maar toch gaan veel mensen naar het buitenland. Dit geeft een extra dimensie aan de vakantiebeleving, vindt u niet? Ditzelfde geldt voor studenten en hun studieloopbaan. Het onderwijs in Nederland is van hoog niveau, maar buitenlandervaring geeft toch een extra (leer)dimensie aan de studie. Het Erasmus+ subsidieprogramma ondersteunt en stimuleert buitenlandse uitwisselings- en kennisdelingsprojecten. Het Nationaal Agentschap Erasmus+ controleert of toegekende subsidies op juiste wijze door onderwijsinstellingen worden besteed. De afgelopen periode is Hobéon door diverse onderwijsinstellingen benaderd met de vraag of wij een proefaudit kunnen uitvoeren bij hun International Office in voorbereiding op het bezoek van het Nationaal Agentschap Erasmus+. 

Lees blogbericht

Hoe kom je nu eigenlijk tot een keurmerk? Een kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van het keurmerk ONA

1 jaar geleden — Advisering, Certificering, Hobéon Keurmerk voor Kwaliteit

Inge Otto Heeft u, of uw organisatie/sector, wel eens overwogen om een keurmerk te ontwikkelen? Wat komt daar eigenlijk bij kijken? Wij besloten het één van onze adviseurs, Ellen Andela te vragen. Wat zijn haar ervaringen hiermee? Andela was samen met collega Hans Stoltenborg lid van het ontwikkelteam dat het ONA-keurmerk ontwikkelde. Zij geeft ons een kijkje achter de schermen in de opbouw en het (tijds)verloop van het traject  de valkuilen en de succesfactoren waarmee haar ontwikkelteam te maken had. 

Lees blogbericht

Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur – deel 2: interventies in structuur en cultuur

1 jaar geleden —

Ruud van der Herberg In het eerste deel van dit blog namen wij u mee in de betekenis van en de verantwoordelijkheid voor kwaliteitscultuur binnen een organisatie. Ook kwamen reeds de zeven factoren voor een sterke kwaliteitscultuur kort aan bod. We zijn dit blog geëindigd met het onderstaande schema. Bij wijze van samenvatting herhalen wij nogmaals het schema, vervolgens gaan wij nader in op de toepassing van een van de factoren aan de hand van een concreet voorbeeld.

Lees blogbericht

Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur – deel 1: Hoe lees je kwaliteitscultuur?

1 jaar geleden —

Ruud van der Herberg Kwaliteitscultuur is een actueel thema. Het is de onderlegger van het nieuwe onderzoekskader primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar onderwijs van de inspectie OCW.Het onderwerp vormt ook een expliciet onderdeel van de beoordelingskaders in het hoger onderwijs. De toegenomen aandacht voor (kwaliteits)cultuur past in de ontwikkeling die organisaties doormaken: de aandacht voor en de nadruk op de harde en meer instrumentele kant van organiseren wordt verrijkt en geïntegreerd met de ‘zachte’ kant.

Lees blogbericht

Vormvrijheid van het auditprogramma: vijf suggesties om het karakter van de opleiding te tonen

1 jaar geleden — Hoger Onderwijs, Certificering

Inge Otto Opleidingen mogen tegenwoordig zelf een programmavoorstel doen voor het locatiebezoek van het panel bij accreditatie-audits in het hoger onderwijs. Dit programma is ‘vormvrij’, in die zin dat opleidingen zelf de gespreksvolgorde, gesprekstypen, personen en duur van het programma bedenken, en een programma-voorstel doen (zie NVAO Beoordelingskader 2016). In samenspraak met het auditpanel komt het definitieve programma tot stand: het panel bewaakt dat het programma hen voldoende in staat stelt om informatie te verzamelen waarmee zij op alle standaarden tot een oordeel kan komen. De grote vraag is: hoe benutten opleidingen de vormvrijheid zoal? Hieronder geef ik vijf inspirerende voorbeelden van programma-elementen die secretarissen en voorzitters bij Hobéon de afgelopen periode tegen kwamen bij audits. De kern van een goed programma volgens hen? ‘Toon het karakter van de opleiding! Dompel het panel onder in wat het wezen van de opleiding is, zodat het een goed beeld krijgt van het karakteristieke, specifieke van de opleiding. Zorg, bij een nautische opleiding bijvoorbeeld, dat het panel bij wijze van spreken de zee ruikt.’

Lees blogbericht

Het zelfevaluatierapport en de schijf van vijf

1 jaar geleden —

Ruud van der Herberg Ik hoor u denken ‘de schijf van vijf, die is toch van het Voedingscentrum?’ Dat klopt, maar wij hebben een schijf van vijf ontwikkeld die heel goed te gebruiken is in de voorbereiding op het auditproces. Ter voorbereiding op een visitatie stelt een opleiding een zelfevaluatierapport (ZER) op. Dit rapport beschrijft de visie en doelstellingen van de opleiding en de wijze waarop hier in het beleid en onderwijsprogramma uitvoering aan wordt gegeven. Ook de resultaten, de evaluatie daarvan en de ontwikkelpunten worden in het zelfevaluatierapport opgenomen. De schijf van vijf kan u helpen bij het creëren van nog meer samenhang binnen uw ZER.   

Lees blogbericht

Lectoraten bieden uitgelezen kans voor grotere maatschappelijke betrokkenheid bij onderzoek

2 jaar geleden —

Fred de Bruijn Vrijwel alle onderzoeksinstituten proberen op diverse manieren het brede publiek meer te betrekken bij hun onderzoek. Dat is althans de uitkomst van een Portugese pilotstudie van al weer drie jaar geleden. Daarbij gaat het doorgaans om voordrachten en lezingen, of interviews en artikelen. Afhankelijk van het vakgebied richten de onderzoekers zich vooral op scholieren, media, beleidsmakers, maatschappelijke organisaties of het brede publiek.

Lees blogbericht